Funderingar om en antenn!

82p + 22p blev bäst när jag mätte transformatorn och 3500 ohm till jord på utgången.
Det förutsätter ju en resistiv last för bästa resultat. Hur blir det då med en "riktig" antenntråd?
Kanske kan du nå ett "snäpp" bättre vswr på 10m om du trimmar lite på kondingen.
 
Jo det stämmer ju, skulle kunna byta ut 22p mot en trimkonding, lite jobbigt att sitta på taknocken och trimma in den bara :)
Kommer nog ha den så här ett tag och göra lite tester.
 
Intressant!
Jag ser att transformatorn har stor påverkan induktivt.
Nu kan jag fortsätta simulera.
 
Nu har alltid så fina grafer och ... kringlor... jag får nöja mig med mina staplar jag.. :/

Men denna kringelbild var häftigt.. hur funkar den?
 
Men denna kringelbild var häftigt.. hur funkar den?
Det är det ingen som riktigt vet:D
https://en.wikipedia.org/wiki/Smith_chart
https://www.maximintegrated.com/en/app-notes/index.mvp/id/742

Enkelt beskrivet:
Med en kanelbulle-bild kan man grafiskt snabbt se hur t.ex. en antenn beter sig impedansmässigt över frekvens.
Man ser om den är induktiv eller kapacitiv, hög eller låg impedans och man kan se var resonanserna ligger.
Man får alltså väldigt mycket information i en enda bild som annars skulle kräva en lång lista med numeriska värden.

Vill man sedan anpassa sig till en given impedans använder man smithdiagrammet för att få fram lämpliga värden på L och C.

Vill man gå på djupet så får man ge f-n och stirra för länge för då börjar linjerna gå i kors och i värsta fall börja snurra:eek::)
 
Last edited:
Oj! Det är ju rätt coolt om man an få ut all den där infon. Vore nått att sätta sig in i kanske.. Å andra sidan första gången jag såg dem.
 
Alan Wolke, W2AEW, bakar bullar på sitt sedvanliga pedagogiska sätt,
klart sevärd för nybörjaren och lika sevärd för den gamle radioräven som glömt bort hur Smith's universalverktyg fungerar.
 
Häftig film! Jag fattade, men jag fattade ändå inte.. :)
Det krävs nog att man sätter sig in i det mer noggrant i stället så här på morgonen innan jobbet.
 
Häftig film! Jag fattade, men jag fattade ändå inte.. :)
Det krävs nog att man sätter sig in i det mer noggrant i stället så här på morgonen innan jobbet.

Fick använda Smith diagram i gymnasiet men det var länge sedan nu...
 
Back
Top