funderingar om amatörradio

Återinför B90, signalövervakning och kadaverdisciplin. Är det så "rågången"
mellan privatradion och amatörradion ska återupprättas?
 
Återinför B90, signalövervakning och kadaverdisciplin. Är det så "rågången"
mellan privatradion och amatörradion ska återupprättas?

Nej...

Använd sunt förnuft och huvudet... det räcker långt.

Rågången mellan privatradio och amatörradio borde vara klar för de flesta som innehar amatörradiosignal och som känner till skyldigheter och rättigheter kopplade till trafik på amatörradiobanden.

Signalövervakning tycker jag däremot är 100% motiverat.

73 de LRR, Mats
 
KBW DE EQL

Så det jag menar är att vi radioamatörer har varit synnerligen dåliga på de senare säg 40 åren är att förvalta vår hobby så som den var tänkt och för det ändamål den faktiskt skapats en gång i tiden. Att ge de personer som hade ett uttalat radiotekniskt intresse möjlighet att experimentera med radiosändare i icke kommersiellt syfte och för att förkovra sig. Alltså ungefär den definition som PTS numera har förtydligat i de senaste föreskrifterna.


EQL de CEW

Bengt, du har helt rätt i det du säger. Resan påbörjades tidigt - vi måste bli så många som möjligt - och däri ligger problemet. Vem som hela tiden uttalat mantrat att vi måste bli fler vet vi.. det var inte Televerket eller PTS utan vår förening. Tyvärr hänger föreningslivet och själva utförandet av hobbyn inte ihop. Ser inget problem i att föreningars medlemsantal växer, men om skaran utövare växer därför att kravet på kvalifikationer och färdighet för att få bli sändaramatör i princip nollas, då blir det problem. Problem på banden, inte i föreningens möteslokaler eller i deras kassa! Amatörradiobanden är det ädla guld vi tilldelas när vi blir sändareamatörer. Det är den arenan som ska förvaltas och utvecklas. Det sker bäst genom att den som kan prata i en mikrofon också förstår vad som händer när radiovågorna lämnar antennen och hur andra påverkas av dess vågor. Konsten ligger inte i att prata. Man hörs inte "längre bort" bara för att man gasar på mic-gain eller processor.. eller sätter ekokammare i mikrofonsladden.. eller kör sitt "two pill" transistorslutsteg med fulla mätarutslag.. innan man ens börjat prata..

Nä, konsten ligger i att förstå, att ta ansvar och att konstant försöka förkovra sig, om än så lite i taget. Att bara bli fler tjänar inget syfte, oavsett var nyrekryteringarna kommer ifrån.
 
Ett återinförande av B:90 där det fanns en väl avvägd mix av regelverk och praktiskt inriktade föreskrifter skulle sannolikt förbättra situationen inom amatörradion för de vilsna själar som inte kan se skillnaden mellan amatörradio och privatradio på egen hand.

Att radiotillsyn eller signalkontroll fungerar har vi ett talande bevis för när PTS för en tid sedan började övervaka illegal amatörradio utanför banden och skickade ut ett 20-tal förelägganden om rättelse.

När det gäller privatradions form och innehåll så klarar vi oss alldeles utmärkt utan sådant på amatörradiobanden.
Den stora risken med hopglidandet av amatör- och privatradio på sikt är att myndigheterna kommer att betrakta amatörradio och privatradio som samma sak, och skapar en minsta gemensamma nämnare som är privatradions kravlösa och kompetensbefriade nivå.

Då kommer det inte gå att få behålla de långtgående privilegier som amatörradion har.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Nja, snarare fundera över vad det innebär att vara radioamatör. Varför behövde du lära dig,
även om det var alltför lite, teknik med mera för att ta certifikatet. Vad fick du sedan för
rättigheter. Där ligger hemligheten.

Du förberedde dig för en hobby där du kan bemästra vågutbredning och antennteknik all möjlig
sorts teknisk apparatur. Det är det som gör amatörradio till en unik hobby. ham.se som SM0O
skriver är ett forum för att träffas kring sådana frågor. Om någon olicensierad har en relevant
fråga att ta upp är han varmt välkommen.

