Fundering

Johan Gustafsson

Well-Known Member
Jag skulle vilja ha lite råd angående antenner.
Jag ska antingen sätta upp min tråd antenn med balunen, eller så funderar jag på att köpa en vertikal basanten för hf mottagning.
Har ni några synpunkter på vilket jag ska välja, radion jag använder är en Kenwood r5000.
Kan någon rekomendera nån bra vertikal hf antenn?

//Johan Gustafsson
 
Hej Johan,

skulle vilja rekomendera dig, baserat på egen erfarenhet, att för lyssning sätta upp någon form av horisontella antenn. Jag har sedan 2 år tillbaka en loop, 80,5m lång, lite oregelbundet cirkelformad, med en 4:1 balun uppsatta cirka 2-3m över backen bakom mitt hus i skogen.

Den har nästan konstant varit min bästa mottagningsantenn på samtliga kortvågsband från 80m till 10m. I princip oavsett vad jag haft att sända på; Inv-V dipoler, slooper dipoler, horisontella Delta loopar, vertikaler, min 3-elements beam, så har den varit den överlägset bästa mottagningsantennen.

Ibland har jag också testa att sända på den och den upphör aldrig att förvåna mig. Australien, alla tänkbara länder i Europa, Asien och nord Amerika har hamnat i loggen.

Skall du bara satsa på en antenn och väljer mellan vertikalt och horisontellt, ja då kan jag bara förorda att du börjar med att prova horisontellt. Skulle du då ha plats för en längre loop eller någon form av beverage antenn, prova. Tror inte du skall bli besviken.

Lycka till, prova gärna både ock och bilda dig en egen uppfattning. Ingen plats är den andra lika vad gäller bra antenner.

Johan
 
Tack för dina synpunkter sa3byc

Saken är den också att balunen sitter i min mast, och dit går det åt ca55m antenn kabel, jag såg någonstans att vanlig rg58 hade en dämpning på 0,5db per 10m...
Det skulle kunna gå att lösa med en lågförlust kabel, men vilken?
Jag körde med rg58 sist när det begav sig, och då fungerade det, till min något plastiga realistic dx394

Det var det jag hade i tanken lite med trådantennen / vertikalen.
För vertikalantennen kommer att hamna på hus gaveln, med max 10m antenn kabel.

//Johan Gustafsson
 
Tror inte du ska oroa dig för mycket över förlusterna i kabeln så länge du håller dig på kortvågen. Jag har iofs inte så lång kabel som 55m. Men någonstans mellan 25-30m RG-58 har jag till min antenn från radion. Inte har det hindrat mig från att höra stationer över hela världen, stationer som jag inte hörde ett spår av på mina vertikaler för sändning.

Dämpningen vid 2 MHz är, om jag läser rätt på kalkylatorn, ca 1.1 dB och vid 30 MHz är dämpningen 4.4 dB. Allt beräknat på 55m standard RG-58.

Vore jag som du, men jag är ju lite antenn provar galen, skulle jag fixa till både en lång loop och en vertikal som du tänkt dig på husgaveln. Sedan switchar du mellan dem och ser vad som är bäst i varje givet läge. Bygga och utvärdera en antenn är skoj, bygga två stycken och jämföra är tre gånger så roligt!

Lycka till!
 
Du kan bortse från förlusterna i 55 m RG-58 inom HF-områded
Så länge som systemet antenn+mottagare används på tempererade latituder och inte i t.ex. Antarktis.

Däremot är både vertikalantenner och obalanserade "trådar" ogynnsamma ur brus och störningssynpunkt.
De tar lätt upp störfälten som finns runt elinstallationer.
Har man möjlighet är balanserade antenner som dipoler och loopar överlägsna och i synnerhet när matningspunkterna sitter på ett rejält avstånd från huset.

