Funktionsgenerator för entusiast

Jag hade letat efter någon billig VNA, jag tror att det är det du söker. Det finns flera stycken för under och över 1000 sek. Sitta och skruva på en signalgenerator och mäta med skåp på filter blir tråkigt efter 5 minuter när man vet att VNA finns!

 
Antingen köper du en kinagrej likt den du länkat, har lillebrorsan till den på 30MHz och lekt lite med den, eller så letar du upp en HP, Agilent, osv på Ebay och får den kalibrerad för det kommer behöver på Siglent med.
Vilka frekvenser skall du labba med? Skall den kunna styras via datorn för automatiserade mätrningar? Skall den kunna dumpa datan?
FM, AM, PSK, Sinus, såg, fyrkant osv osv osv.
Det du vill har med tanke på filter labb är nog en arbiträr/funktions generator och ingen signalgenerator.

Signal är den typen du hade i skolan kanske? Men sinus, fyrkant, såga och triangel och det var allt.
Funktion är en som du kan ställa FM, AM, PSK, FSK brus, svep, bland, störningar och rita egna signaler till för att nämna några.
Läs noga så att du kan få ut de vågformer du behöver vid de frekvenser du vill på tänkta generatorn.

OM du har ekonomi skulle jag satsa på ett som kan styras via datorn och ett Pythonscrpit så du kan automatisera via ett oscilloskop dina filtermätningar.
Till exempel ett filter för 80m så talar du om för generatorn att göra ett svep från 2,5MHz till 5MHz genom filtern och att skopet skall göra en mätning varje 10kHz och lagra i ett csv fil (eller vad nu ändelsen är), låter datorn jobba i 2min sedan har du alla mätdata i en fil att öppna i t.ex Excel.
 
Back
Top