funderingar om amatörradio

Du är jätte välkommen - men om du försöker nivellera oss med de som kör PR så får du mothugg!

Amatörradio är en hobby med en historia som går tillbaks till hedenhös. De två stora, ARRL och RSGB
firar hundraårsjubilieum. Vi har (än så länge) stora friheter att bygga och använda utrustning som inga
andra har. Vi har frekvenser från VLF till SHF att "leka" på - även om det naggas lite på de högre
frekvenserna. Sätten att komunicera sträcker sig från CW till de senaste digitala moderna.
 
Epiphone ES339 för egen del!

Men har absolut inget emot Ibanezer för den delen heller!
 
Last edited:
Jag är också gammal pr-snubbe (71-75) , för att återknyta till ämnet. Då kände jag mig inte välkommen bland radioamatörerna som jag faktiskt vände mig till allra först med mitt spirande radiointresse, men då blev jag totalt ignorerad. Numer svårare att avfärda :) Känn dig välkommen.

Och för att blanda bort korten igen: Ibanez ja, en gång för läääänge sen. Egen custom bl.a. med hemgjorda smiden i mässing. Senare Fender, numer Gibson, och Levin 1943 orkestergitarr som det bor blues i. Även en halvakustisk Levin från 60-tal. En gång ägd och spelad av SM3CER och jag köpte liket av SM3UQO:s son innan den gick i containern. Renoveringsobjekt som jag tagit av hals, botten och lock för att fixa sprickor etc. Samt en del annat genom åren.
 
Man kan använda privatradio och amatörradio samtidigt. Vissa på det här forumet vill gärna förminska de som kör PR till något som katten har släpat in. Bara så du vet att alla inte har samma åsikt.

Det här forumet innehåller mycket kompetens. Det innehåller även en massa gnälliga gubbar. Det gäller att filtrera inläggen man läser. :)

Amatörradio är roligt så jag hoppas du kommer igång med pluggandet. Just nu är vi mitt i en period då de atmosfäriska förhållandena gör att PR är utstört från utlandet samtidigt som det är mycket gynnsamt att räcka ut långt på andra frekvenser. Kanske finns det en radioklubb nära dig som har kurs för amatörradiocert.
 
Man kan använda privatradio och amatörradio samtidigt. Vissa på det här forumet vill gärna förminska de som kör PR till något som katten har släpat in. Bara så du vet att alla inte har samma åsikt.

Det här forumet innehåller mycket kompetens. Det innehåller även en massa gnälliga gubbar. Det gäller att filtrera inläggen man läser. :)

Amatörradio är roligt så jag hoppas du kommer igång med pluggandet. Just nu är vi mitt i en period då de atmosfäriska förhållandena gör att PR är utstört från utlandet samtidigt som det är mycket gynnsamt att räcka ut långt på andra frekvenser. Kanske finns det en radioklubb nära dig som har kurs för amatörradiocert.


Ja - men du får inte blanda ihop utrustningen. Du får inte använda amatörradiostationer för att köra på PR-bandet.

Vad beträffar grinighet tycker jag det mest är från din sida, du accepterar inte att vi inte anser PR vara någon sorts
hangaround till amatörradio. Den lilla erfarenhet du plockar upp är ringa om ens någon. Att påpeka det är knappast
grinighet utan bara fakta!

Trots att vi gång på gång påpekar detta så kommer du ideligen tillbaks med samma påståenden, vilket
kan göra en irriterad men inte grinig!

Ett tankeexperiment:
Det har utgetts PR-handböcker jämför en sådan i omfattning och kunskapsinnehåll med ARRL eller RSGBs samtida
handböcker, Om du då kan bevisa att de i princip är likvärdiga så ska jag acceptera dina påståenden!
 
Last edited:
R8N skrev; "Man kan använda privatradio och amatörradio samtidigt. Vissa på det här forumet vill gärna förminska de som kör PR till något som katten har släpat in. Bara så du vet att alla inte har samma åsikt."

Ja det är helt korrekt att en radioamatör utan problem kan använda privatradio liksom jag själv använde PMR-446 MHz för några dagar sedan i samband med antennarbeten. Det som inte brukar uppskattas av de radioamatörer som värdesätter de privilegier vi har är när radioamatörer bedriver privatradioliknande aktiviteter på amatörbanden. Du var själv inne på det i ett annat inlägg där jag bad dig definiera privatradiotrafik så du förstår säkert vad jag menar.

De radioamatörer som parallellt med amatörradio kör olagligt på privatradiobanden t ex med höga effekter eller med sina amatörradiostationer står i allmänhet inte högt i kurs i de seriösa amatörradioklubbarna som naturligtvis är rädda om sitt rykte och gärna ser att medlemmarna sköter sig. Motsvarande gäller säkert i pistolskytteklubbar och i andra fritidssammanhang också. Det kan också handla om att de som tar steget från privatradio till amatörradio tar med sig en massa olater och för in nya språkbruk i amatörradiohobbyn som många av de etablerade radioamatörerna inte känner sig bekväma med. Det är i alla fall vad man får höra när saken diskuteras på klubbar och fielddays.