I en mycket stor andel av installationerna beror störningar i synnerhet i den lägre delen av frekvensområdet på att strömmar som genereras av t.ex. bildskärmar, datorer och kraftaggregat utbreder sig på utsidan av kablarna och når antennernas matningspunkter.
Är antennen obalanserade och korta i förhållande till våglängden som sprötantenner är det mycket svårt att hindra dessa strömmar att komma in i antennen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag har testat några olika vertikaler, Gap Titan DX, Wimo GP-1000 och Zero Five 33 fot.

Samtliga antenner har haft sina fördelar och nackdelar, men jag fastnade för Zero Five vertikalen som presterar mycket bra och har en trevlig prislapp dessutom.
 
Alltså du ska bara ha antennen för mottagning på HF-området? Så länge du inte kommer att sända på den behöver du säkert inte något speciellt avancerat. Om du är inne på vertikaler kan du prova med ett 6 meters metspö av glasfiber (biltema exvis) som du tejpar fast en tråd runt med grov stigning (1 varv per halvmeter typ, lindningen styvar upp glasfiberspöet, det har ingen elektrisk funktion). Anslut koaxialkontaktens mittpinne till denna tråd i botten av metspöt och koaxialkabelns skärm till en annan tråd som är så lång du kan tillåta (i storleksordningen vertikaltråden, men går inte det så gör den bara några meter då) och utsträckt gärna horisontell men annat duger också. Det är en antenn som funkar för lyssning.

Sätt rubbet på taket, så högt och fritt som möjligt. För att minska omgivande störningar rekommenderas klämferriter (låt koaxen gå några varv genom ferriten om det går) både vid koaxens anslutning till metspöt och vid mottagaren.

Om mottagningsantennen är effektiv eller inte spelar inte så stor roll för du har variabel förstärkning i radion. Det är viktigare att få installationen störningsfri. Ska du sända kommer saken i ett annat läge.
 
Om det bara gäller mottagning skulle det nog gå bra med en aktiv antenn enligt PA0RDT:s koncept.
Den är lättbyggd. Den verkar även gå att köpa från en site som heter Bonito för 79 Euro. Om du söker på PA0RDT så hittar du mycket information om den. Med en sådan fungerar det bra med en lång koaxialkabel, och det är nog en fördel om antennen sitter långt från huset.
 
Jag har dåliga erfarenheter av aktiva antenner som sitter nära t.ex. ett hus.
Störfälten går direkt från utsidan av elinstallationerna över till antennelementet.
I synnerhet på låga frekvenser kan därmed S/N försämras med flera 10-tals dB och det är mycket svårt att göra
något åt saken.

Samma sak gäller i och för sig även andra vertikalantenner men inte lika dramatiskt.
De "bredbandiga vertikalantennerna" som saluförs är dessutom mycket pengar för en ganska medioker funktion.
I mottagningsriktningen blir antennanpassningen helt underordnad, i synnerhet i det lägre frekvensområdet
(2-10 MHz) så där har det en extremt liten inverkan om antennen är i resonans eller inte.

Micke/JAB:s rekommendation är bra när utrymmesskäl dikterar användningen av en vertikal, men det
är närmast omöjligt att få ett S/N som kommer i närheten av vad en bra horisontalpolariserad antenn kan ge.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag har dåliga erfarenheter av aktiva antenner som sitter nära t.ex. ett hus.
Störfälten går direkt från utsidan av elinstallationerna över till antennelementet.
I synnerhet på låga frekvenser kan därmed S/N försämras med flera 10-tals dB och det är mycket svårt att göra
något åt saken.

Samma sak gäller i och för sig även andra vertikalantenner men inte lika dramatiskt.
De "bredbandiga vertikalantennerna" som saluförs är dessutom mycket pengar för en ganska medioker funktion.
I mottagningsriktningen blir antennanpassningen helt underordnad, i synnerhet i det lägre frekvensområdet
(2-10 MHz) så där har det en extremt liten inverkan om antennen är i resonans eller inte.

