Fynd på Blocket eller Tradera

Det ligger bl.a en Zetagi preamp på tradera, någon som mätt upp en dylik tingest för skojs skull?
Amatörradio - Tradera.com

För den Ra200-intresserade finns där några delar och Johnson pistongtrimmer med högt Q för hembyggaren.
 
Jag får intrycket att intresset för RA-200 har minskat, med tanke på priserna på de senast auktionerade apparaterna.
Kanske naturligt då tiden rinner iväg och de äldre som vet vad det är har tappat gnistan, och de yngre som inte vet vad det är föredrar Iphånar.

Ja, då tillhör jag väl dom "yngre", men jag ogillar starkt iPhånar.

Min erfarenhet av grön radio härstammar från 89-90 i flygvapnet, (kan den ha hetat RA 135 eller 145?) av tunga otympliga radioapparater med bristfällig räckvidd och drifttid och signalering typ "Adam Bertil till Bertil Adam *frääääääääääääääääs* ingen förbindelse klart slut"

Hade jag inte haft ett radiointresse sedan unga år hade jag definitivt inte fått det i det militära.

Vad är då storheten med RA200? Förutom dom fysiska måtten?

Är inte det en lågeffekts AM/CW radio med begränsat antal användbara band för en radioamatör?

Vad kan den som inte min Yaesu 817 kan, till en bråkdel av vikten och strömförbrukningen?

Jag är ju inte alls emot att samla på oanvändbart skrot (exvis en Antilop korvradio) men en RA200 (eller någon annan grönradio jag har träffat på) har aldrig lockat mitt intresse, så något måste jag ju ha missat?
 
Det var säkert en RA145/RA146. Fullständigt ointressant radio. Enda fördelen var att den kunde ta in TV1-ljudet om man hade turen att lumpa intill en lämplig sändare. En annan tungviktare var RA421/422 men den var bara fordonsmonterad,
främsta minnet av den är den lilla fläkten som låter som en jetmotor när den varvar upp.


RA200 är en ganska mysig radio. När man väl kommit fram till att volymratten också reglerar HF-förstärkningen i CW-läget så blir den användbar utan alltför allvarlig överstyrning när den kopplas till en riktig antenn. Skön lukt från detaljer av gummi.
Lukten av gammalt fuktigt kapell är inte riktigt lika väldoftande. Nyckeln till RA200 brukar av någon mystisk anledning betinga fantasisummor. Kör man CW gäller det att lugna ner sig ett ögonblick innan man börjar nyckla, annars driver signalerna något kopiöst, beroende på att nästan hela TX är spänningslös i RX-läge (för att spara ström). Här skämmer man omedelbart ut sig och visar sin RA200-okunnighet annars... :) Tyvärr kom väl RA200 såpass sent att borde haft SSB och inte AM, den hade varit klart mycket mer intressant i så fall. En kul sak att äga men jag skulle i alla fall inte betala några större summor för en RA200, mitt exemplar är räddat från elektronikåtervinning och krävde en del trevligt mekande för att fungera. Tack vare bra dokumentation är det inga problem att hålla en RA200 vid liv hur länge som helst. Givetvis utrustad med gris och den tjutande 12V-omformaren.

Byggde en egen SM-omkopplare med headset för att slippa telefonluren. Minns jag rätt om manualen sade att det krävs tre man för att transportera en komplett RA200 med alla pinaler. Fattas bara om man blev tilldelad en KSP58 också. Undrar hur många här som trampat gris i lumpen? Det tar emot ganska rejält vid sändning - mer lämpad som träningsredskap än kraftkälla?
 
Äntligen ett riktigt fynd att tipsa er alla vänner radioamatörer.
Särskilt ni som löder PL-259 ute i höstkylan, och kanske behöver pilla bort någon liten diod i initial matrix i nya handapparaten för att få den heltäckande. den här prylen smälter garanterat allt lod och lämpar sig därför till snabba lödningar i ytmonerade konstruktioner..
max sievert fotogendriven lödkolv nr 687 på Tradera.com - Technica och

För övrigt säljs RA-200 med tillbehör nu på TRADERA under Hobby, amatörradio

de
SM4FPD
 
Lukten av gammalt fuktigt kapell är inte riktigt lika väldoftande.

