Fundering

Bra att du klarade ut det där med random/godtycklig längd Christian, så långt tänkte jag inte när jag svarade.

Skulle ändå vilja råda dig Johan, om det nu bara är lyssna du vill, att prova någon form av loop istället. Har ju sagt det tidigare i tråden, men i princip allt jag testat att lyssna med, vertikaler, dipoler, tråd hit å dit ;) har varit sämre än min långa loop (80,5m), låg också (2-3m) över marken. Eftersom det bara är lyssna du ska så blir ju inte längden, resonans så kritisk, utan du kan ta godtycklig längd som du ansluter uppe i balunen. Sedan drar du ner den mot marken, eller kanske mot träd runt om i form av en cirkel, fyrkant eller triangel, den RX antennen tror jag du skulle få himla mycket nytta av.

Kan nog lugnt säga att utifrån mina lokala förhållanden så hade jag kört kanske 40% färre av mina DX om jag inte hade haft min RX loop att lyssna på istället för sändarantennerna.

Lycka till!

Johan
 
Första delen av ordet dipol betyder just två, det är alltså en två-polig antenn.

Men tyvärr så har ordet dipol blivit synonymt med halvvågsdipol och man överför sedan den betydelsen så att man allmänt kallar ett halvvågselement för en dipol.

Med det ordbruket så blir ett ändmatat halvvågselement just en ändmatad dipol.

Sedan är det inte långt till att även glömma kravet på halvvågs-resonans och kalla alla ändmatade trådar för ändmatad dipol
 
Last edited:
Hej glad midsommar

Jag tror att jag gör en loop antenn av min dipol antenn.
Trådarna är runt 70mlånga styck, för att sätta ihop dom så borde det väl bara räcka att skala upp tråden och fästa dom tillsammans med wirelås, så har man gjort sig en loop?
Infästningarna blir på tre ställen, ett i balunen, och så blir formen som en stor trekant, och två ställen till ute i hagen på ca 3,5 meters höjd.
På dom andra två punkterna så kan jag använda "dom plast stavarna" som jag har i dag som isolatorer i ändarna, som förövrigt fjädrarna sitter i.
Det borde funka?
Vart skulle klämmferriterna sitta för bästa användande?

//Johan Gustafsson
 
Jag har en Delta Loop som är 166 meter i omkrets.
I matningspunkten sitter en 1:1 och en 1:2 balun. Jag orkade inte justera flera gånger men jag fick ned SWR till 1:1,2 vid 3,500 KHz sen får den inbyggda tunern ta han om resten uppåt i frekvens.
Jag är mycket nöjd med den. Den är fäst i skarvbara maströr 12 höga och matningspunkten i närheten av en "stolpe". På grund av sluttande tomt sitter tredje benet i en hög björk hos grannen. Den hänger då horisontellt.
 
Hej

Nu har jag fått upp min loop i form av en trekant, men antenn tråden var tydligen lite gisten, så den hade gått av i natt.
Så nu behöver hag tipps om var jag kan köpa en prisvärd och bra antenn tråd.
 
Hej

Nu har jag fått upp min loop i form av en trekant, men antenn tråden var tydligen lite gisten, så den hade gått av i natt.
Så nu behöver hag tipps om var jag kan köpa en prisvärd och bra antenn tråd.

Granngården har stängseltråd av aluminium till ett oslagbart meterpris.
Det finns både 1,5mm och 2mm.
 
Tack för tipset, ska kolla på granngården.
Borde inte vanlig FK installations
Kabel 2,5 mm fungera lika bra som antenn tråd?

//johan
 
Jag använder mycket FK 1,5. Annars är DL-1000 perfekt. Stark och syns inte. Isolerad vilket är bra om den går genom blött bladverk.

/Roland
 
Granngården har stängseltråd av aluminium till ett oslagbart meterpris.
Det finns både 1,5mm och 2mm.

OBS det finns 2 olika kvaliteter av denna tråd, en spröd som man vickar av av med ett fåtal
vickningar och en mjukare tåligare variant.

Naturligtvis köpte jag den första varianten :( Men min loop har trots det suttit uppe flera år nu.
Det finns en tråd här på forumet om denna stängseltråd.

Ett tips, använd torix skruvklämmor för att koppla dig mellan aluminiumtråden och koppartråd.


Har använt vanlig FK-kabel tidigare till min loop - men efter 5 - 6 år så gick den av då det blåser
rätt bra där vi har vår sommarstuga. Det var då jag ersatte den stängseltråden.
Däremot använder jag fortfarande FK-kabel till stegen som matar min 135m loop.

DL-1000 tråd har fått dålig publicitet, flera har vittnat om att ståltrådarna rostar och tråden går av.

Här är den tidigare tråden :)

http://www.ham.se/index.php?threads/stänsgseltråd-av-al.23766/
 
Last edited:
DL-1000 tråd har fått dålig publicitet, flera har vittnat om att ståltrådarna rostar och tråden går av.
Man får vara försiktig så att inte isoleringen skadas vid hanteringen. Tråden kinkar sig lätt. Jag har många hundra meter DL-1000 i mina bävrar som suttit uppe länge. Trådarna har blivit gröna av alger, så nu syns dom ännu mindre :).

/Roland
 
Hej

Nu har jag satt upp en loop antenn i form av en trakant, använde fk tråd, gjorde av med ca90m.
Har förutom balunen 2st fästpunkter 3,5 meter över marken.
Och tro det eller ej, det fungarar ju fin fint att lyssna med, perfekt konditioner i helgen.

Så då är det bara vertikal antennen kvar att dra koax till.

//Johan Gustafsson
 
Hej de SM6APQ.
Min favoritantenn för "allmänt ändamål" är nog en horisontell sluten loop. Helst en våglängd på lägsta frekvensområdet. Något som jag aldrig har sett i antennhandböckerna är att man kan DC-jorda en horisontell loop i symmetripunkten. Alltså, om antennen har en omkrets på 90 meter kan man direktjorda den punkten som är 45 meter från matningspunkten. Här blir alltid ett strömmax. oavsett frekvens och påverkar inte prestanda eller egenskaper på antennen. Har suttit åtskilliga timmar och räknat ut detta med blyertspenna och linjal. Rätta mig om jag har fel. Det är ju tryggt att ha hela antennen jordad med tanke på statisk elektricitet. Som jämförelse kan vi betrakta det drivna elementet i en FM och TV-antenn. Där är ju den vikta dipolen fastskruvad i bommen i symmetripunkten (mitt emot matningen).

73
Bengt/SM6APQ Gällinge, Halland
 
Hej Bengt!
Det var ett tag sedan vi såg dig här, välkommen tillbaks!

Det enda jag kan tänka mig är att det rent praktiskt kan bli problem med att hitta denna nollpunkt då trådantenner påverkas en
hel del av sin omgivning som höjdskillnader, metallobjekt i närheten och avikelser i markkunduktiveteten med mera. Dessa borde
kunna orsaka en förskjutning av den reella mittpunkten från den teoretiska.
 
KBW de APQ
Ja det är nog riktigt vad du säger. Om man misstänker att nollpunkten är förskjuten kan man installera en RF-drossel i serie med jordlinan.
 
Hejsan

Min loop antenn på ca 85 meter verkar fungera bra.
Jag funderar lite på att sätta upp en dipolantenn för 80m bandet, är det stor skillnad med en sån, kontra en loop antenn i motagningen?

//Johan
 
Back
Top