Micke/JAB:s rekommendation är bra när utrymmesskäl dikterar användningen av en vertikal, men det
är närmast omöjligt att få ett S/N som kommer i närheten av vad en bra horisontalpolariserad antenn kan ge.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
Vad jag har förstått så vill han sätta antennen i en mast en bit från huset. Det rör sig tydligen om 55m koaxialkabel bort till antennens placering. Genom att sätta ferriter på koaxen så kan han förebygga att störningar når antennen via koaxen. Fördelen med en sådan här antenn är att man får bättre signalstyrka över ett bredare frekvensområde än med en passiv vertikalantenn. Men inget hindrar ju att han börjar med att prova med en passiv vertikalantenn. Förmodligen så är det nog mest praktiska omständigheter som har betydelse i detta fall. Beträffande kostnaden, så var han ju beredd att lägga ut ca 4000 kr på en annan antenn. Kan man bygga denna antenn själv, vilket inte är någon omöjlighet, så blir ju kostnaden mycket liten. Annars är ju kostnaden för att få den färdigbygd ändå ganska rimlig.
73 Rolf
 
Saken är den också att balunen sitter i min mast, och dit går det åt ca55m antenn kabel, jag såg någonstans att vanlig rg58 hade en dämpning på 0,5db per 10m...

Det var det jag hade i tanken lite med trådantennen / vertikalen.För vertikalantennen kommer att hamna på hus gaveln, med max 10m antenn kabel.

//Johan Gustafsson
För ordningens skull ... som jag uppfattar det så har Johan två alternativ:

- Horisontell antenn i masten , med 55m koax
eller
- På husgaveln med 10m koax.

Bara appropå föregående post :)

Johan (fast en annan Johan)
 
Hej på er.

Jag kommer att sätta upp en vertikal antenn nu till att börja med, på husgaveln, sen smyger jag nog upp min trådantenn i masten lite längre fram sen.
Ska det sitta klämferriter både vid radion och vid antennen?

Sen skulle jag vilja komma ikontakt med någon mera som har en Kenwood r5000.

Ha en bra helg

//Johan Gustafsson
 
En liten fråga och fundering till.
Om jag tar min balun och hänger upp den, kopplar in koaxen i botten till motagaren, sen har jag 60m tråd på bara ena sida som jag spänner upp.
Kan det kallas för ändmatad dipol kanske?, borde det fungera att ha och lyssna med?

Vad tror ni om min lilla fundering.

//Johan Gustafsson
 
En liten fråga och fundering till.
Om jag tar min balun och hänger upp den, kopplar in koaxen i botten till motagaren, sen har jag 60m tråd på bara ena sida som jag spänner upp.
Kan det kallas för ändmatad dipol kanske?, borde det fungera att ha och lyssna med?

Vad tror ni om min lilla fundering.

//Johan Gustafsson
Funkar bra att lyssna med.
 
Tror också att det funkar, fast jag har lite svårt att köpa det där med dipol.

I min värld så är en dipol något som har två "ben". Om du bara kopplar tråden på balunen och lämnar andra sidan helt okopplad, ingen tråd i luften, ingen koppling till masten i järn, eller ner till ett jordplan (trådar eller jordspett) , ingenting alls ... Då vill jag nog kalla det Longwire, en ändmatad tråd alltså, men det är ju i min egen (läs Googlade) värld av trådantenner och dess teori :D
 
Johan har helt rätt ovan. En dipol har två element, matade i mitten eller off-center.
Annars blir det en ändmatad wire, och inget annat.

Om den inte är "lång" i våglängder räknat (minst en hel våglängd vid lägsta frekvens)
så är det ingen "longwire" utan vad som ibland kallas en "random wire", alltså en
antenn med godtycklig längd på den ändmatade tråden.

För lyssning fungerar den utmärkt, för sändning fungerar den också med rätt matning
via t.ex. en 9:1 UnUn eller en 4:1 UnUn, men den kräver motvikt. Får den inte en riktig
sådan kommer ofelbart systemet att ta vad det hittar som motvikt, d.v.s. utsidan av din
koax, din tuner och din radio. Tro mig, jag har testat de flesta varianter på det temat :)

Och, detta system kräver alltid en ATU förutom vid en enda frekvens om man har tur
och alla goda krafter samverkar av en slump.
 
Back
Top