OK SA5PMG du bygger oxo mätistrument. Låter bra.
Faktum är väl att det byggs både här och där, men de som bygger märks inte så mycket.
Men roligt är det.
Jag resonerade med en yngre kompis om varför det inte byggdes efektmätare förr. 60 och 70 tal.
Man nöjde sig med en relativ RF mätare.
Ev var det för att ferritmatrial hade dåligt rykte och inte var så tillgängligt. Televerket tyckte man skulle mäta ineffekt.
Sen menar jag nog att det byggdes mindre förr än idag. faktiskt, vågar jag säga så.
Ja några byggde väl HeatKit grönsaker kanske, men.... andra modifierade sönder BC348

r.
Jag tänkte ett litet tips idag från TRADERA.
Knivströmbrytare:
https://www.tradera.com/item/342563/433927449/knivstrombrytare-stor-modell-2-pol-vaxling-obs-10st
Perfekta för att koppla om stege med.
Jag har en vid fönstret där stegen kommer in. Praktiskt att kunna koppla stegen vidare, eller bara bryta förbindelsen med antennen.
Ställer jag kniven i mitten är antennen bortkopplad, ställer jag den i ut så kopplar jag vidare på en ny längd stege som går till alatanen, som används på sommaren. Även där en ny knivomkastare som gör att jag kan koppla vidare till ett radiorum i källaren.
Dessa, eller liknande knivomkastare fanns förr hos Clas Olson, det var då för länge sen jag skaffade sådana.
Här är en som säljer tio stycken i en klump.
75 mm platta ett lagom mått att sätta upp den vid fönstret. Genom två 3 mm hål kommer trådarna från stegen.
Tror att säljaren skulle haft större lycka under kategorin amatörradio.....
SM4FPD