Fynd på nätet och TRADERA

Hej!
5000:- +20% +50:-
6050:- Kring förväntat pris skulle jag säga.
Det är ju trots allt en typisk "väldigt bra ha grej".
 
Dagens "fynd" på Tradera: Tektronix 555, förmodligen världens tyngsta någonsin konstruerade oscilloscope.

https://www.tradera.com/item/340196/427909939/tektronik-555-dual-beam-oscilloscope

Innehåller > 150 elektronrör (!) Ett Dual beam oscilloscope bestående av två sammanbyggda 54x.
Pjäsen behöver 900W från 230V-nätet. En speciell detalj i konstruktionen är den finurliga regleringen i det separata
nätagget.

För den som har plats och tid (och kan vädra ut värmen) är det bland samlare ett eftersökt instrument.
De flesta äldre Tektronix-oscilloscope verkar dock köpas och skrotas av audiofiler som bara är ute efter rören
och som inte uppskattar dåtidens "excellens"

:(
I mitten av 80-talet köpte jag ett 545 (edit: Det var visst en 535) på postorder. Säljaren sa att det var stort och tungt. Men jag kunde aldrig förställa mig hur stort och tungt det var! Ett fantastiskt oscilloskop som jag använde i många år tills ett lite mindre och modernare bestyckat med halvledare kom in i shacket.
 
Flytande flussmedel.
https://www.tradera.com/item/302069/431367402/flytande-flussmedel-50-ml-for-smd-etc
Fukta tennflätan och den suger som en dammsugare vid avlösning. temmflätan vill göärna torka med tiden, att fukta den gör den som ny.
Fukta de lite större lödningarna med medlet, som PL-kontakter etc, lödning med större lödkolv ger blixtsnabba lödningar utan att behöva värma för länge.
Sist lödde jag NiMeH celler från IKEA, med en droppe fluss blev lödningen direkt på accen blixtsnabb, och skadar inte cellen.
Jag har flytande fluss i form av en penna med filtspets, länkad produkt är i flaska med pensel.
Ibland har kortet lite oxid vilken kan vara trög att löda, liksom lödtrådarna på äldre komponenter.

SM4FPD
 
Jaha? jag trodde alla visste vad en sådan är.
ville inte visa min okunnighet utan tyckte det var ett bra tips.
Så då är det fler som inte vet vad man gör med en militär antennkikare?????
Lång ser den ut, kanske för långvåg?

SM4FPD
 
Ja en räknare är en god investering om man avser mek lite.
Just denna Yaesu YC-500J känner jag väl, vi hade dem på SRS första tiden.
Stabila friftsäker, långlivad, och en helt annan kvalitet är Yeasu:s radiostationer.
Med tiden blev dock radiostationerna mer frekvenstabila än räknaren i fråga, och vi fick byta till instrument med kristallugn.
Att hålla en sådan här räknare med dagens krav på noggannhet gör sig lätt genom att kalibrera mot någon frekvensnorml på HF.
Möjligen fanns räknaren med ugn? Minns inte.

Dessvärre är världen ganska full av frekvensräknare, samt intresset för gamla fina instrument och hemmixtrande har avtagit.
Hopps du får ett värdigt slutbud !

SM4FPD

 
Det finns 3 versioner med stigande noggrannhet, J, S och E. Även J-modellen har kristallen igång i standby.
Y500.png
Räknare är bra att ha men jag använder mest bara en, min BG7TBL FA-2 som går till 6GHz (numera finns en modell som går till 12GHz).
Hade även tänkt att göra mig av med min HP 5384A (225MHz) men den lyckades hitta en plats i instrumenthyllan i senaste ommöbleringen. Och med GPSDO kopplad till de flesta instrument så är även oscilloskop och spektrumanalysatorer bra på mäta frekvens.

Men om någon har en mikrovågsräknare över, som klarar 18/26GHz, så kan jag nog möblera om igen. :)
 

Attachments

  • Y500.png
    Y500.png
    35,7 KB · Views: 6
Jo det minns jag nu att YAESU hade flera varianter.
Ingångskänsligheten var oftast tillrcäklig och de triggade bra.

En HP5384A har jag stående, den hade nätaggregatsfel.
Lite klurigt då nätagget har en sk crow bar, dvs en krets som skall kortluta utgångspänningen vid överspänning.
Felet var just skyddskretsen, som var permanent kortsluten.
Med min superduper kristallugn kan den trimmas till en noggrannhet som duger även för min IC-910.
Men max 225 MHz är en nackdel.

Minns tiden då man byggde räknare, med TTL kretsar.
En sådan står kvar här och funkar än.
Det funkade och man kunde konstuera själv med önskat antal siffror.
Det må ha varit 70 tal...
Numera bygger väl ingen mätinstrument?

SM4FPD
 
Bygga mätinstrument: Jodå, AD8307-baserad powermätare och en baserad på AD8318, kalibreringsenheter till AD8307, LC-mätare, komponenttestare, Scalar Network Analyser, riktkopplare, dämpare osv har det blivit. Just nu håller jag på med ett projekt att styra YIG-filter av olika typer, ström- och spänning- samt digitaltstyrda. Det blir en burk med 4-5st bandpassfilter(0.6-18GHz) och en med 2 notchfilter (7.5-18GHz).
 
OK SA5PMG du bygger oxo mätistrument. Låter bra.
Faktum är väl att det byggs både här och där, men de som bygger märks inte så mycket.
Men roligt är det.
Jag resonerade med en yngre kompis om varför det inte byggdes efektmätare förr. 60 och 70 tal.
Man nöjde sig med en relativ RF mätare.
Ev var det för att ferritmatrial hade dåligt rykte och inte var så tillgängligt. Televerket tyckte man skulle mäta ineffekt.
Sen menar jag nog att det byggdes mindre förr än idag. faktiskt, vågar jag säga så.
Ja några byggde väl HeatKit grönsaker kanske, men.... andra modifierade sönder BC348:eek:r.

Jag tänkte ett litet tips idag från TRADERA.
Knivströmbrytare: https://www.tradera.com/item/342563/433927449/knivstrombrytare-stor-modell-2-pol-vaxling-obs-10st
Perfekta för att koppla om stege med.
Jag har en vid fönstret där stegen kommer in. Praktiskt att kunna koppla stegen vidare, eller bara bryta förbindelsen med antennen.
Ställer jag kniven i mitten är antennen bortkopplad, ställer jag den i ut så kopplar jag vidare på en ny längd stege som går till alatanen, som används på sommaren. Även där en ny knivomkastare som gör att jag kan koppla vidare till ett radiorum i källaren.
Dessa, eller liknande knivomkastare fanns förr hos Clas Olson, det var då för länge sen jag skaffade sådana.
Här är en som säljer tio stycken i en klump.
75 mm platta ett lagom mått att sätta upp den vid fönstret. Genom två 3 mm hål kommer trådarna från stegen.
Tror att säljaren skulle haft större lycka under kategorin amatörradio.....

SM4FPD
 
Tack för tipset om knivbrytarna, köpta :) Ifall någon vill ha en så hojta till genom skicka ett pm. Jag behöver nog inte alla 10st.
 
Jag har åxå köpt en kartong med knivströmbrytare av den där säljaren men det var ett tag sedan hoppas dom
kommer till användning nån gång ifall man flyttar någonstans där det är bättre lägen för antenn uppsättning än här där jag bor

mvh sm0ydo
 
Back
Top