Men som sagt detta är ett forum främst för radioamatörer och de frågeställningar som dyker
upp när man utövar den hobbyn!
 
Men SA2CEM, du rabblar upp en massa plastradio - har du inte
byggt något - åtmintone någon antenn?

Det är ju det unika med att vara radioamatör, att du kan slippa
det fabriksbyggdas tyrrani. Att inte bara använda utan oxå
förstå hur våra sändare fungerar, det är vad det handlar om
när man är amatör.

Att läsa QST eller RadCom är ett större nöje än att titta på
"Mello" och funderingar på markkonduktivitetens påverkan
på din dipol är viktigare än vem som vinner denna "Mello"!

Då är du ett ham och har ett stort utbyte av ham.se - om du
inte - förstås måste svara på frågor varför 27-megahertzare
inte trivs här på forumet :)

Hej, jo absolut har jag byggt saker, men det var inte min poäng.
Ja jag rabblar upp en massa plastradio för jag tillhör dom som inte är intresserad av att bygga sändare/mottagare i dagsläget, förmodligen för att det känns som ett altför stort steg att bygga en ssb sändare som första projekt.

När (om?) jag lärt mig morsetelegrafi så ser jag en större möjlighet att experimentera med hembyggda sändare.
Vad jag däremot tycker är riktigt roligt är antenner och vågutbredning så det är för tillfället där jag lagt mitt experimentkrut.
 
Hej, jo absolut har jag byggt saker, men det var inte min poäng.
Ja jag rabblar upp en massa plastradio för jag tillhör dom som inte är intresserad av att bygga sändare/mottagare i dagsläget, förmodligen för att det känns som ett altför stort steg att bygga en ssb sändare som första projekt.

När (om?) jag lärt mig morsetelegrafi så ser jag en större möjlighet att experimentera med hembyggda sändare.
Vad jag däremot tycker är riktigt roligt är antenner och vågutbredning så det är för tillfället där jag lagt mitt experimentkrut.

Du kan alltid börja med någon byggsats - som MKARS80 eller liknande. När du når dit
att du börjar bygga själv så kommer du se uppenbara fördelarna med ett forum som detta.

När det gäller antenner och vågutbredning finns en oerhörd kompetens på detta forum
och t.o.m EH/PV antenner tas upp och granskas seriöst.

Hoppas du fortsätter - det är en spännade hobby som du gett dig in på!
 
Jag är glad privatradioanvändare. Jag är även licensierad radioamatör. För mig är det två olika saker. Jag håller med om att det är för mycket privatradiomentalitet på amatörbanden. Var sak på sin plats om jag får tycka.

Min åsikt är att det är för enkelt att få licens för allt vad amatörradio är på ett par veckoslutskurser. Att bli radioamatör borde vara mer kvalificerat och inte bara ett sätt att skaffa sig fler kanaler att prata på. Jag ser gärna att man återinför morsekod för de som vill ta det här med amatörradio riktigt seriöst. För mig räckte det att läsa igenom kursliteraturen tre kvällar och sedan uppsöka närmaste provförättare.

Jag förstår att många har dålig erfarenhet av privatradio genom historien. Som det verkar vara nu så har de som vill störa och härja ha flyttat till amatörbanden. Gubbarna som efterlyser kompetens och disciplin är inte på helt fel spår. Samtidigt så förundras jag av radioamatörer som rattar in privatradiofrekvenser och lyssnar när de inte har något som helst intresse av det mer än att kunna skriva i forum och klaga. Vill man som radioamatör sända utanför bandplanen så är det PTS som ska agera.

Jag välkomnar alla som tycker det är roligt med radio oavsett om det är barnen på gården som leker med PMR eller det är någon som satsar sexsiffriga belopp på hobbyn. Själv håller jag på och planerar och sparar inför min första riktiga kortvågsstation. Jag läser gärna på Ham.se medan jag får nöja mig med att använda mina billiga PR-grejer.
 
Samtidigt så förundras jag av radioamatörer som rattar in privatradiofrekvenser och lyssnar när de inte har något som helst intresse av det mer än att kunna skriva i forum och klaga..

