Fynd på nätet och TRADERA

En deviationsmätare, nödvändigt idag med alla dessa olika FM system vi har på amatörbanden.
https://www.tradera.com/item/340198/449660557/deviations-meter-fm-am
Säljaren har inte specad den med varken frkvensområde mått eller om den funkar.
Men med lite kikande på bilden kan man se att den täcker 145 MHz i alla fall, även 29 MHz FM tyx den fixa.
Mätormåden 1,5 5 och 15 kHz verkar den ha.
På 29 MHz skall vi ju köra +-2,5 kHz devaition som mest. På 27 MHz +-2 kHz.
På 145 Mhz florerar gamla stationer med +-15 kHz devaition, avsedd för 50 kHz kanalavstånd, mest finns de med +-5 kHz devaition, avsedda för 25 kHz kanaler.
Men numera skall ju 12,5 kHz kanaler gälla och då skall devaitonen vara +-2,5 kHz.
I verkligheten förekommer nästan allt från +-0,1 - +-15 kHz på banden numera.
Väldigt svag modulation från en del lågprisstationer, som dessutom saknar förbetoning, (Preemphasis)
De blir ju billigare med enklare mikrofonförstärkare.
Nästan lika illa låter det på jaktfrekvenserna, men de mekar ju inte, men kan behöva en hjälpande hand av kompisen radioamatören.
Det är främst om man lyssnar på svagare stationer i bilen som svag eller närmast obefintlig devaiation är ett problem.
Nå en sådan mätare vore väl bra på klubben åtminstone.


SM4FPD
 
"Beskrivning
Radiomotagare sändare 3st
Endast skåp."

Man undrar ju om det finns något _i_ skåpen ...
 
Eftersom dom skriver "Radiomotagare sändare... " och visar bild på prylarna
i det öppnade skåpet så antar jag att dom menar inklusive innehållet.
Skrivningen är konstig. Annars borde det stått "Plåtskåp Rittal... (etc.)"

Antar att om man avser bjuda så kontaktar man Klaravik...

Jag ropade in en Dataserver på en sajt för några månader sedan där man specificerat
att "diskar saknas" (vilket hade varit naturligt). Jag var mest rädd för att någon norpat
CPU'er och minnen vilket gjorde att jag omedelbart öppnade lådan på lastbryggan
i närvaro av utlämnaren för kontroll. Men - allt var kvar...... Inklusive diskarna (!)
 
16m mast. 4st 4m...Inte skall det behöva bli ett jakt-torn :p
 
Lite klen akitivitet under dennna rubrik, det finns dock massor av kul saker att fynda.
Ta desa tre Peiker mikrofoner exvis: https://www.tradera.com/item/302069/463514992/komradio-mick-pike
Bara att byta sladdar, spiralsladdar finns ju mång nya fina i junkboxen, göra rent och putsa upp, det avskavda kromet, ja man kan lämna in för omkromning, eltejpen kan man ta bort så ser den lite snyggare ut.
Vanligen är de dynamiska mikrofonelementen fulla av magnetiskt damm, vilket gör dem trögpratade, man det går att få rent, dock med stor risk att förstöra membranet, en mjuk pensel funktad endera i saliv eller diskmedelslösning.
Huruvida de fungerar anges inte. Glapp i PTT knappen är vanligt liksom att själva knappen är full med damm så den går trögt och inte bottnar.
Men det är kul att renovera saker.

SM4FPD
 
Peiker mikrofon ,det ville man ha till FRO radion (SRA 40 MHz) på slutet av 70-talet,mycket häftigare än dom gamla SRA mickarna.
Till AGA KR64 var det dock ankfoten som gällde pga hållaren med glödspar funktionen.
 