Man kan så klart argumentera att vi enskilda radioamatörer inte har att göra med hur vissa andra radioamatörer beter sig på amatörbanden då det enligt nu gällande föreskrifter inte finns några som helst krav på vad som får sägas och hur. PTS har inget att göra med själva innehållet i radiosamtalen och allt är tillåtet så länge anropssignalerna ges med jämna mellanrum. Enligt praxis var tionde minut samt i börja och slutet av samtalet. Det är fritt fram att svära och domedera, spela dragspel eller dra fräckisar om det är kul. Är det en bra låt som spelas kan jag lyssna men oftast stänger jag av. Kommentera gärna detta.

Det finns dock ganska många både gamla och nya amatörer som inte trivs inte med trafikdisciplinen på amatörbanden och därför lägger av med amatörradio helt eller flyr dit där de kan få vara i fred. I princip alla "de gamla" som förr trafikerade 2 m och 70 cm har gett upp då de helt enkelt inte orkar lyssna på skitsnacket längre. Många lever ännu och dyker upp på loppisar för att fynda men radiotrafiken har de tröttnat på. Så ser det ut här nere i min region i alla fall. Vi är ett gäng här som kör direkt på "egen kanal" enbart för att få vara ifred från buset. Hur är det i SM0?

R8N skrev: "Det här forumet innehåller mycket kompetens. Det innehåller även en massa gnälliga gubbar. Det gäller att filtrera inläggen man läser. :) "

Just precis. Det är så jag resonerar när jag läser "gnälliga" inlägg själv. Både här på Ham.se och på en lång rad andra forum där jag följer samhällsdebatterna. Massor med gnälliga och utflippade inlägg där men som alla är berättigade sett ur skribentens synvinkel. Någon vill ju föra fram sin åsikt och hur fel åsikten än kan låta för dig eller mig så kan den ju vara rätt för någon annan. Precis som detta inlägget jag skriver nu. Vissa håller med andra skulle vilja radera det eftersom dom inte tål att höra avvikande åsikter. :)

För att svara på TS inledande fråga i inlägg 1 så är så klart alla välkomna att bli radioamatörer. Huruvida de blir mottagna på ett bra eller dåligt sätt beror helt på dem själva. Gäller i alla sammanhang och det finns nog ingen här på Ham.se som vill förbjuda fd PR-snubbar att bli radioamatör? Klarar PR-snubbarna vad som krävs så kan ett certifikat utfärdas och sedan är det upp till var och en att smälta in i gemenskapen. Så enkelt tycker jag det borde vara.
 
Jag är också gammal pr-snubbe (71-75) , för att återknyta till ämnet. Då kände jag mig inte välkommen bland radioamatörerna som jag faktiskt vände mig till allra först med mitt spirande radiointresse, men då blev jag totalt ignorerad. Numer svårare att avfärda :) Känn dig välkommen.


Jag hade inget som helst PR-förflutet när jag tog mitt cert -79. Men man blev i alla fall behandlad, av vissa,
som något katten släpat in!

Men det fanns även underbara hjälpsamma amatörer som stöttade och fick igång en som amatör. Ta hjälp
av sådana - jag är fullständigt övertygad om att de finns fortfarande och jag försöker även själv vara en
sådan om någon nybörjar dyker upp. Detta sagt till TS, inte till dig trumpne gamle man.
 
Last edited:
Välkommen, Ibanez!

Vi är många radioamatörer som kommit via privatradio. För min del började intresset i 11-12-årsåldern, med DX-lyssnande, privatradiopratande och försök att få gamla rörradioapparater att ge skön distorsion vid gitarrspelande. Det var ett intresse för både tekniken och vad man kunde åstadkomma med den. Att plugga för amatörradiocertifikat var ett sätt att gå vidare. Fortfarande efter 40 år som radioamatör tycker jag det är kul att lära mig nya saker. Har alltid någon tjock bok om radio eller antenner på nattduksbordet.

(Alla förutsätter att du har en gitarr. Här finns en akustisk stålsträngad Ibanez Fleur, en Greco Les Paul, en Aria Pro SB-1000 elbas, en Levin De Luxe orkestergitarr och en Fender Stratocaster. ;-)

Sture
 
SA5A skrev; "Vi är många radioamatörer som kommit via privatradio. För min del började intresset i 11-12-årsåldern, med DX-lyssnande, privatradiopratande och försök att få gamla rörradioapparater att ge skön distorsion vid gitarrspelande. Det var ett intresse för både tekniken och vad man kunde åstadkomma med den. Att plugga för amatörradiocertifikat var ett sätt att gå vidare. Fortfarande efter 40 år som radioamatör tycker jag det är kul att lära mig nya saker. Har alltid någon tjock bok om radio eller antenner på nattduksbordet."