Jag ber om ursäkt R8N om jag gav sken av att magnetiskt attraheras av 27 MHz för att "kunna skriva i forum och klaga".... Mitt signalspanande slutar inte vid 27.000 MHz... Det fortsätter tills min mottagares lägsta frekvens... för att återigen driva mot min mottagares högsta frekvens... och åter gå ner mot de låga frekvenserna - eller bara hoppa runt på måfå. En gång anställd på firman i Mälaren - alltid yrkesskadad :)

Jag lyssnar mycket sporadiskt på 27 MHz... och syftet är definitivt inte att leka bandpolis, utan mer att se om det finns något liv över huvudlaget för att därefter hoppa upp på 10 meter.

Att jag lyckades finna de svenska amatörerna på 28 och 27 MHz inom en timme får du skylla på FRA och den ypperliga VPL-utbildning som jag genomgick under 80-talets andra hälft.

För övrigt delar fanns det en hel del tänkvärt i ditt inlägg som jag i mångt och mycket delar. Hoppas bara att barnen som leker med PMR på gården slussas in i amatörradion förr eller senare. för annars har jag, du och de andra inget forum att reta oss på om 20-30 år...

73 de RM2D, Mats
 
Last edited:
Hm, kan man vara medlem i SSA utan att vara radioamatör? För som det ser ut nu på deras sida så är forumet stängt för icke medlemmar.
Det verkar lite märkligt att vara en så sluten grupp, hur ska nya då veta om dom är intresserade?'

Sen så tycker ja inte att bygga själv eller köpa helt färdiga saker behöver ha nåt motsatsförhållande, jag gillar "halvfabrikat" (till slöjdlärarens förtret, han var glad för att jag verkligen gillade att snickra och bygga, men varför alltid plywood!) men också att undersöka hur nåt köpt fungerar och sen "förbättra" det med egna lösningar.

Jag kan förundras över hur en radioamatör kan utrycka sig om att moderna plastradios från kina bara är skit och så finns inte batteriet att köpa så man får slänga radion när batteriet eller nått anant går sönder. Hur svårt kan det vara att bryta upp plasten och löda fast ett uttag till ett externt batteripack som man sen fäster på radion med t.ex. självhäftande kardborrband? Eller fordons konvertera den med både extern strömförsörjnng och mic?

Det blir lite humoristiskt när nån som har kunskap och framför allt rätten till att bygga en helt egen sändare inte ens kan löda fast två batterisladdar :)
 
Hm, kan man vara medlem i SSA utan att vara radioamatör? För som det ser ut nu på deras sida så är forumet stängt för icke medlemmar.
Det verkar lite märkligt att vara en så sluten grupp, hur ska nya då veta om dom är intresserade?'

Jo, det finns DX-are, alltså lyssnaramatörer, som inte innehar licens.
Vi är många som börjat med radio på just detta sätt.
Förmågan att lyssna är en egenskap som t.om. gaphalsar mår bra av att kunna.
En god DX-are slår nog många på fingrarna när det gäller att gräva upp småsignaler i bruset.
Oavsett band eller trafiksätt.

HaDe!
Hans
 
grebnarg skrev:

'... så är forumet stängt för icke medlemmar.
Det verkar lite märkligt att vara en så sluten grupp, hur ska nya då veta om dom är intresserade?'

Ja David, det är inte alls lyckat, av just den anledningen du nämner, nämligen att forumet sannolikt innehåller massor av kommentarer och färsk info som inte kommer in vare sig i tidningen QTC eller tas med på föreningens websidor. Info som kan vara värdefull inte minst för eventuellt blivande amatörer/medlemmar.

'Det blir lite humoristiskt när nån som har kunskap och framför allt rätten till att bygga en helt egen sändare inte ens kan löda fast två batterisladdar.'

Den satt fint, tycker
/Janne
 
Jo, det finns DX-are, alltså lyssnaramatörer, som inte innehar licens.
Vi är många som börjat med radio på just detta sätt...
Just precis. I mitt fall råkade jag nämna mitt för tillfället vilande DX-intresse för en kille i en annan klass på gymnasiet. Han visade sig vara radioamatör. Vad det var hade jag faktiskt ingen aning om. Resten är "historia", tack vare Nils-Erik, SM3DEH, numera SM5DEH!

/ Göstha
 
Back
Top