Här har vi en CIRKULATOR
https://www.tradera.com/item/302069/465868757/cirkulator
En sån borde alla ha.....
Men vad är då en cirkulator?
Som synes på bidlerna har en sådan tre koaxialkontakter. Vissa har bara två.
En kontakt till transivern, eller sädaren om den skall sitta på en relästation.
En kontakt till antennen.
Tredje kontakten till en konstlast, 50 Ohm avslutning.
Om antennen går sönder och efekten relfekteras tillbaka kommer den inte att gå genom cirkulatorn till sändaren utan kommer ut i den tredje kontakten och dumpas i konstlasten. Dvs ett bra skydd mot hög missanpassning (antennbrott) för transviern eller sändaren.
Modellen av cirkulator med två konakter har inbyggd konstlast.
Men cirkulatorn kan ha andra egenskaper oxo.
Sitter den på en radiostation, eller sändare i en relästation på en plats där det finns många andra komradiostationer, exvis på ett vattentorn.
Sänder någon annan, eller flera andra, så kommer en stor del av deras effekt att vilja komma in i vår sändare, där den kan orsaka imd.
Men med en cirkulator dumpas den effekten i en konstlast. Således förstörs inte vår sändare, eller mottagare, samt mindre risk för att IMD skapas i vår sändare. IMD som kan störa både egen mottagare och de andras mottagare.
Cirkulatorn kan i bästa fall ta bort störningar vars ursprung är svårt att få grepp om.

Det är vanligt, och var i alla fall förr, ett krav på att basstationer för komradio skulle ha cirkulator.
Säljaren skriver att den har varit avsedd för 450 MHz NMT, men troligen har den suttit på NMT sändare och är dämed avsedd för 460 - 470 MHz.
Den går på 70 cm skrivar han, det skulle bli 428,57 MHz, troligen menar han amatörbandet 432 - 438 MHz.
Cirkulatorer är rätt breda och en del kan trimmas.
En underlig sak som är ett mysterium hur den funkar, det finns magneter i en cirkulator.

I ARRL handboken för relästationer byggde man något som liknar en cirkulator emd en koaxailkabelring.
Det var för 147 MHz amatörband i USA:

SM4FPD
 
Här har vi en bra grej.
https://www.tradera.com/item/2939/466296336/armstarkaren-starke-vintage-retro
Ett träningsredskp av ldre typ. Dock ej uppkopplat eller av den typ som idag används av de som vill träna fysieken.
"Intrumentet" innehåller fyra jättebra antennfjädrar, och skrotas därför, för att ta vara på fjädrarna.
Den här typen av förhistoriska träningsredskap kan man hitta på vanliga loppisar, ofta för en tjuga, ett bra sätt att få tag på bra fjädrar.

SM4FPD
 
Här har vi en bra grej.
https://www.tradera.com/item/2939/466296336/armstarkaren-starke-vintage-retro
Ett träningsredskp av ldre typ. Dock ej uppkopplat eller av den typ som idag används av de som vill träna fysieken.
"Intrumentet" innehåller fyra jättebra antennfjädrar, och skrotas därför, för att ta vara på fjädrarna.
Den här typen av förhistoriska träningsredskap kan man hitta på vanliga loppisar, ofta för en tjuga, ett bra sätt att få tag på bra fjädrar.

SM4FPD
Ah, fjädrar för vad? Först tänkte jag fjäder för mobilantenn, men de verkar för veka. Tänker du typ skydda dipol upphängd mellan träd, i storm?
SM5OCI Per
 
Tack för tipset. Jag behövde precis lite antennfjädrar och jag har någon liknande tingest liggandes någonstans. :)

/Emil
 
Ja för dragavlastning av trådantenner mellan träd.
De som vanligen säljs för ändamålet är rätt korta och man får seriekoppla flera.
Att använda KAUS där man knyter i hisslinan spar den mot nötning.
Genom att lägga en slinga av hisslinan, motsvarande helt utdragen fjäder får man en säkring för fjäderbrott.
Jag brukar se till att fjädern hamnar närmast trädet, så att vikten inte tynger ner antennen.

