Fyllmassa

SM6VJE

Well-Known Member
Första posten på lääänge!

Jag tänker mig tillverka mantelströmfilter för portabelbruk.
Min undran är, i stället för att limma kärnan i höljet, finns det någon bra massa att fylla med? Funderade på bivax, med vet inget om egenskaperna på HF, å andra sidan kan man smälta ur det...

Soliga 73 // Patrik
 
Intressant idé! Men kanske bara för effekter, där transformator eller choke ansträngs och börjar utveckla värme, då är bivax kanske fel material, dock värt att prova.
Jag har byggt limmat en transformator med flytande eltejp och hoppas ett det inte är alltför permanent så att jag kan återanvända kärnan vid behov. Men det är inte utvärderat.
Annars är epoxi beprövat och väldigt permanent för ingjutning.
/C
 
Tänker epoxi jag med, men det har den goda / oönskade egenskapen att vara väldigt permanent ... :)
 
Mantelströmsfilter i form av koaxkabel lindad runt en toroidkärna så behövs inget hölje och ingen fyllmassa.
Jag har flera ferritkärnor som har hängt ute flera år utan problem.
Varför behöver du fylla på med "fyllmassa" ?
 
Mantelströmsfilter i form av koaxkabel lindad runt en toroidkärna så behövs inget hölje och ingen fyllmassa.
Jag har flera ferritkärnor som har hängt ute flera år utan problem.
Varför behöver du fylla på med "fyllmassa" ?
Vill ha den så att säga i en klump. Just nu kör jag en version från FRO, två klämferriter från Kjell, 7 varv RG-174 monterat i en plastlåda, 2x SO239 och en banankontakt på antennsidan för jord.
Iden är att jag vill ha fukttålighet och mekaniskt stabilt, funderar på om nästa version ska bli med N-kontakter, RG-316 och annan låda / rör
 
Flytande tejp som du varit inne på är väl det närmaste. Det brukar ju gå att skala bort. Har du testat Plasti-dip? Det är litet samma sak.
Annars är jag nog på 0GLD:s linje. Det känns inte riktigt nödvändigt. En IP66-eldosa räcker långt. Och gärna ett hål i botten för att släppa ut kondens
 
Tja, det är som jag har det nu, ferriten varmlimmad i botten av lådan.

Men idén är lika mycket experimenterandet och lära mig :)

Grunden är att jag vill lära mig vad som funkar, ifall jag skulle behöva det i annat sammanhang, och då är det här något som ger ett ganska tydligt resultat med liten insats i byggt material.
Mätning: Jag skall fixa till en mätjigg enligt SM7EQL:s mönster och lära mig att få ut någorlunda pålitliga värden, och någorlunda veta vad jag gör, och teorin och hantverket bakom:)
Riggen jag tänkte använda det till är en KX1, alltså är det fördelaktigt att ha en maximal dämpning någonstans kring 8 MHz, rimligen borde massan inte ha någon som helst inverkan, men kul att mäta :)

Till sist för att jag kan! ;)
 
Just nu kör jag en version från FRO, två klämferriter från Kjell
Ja då förstår jag att du vill gjuta ihop det hela till en "klump"
Klämferriter är ju lite dåliga rent mekaninsk. Tror inte att plasthöljet på dom är UV-stabilt.
Man får torka av ytorna, lite smuts kan öka luftgapet och det vill man inte och sedan fixera med ett buntband runt ferriten.
Klämferriter är egentligen ingen bra permanent lösning. Framför allt inte utomhus.
 
Ja då förstår jag att du vill gjuta ihop det hela till en "klump"
Klämferriter är ju lite dåliga rent mekaninsk. Tror inte att plasthöljet på dom är UV-stabilt.
Man får torka av ytorna, lite smuts kan öka luftgapet och det vill man inte och sedan fixera med ett buntband runt ferriten.
Klämferriter är egentligen ingen bra permanent lösning. Framför allt inte utomhus.
Det där har jag redan gjort :)
Som bakgrundsinfo kan nämnas att:
-Jag bor på första våningen i ett tolvvåningshus med plåtfasad
-Antennsystemet i dag är ~35 meter tråd -- > 1:9 unun --- 1 meter koax ---> choke enligt ovanstående, på antennsidan kopplad till jordplan ---> 2m koax -- > choke tätt intill antenningången på riggen IC703.

Hade vansinniga problem med hf tbx, har ferriter till alla ledningar till riggen, men insåg att en 1:9 unun använder utsidan på koaxen som motvikt/ jordplan, löste det med spärrfilter med uttag och såg till att få till bästa möjliga jord och hålla hf utanför lgh. Det har funkat bra hittills...

Men ialla fall, så är läget nu, tack för feedback :)
 
Fundering som jag inte kommer ihåg om jag läst någonstans.
Påverkar ugly-balun (lindad koax) och klämferriter insidan av koaxen ?
Med andra ord påverkar den effekten matad till antennen nämnvärt, eller dämpar de enbart den ström som flyter på utsidan som vi helst undviker ?
 
Back
Top