Jag köpte en gammal rundradio som hade stått i mobförråd, batterilådan var invändigt inkletad med vapenfett, det var ingen oxid på kontaktbläcken, men hela radion luktar militärt.
Tyvärr var "LUFOR" dekalen bortskrapad när den avrustades och gjordes civil.

Annars var jag sugen att köpa den gröna LUFOR mottagaren som FPD sålde på tradera, men jag glömde bort den auktionen.
Den luktade säkert också mobförråd :D
 
Totalt off-topic men... stör man sig inte en aning på vissa Traderaannonser?

Som den här där någon vill sälja en hammondorgel, fabrikat Farfisa.

Fattas bara att det dyker upp någon som säljer en megger av fabrikat Fluke.
På motorsidorna kanske någon vill bli av med en vespa av fabrikat Lambretta.

Vän av ordning gillar inte det här. ;)
 
Jag som är gammal Land Rover entusiast kan inte låta bli att hänga på UKE:s offt topic. Sist någon sa "häftig Jeep" pekade jag på hans Volvo och sa: "Och du åker Saab, ser jag.." :rolleyes:
 
Fortsatt Off Topic och lånat från Wiki om "Vän av ordning" ... Från början var det enbart Kapten Stofil själv som kämpade mot framåtskridandet (ibland med assistans av folk som Ulf Schenkmanis och Honken), men med tiden har ett helt superhjälteuniversum vuxit fram, med bifigurer som Lädernuckan, Stålfarfar, Jazzgossen, Doktor Glas, samt en av Lindengrens tidigare figurer, Balkongståarn. ''

Och varenda en av dessa superhjältar finns här på forumet tycks det mig ibland ... :D
 
Jag ägde en gång rester från RA 200 :s prototyp och man hademinnsann plankat COLLINS linjära VFO. Inte illa! På tal om Standard Radio: jag äger originaltexten och lösa fotografier som lämnades till tryckeriet när man tryckte handboken till CT. 1000. Slutstegsfotografierna visar absolut världsklass med vakuumkondingar och världens häftigaste rullspolar
 
Tillägg: jag ägde en gång dessa slutstegs moduler som enligt medföljande lapp kom från QUEEN ELISABETH. Hamnade hos salig SM4AAH i Karlstad. Otroliga grejer. Det är rent ut sagt för d-t att SRT inte finns längre.
 
Elegant konstruktion.

Det är ganska märkligt hur man på var sitt håll i USA och Tyskland kommer fram till
samma elektriska kretslösningar och mellanfrekvenser när man gjorde ARC-5 serien och EK10.
Dock blir de mekaniska lösningarna diametralt motsatta...

Min EK10 (från SM6PU[SK]) sitter med en Elfa-konverter framför och kan användas för att lyssna till brus och spuriouser på 144 MHz.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Elegant konstruktion.

Det är ganska märkligt hur man på var sitt håll i USA och Tyskland kommer fram till
samma elektriska kretslösningar och mellanfrekvenser när man gjorde ARC-5 serien och EK10.
Dock blir de mekaniska lösningarna diametralt motsatta...

Min EK10 (från SM6PU[SK]) sitter med en Elfa-konverter framför och kan användas för att lyssna till brus och spuriouser på 144 MHz.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Ja, det är makalöst vad de kunde klämma in saker i den lilla lådan och ändå få det att fungera så bra som det gör,
jag har för mig att motsvarande sändare hade ett antal RL12P35 i slutet, det är fina rör att titta på med sina två toppskruvar till öron, att få in allt i sändaren är en minst lika stor bedrift av ingenjörerna!
De rören förekom i försvarsmakten fast utan örn och med Telefunken på, jag har ingen aning om i vilka apparater de användes i.
 
Det ligger ute en DLS200 på tradera nu, jag vet att det för många år sedan var en amatör som försökte bygga om de till att scanna 70cm kanalerna,
ingen aning om hur det slutade men visst är det lustigt att ena året kostade en DLS200 med konverter 1500-2000.- och bara några år senare får du två stycken för en tjuga på loppisen :)
 
De rören förekom i försvarsmakten fast utan örn och med Telefunken på, jag har ingen aning om i vilka apparater de användes i.

Jag är rätt säker på att de satt i drivkedjan hos den Telefunken 250W-sändare som fanns i en tidig bilburen svensk militärradiostation.
RL12P35 var en ganska tidig konstruktion av pentodsändarrör. Samtida eller möjligen lite tidigare än 6L6.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top