Fungerar HRD med Vista premium?

SM5GJB

Member
Hej!

Tänkte köpa en laptop men alla har ju Vista installerat numera.
Kan man köra Hamradio de Luxe på en sådan?
 
Jag körde HRD under vista ett tag utan problem. Att jag senare byte tillbaka till XP igen berode på en massa strul med N1MM logger.

Såg att det var lite diskusioner om just vista och hrd på mailinglistan. Kanske är du med medlem där?
 
Byt du till XP så vet du iaf att det funkar
Det kommer en SP1 till Viruset framöver, kanske då kan man tänka på iaf men bara tänka inte handla utan när SP2 kommer då kommer jag installera det kanske
 
Jag kör HRD på min dator med vista och det fungerar jätterba. Visserligen kör jag bara loggen i HRD.
 
Vista 64

Har haft stora problem med HRD (eg DM 780) och Vista 64. -Inte ens efter SP2 fungerade Dm780 mer än någon timme och sedan blev det blåskärm. Har varit tvungen att köra i en virtuell maskin med Windows XP

Problemet verkar ha varit USB-RS232 adaptern (grå, kort kabel). Senaste Prolific drivrutinen skulle funka fint med sas det och jag uppgraderade också till denna. Samma skit - blåskärm efter någon timme. Turligen nog hade jag en annan USB-RS-232 adapter (blå, lång kabel). Efter jag bytt till denna har Vista 64 och HRD/DM780 funkat ypperligt bra, även nya 5:an. Inga fler blåskärmar verkar det som, nu efter en hel vecka.

Så tipset är att testa med olika USB-RS232 adaptrar om du använder nyare dator tillsammans med RS-232 interface och Windows Vista (64).

73 de SA7ARV
 
Fortfarande problem

Suck... Vista krashade igår kväll, med felmeddelande om drivern för USB-RS-232 interfacet. Jag som var så glad att problemet äntligen var löst :mad:

Om det håller sig till en krash i veckan kan man kanske leva med det ett tag till... Erfarenheten jag har är att Vista (i synnerhet 64 bitars versionen) inte funkar så bra ihop med ganska många program och drivrutiner. Av de program jag har så är det ungefär 40% som kan installeras och som inte drabbats av några problem. Flertalet måste jag alltså köra i en virtuell maskin med XP.

En av anledningarna till problemen är givetvis att Vista 64 kräver MS-signerade drivrutiner för att program (med drivrutiner) ska ska kunna installeras. De flesta freewareprogram har inte signerade drivrutiner, eftersom MS tar bra betalt för signeringen.


73 de SA7ARV
 
En av anledningarna till problemen är givetvis att Vista 64 kräver MS-signerade drivrutiner för att program (med drivrutiner) ska ska kunna installeras. De flesta freewareprogram har inte signerade drivrutiner, eftersom MS tar bra betalt för signeringen.


73 de SA7ARV[/QUOTE]

Har för något år sedan övergått Till Linux. Testat olika versioner. Kör Ubuntu just nu.

Problemet är att man är inkörd på vissa Win program.

Har laddat in Wine och kan köra vissa Win program i Ubuntu på detta sätt. Finnes också
andra program med samma funktion som Wine "ej freeware".

Systemet är stabilt och säkert. Ångrar att jag ej satsade på Linux på direkten.

Finnes närmare 30 000 gratisprogram till Ubuntu. Med Windows program är det bara
bekymmer. Måste bero på att alla tillverkare skall ha inkomst för sina produkter.

Nu nyttjar jag bara Win i nödfall.


Ex/ min Epson skanner v200 photo kan jag ej köra i Ubuntu. Men jag jobbar vidare på
detta problem.

73

sm0ctk/stig
 
Köra alla OS är bäst :)

Jag har använt olika Linux distros sedan 1999 och visst har man kommit väldigt långt - men tyvärr är det många program som bara finns till Windows, t ex HRD.

Att emullera med WINE är alltid en chansning, men visst... även här har det gått framåt. Det första WINE jag körde var under RedHat 6 eller 7 har jag för mig. Då klarade WINE inte många program utan problem.

Nä, att greja med WINE... när det finns bra grejer som WMWare server (gratis), WMWare workstation (ej gratis), Qemu (gratis) - för att inte tala Xen server (numera gratis i grundversion). Det finns massor med virtualiseringsprodukter, t o m bra grejer för MAC. Hypervisors - det är det som gäller. Då kan man köra nästan allt på en gång! Varför välja när man kan få det bästa av allt? :p
 
Back
Top