Om man byter ut gitarren mot en banjo som jag aldrig orkade lära mig spela på och privatradiopratandet mot piratradiomusik så är din beskrivning också min - just precis så med BCDX-ing som gav det andra och tredje.

Det jag har funderat på i alla år är varför piratradio som inkörsport till amatörradio tycks vara förlåtande när privatradio oftast ses som något ont. Det visar ju sig när man talar med gamla till synes rekorderliga uvar att väldigt många av dessa precis som jag börjat med någon enkel 6L6-sändare för mellanvåg eller AF114 för FM-bandet och på oskyldigt ungdomsvis spelat popmusik där. Nu tänker jag på små enkla sändare med knaper antenn som knappast hade kraft att anställa någon skada för andra. En verksamhet som nog inte var mer kriminell än att åka två på moped i Lunds Stadspark förr i tiden - där jag kom undan med en tillsägelse från polisen och slokörad fick leda ut mopeden. 15 år var jag då och 13 när första AM-sändaren såg dagens ljus.
 
Det är intressant att så många radioamatörer även är musikaliska. Och att många spelar gitarr.

Jag var aktiv i många år i Svensk Land Rover Klubb och där även aktiv internationellt. Det är ett fordon som har en häpnadsväckande stor skara föreningsaktiva entusiaster runt hela världen. Fann att musiker hade en klar dominans bland entusiasternas sidointressen. Vidare att Land Rover-musikanternas vanligaste instrument var trummor. Vi hade t.o.m. en löst formerad trumslagarsektion som leddes av slagverkaren i Dalarnas symfoniorkester.

Efter en del funderande kom jag fram till att det måste vara akustiken i en gammal Land Rover som tilltalade trumslagare.. :):):)
 
Privatradio är roligt. Man använder enkla radiostationer med låg effekt och långa antenner. För att få ut så mycket som möjligt ur en station på 12 watt gäller det att tweaka grejerna så man får ut maximal räckvidd. Man testar olika antenner och antennplaceringar. Kör man mobilt kan man genom att förflytta sig lite få bättre utslag på signalmätaren. Det är en utmaning att få ett bra montage på en bil. Eftersom det är kortvågsradio gäller det att se över sin jordning i bilen för bästa effekt. Det finns mycket man kan experimentera med. På helgerna är det mycket trafik på kanal 24 USB och räckvidden är flera mil.

Det är inte okej att köra utanför bandplanen med för mycket effekt. Vill man DX:a utanför PR-bandet men inte har en stor budget är 10-metersbandet intressant. Det finns 10-metersstationer för ett par tusenlappar. Självklart krävs det amatörradiocert för att sända på 10 metern. Man kan använda sin PR-antenn och förse radion med slutsteg. Som radioamatör är man fri att modifiera sin radiosändare eftersom man anses ha kompetens att förstå vad som kan hända när man gör ändringar i utrustningen.

Många som blir radioamatörer köper sig en liten handstation för VHF/UHF och kör på repeatrar. Vill man experimentera med digitalradio så finns det bland annat D-Star. Signalkvaliteten är enormt mycket bättre på en repeater än vad man kan få på PR-bandet. För många är nästa steg att sätta upp en lite kraftigare radiostation och basantenn för 2/70 för att få bättre räckvidd.

Själv håller jag på och sparar ihop till en kortvågsradio som klarar alla amatörbanden. Inte helt enkelt att välja rätt grejer. :)

Personligen tycker jag det är intressant med PR eftersom man har vissa ramar att hålla sig inom. Det blir mer sport än att bara köra via repeater. Jag är radioamatör och håller på fördjupar mig inom hobbyn. Det är bara pengarna eller fantasin som sätter gränserna för vad man kan göra. För mig är radiohobbyn både tekniskt experimenterande samtidigt som det är ett kul sätt att hålla kontakten med kompisarna.

Jag tycker inte privatradio är något andraklassens hang around till amatörradio. PR har ett syfte och amatörradio ett annat. Varje frekvensområde har sitt syfte och det finns många olika användningsområden för radio.
 
Tiden kanske är mogen för att införa "Privatradiospalten" i QTC för att även tillvarata privatradioutövarnas intressen?
 
Den tanken slog faktiskt mig också Bengt, EQL! :) Jag skulle då inte bli särskilt förvånad. Inlägget ovan känns som ett representativt alster för spalten.

Ähh, det är bättre att hålla på med musik! :D

Keep swingin'!

/Lasse
 
Last edited:
Back
Top