SM4FPD
 
Här har vi en bra grej !
En effektdelare för HF till VHF.
https://www.tradera.com/item/302072/466454401/splitter-1-8-0-5-175mhz
En sådan dosa gör det möjligt att från en antenn koppla in flera mottagare.
Många har fler amatörradiostationer och kan på så vis lyssna på fler frekvenser samtidigt.
Exvis den gamla IC-735:an, en 706:a, kanske en R70, nån Yaesu station. etc.
Givetivs kan man inte sända genom en sådan här sak.
Men möjligheten att ha passning på flera frekvenser är kul.
8 st är dock lite många.
Vanligen behöver man plugga de oanvända utgångarna med 50 ohms motstånd.
Läser vi specen står det att dämpningen är 0,8 dB. det låter väl bra att med 8 mottagare tappar vi bara 0.8 dB.
Nja, sanningen är att vi tappar 3 db per dubbling av antalet utgångar, plus de 0,8 dB:ena.
Så för en effektdelare med två utgångar skulle dämpningen då blir 3,8 dB.
Med fyra utgångar 6,8 dB och med 8 utgångar 9,8 dB.
Så man behöver nog en bredbandsförstärkare före effektdelningen.
I lyssnaranläggningar exvis de forna kustradiostationerna fanns dylika system så att alla kunde lyssna genom samma antenn.

Själv har jag länge grunnat på att bygga en sådan här som tål att sända genom.
Vi läser om denna pryl att den har 30 dB isolation mellan utgångarna.
Dvs skulle vi sända kommer halva effekten att brännas i effektdelaren och -30 dB skulle nå de andra mottagarna.
Så det får nog bli nån form av reläer istället som vid sändning med en TRX kopplar bort de andra och förbikopplar efektdelaren.
Ett projekt som jag haft i skallen länge.

I riggarna med två mottagare som IC-7800 etc. finns en sådan här effektdelare med två utgångar.

Man kan förståss kombinera flera signaler i en sådan här manick.
Exvis ett fyrsystem där man har flera små sändare mindre än 1W till en antenn.
Kanske ett enkelt diverity system med flera mottagare i en VHF relästation.

de
SM4FPD
 
Rekommenderar att läsa databladet. Genomgångsdämpningen i en sådan splitter är 9.0 dB + 0.8 dB.

73

SM4FXR
 
Här har vi en CIRKULATOR
https://www.tradera.com/item/302069/465868757/cirkulator
En sån borde alla ha.....
Men vad är då en cirkulator?
Som synes på bidlerna har en sådan tre koaxialkontakter. Vissa har bara två.
En kontakt till transivern, eller sädaren om den skall sitta på en relästation.
En kontakt till antennen.
Tredje kontakten till en konstlast, 50 Ohm avslutning.
Om antennen går sönder och efekten relfekteras tillbaka kommer den inte att gå genom cirkulatorn till sändaren utan kommer ut i den tredje kontakten och dumpas i konstlasten. Dvs ett bra skydd mot hög missanpassning (antennbrott) för transviern eller sändaren.
Modellen av cirkulator med två konakter har inbyggd konstlast.
Men cirkulatorn kan ha andra egenskaper oxo.
Sitter den på en radiostation, eller sändare i en relästation på en plats där det finns många andra komradiostationer, exvis på ett vattentorn.
Sänder någon annan, eller flera andra, så kommer en stor del av deras effekt att vilja komma in i vår sändare, där den kan orsaka imd.
Men med en cirkulator dumpas den effekten i en konstlast. Således förstörs inte vår sändare, eller mottagare, samt mindre risk för att IMD skapas i vår sändare. IMD som kan störa både egen mottagare och de andras mottagare.
Cirkulatorn kan i bästa fall ta bort störningar vars ursprung är svårt att få grepp om.

Det är vanligt, och var i alla fall förr, ett krav på att basstationer för komradio skulle ha cirkulator.
Säljaren skriver att den har varit avsedd för 450 MHz NMT, men troligen har den suttit på NMT sändare och är dämed avsedd för 460 - 470 MHz.
Den går på 70 cm skrivar han, det skulle bli 428,57 MHz, troligen menar han amatörbandet 432 - 438 MHz.
Cirkulatorer är rätt breda och en del kan trimmas.
En underlig sak som är ett mysterium hur den funkar, det finns magneter i en cirkulator.

I ARRL handboken för relästationer byggde man något som liknar en cirkulator emd en koaxailkabelring.
Det var för 147 MHz amatörband i USA:

SM4FPD
Använder cirkulator både på 144 och 432, bra med både hängsle och livrem!
 
Under denna katergori finner man trevliga instrument.
Övriga eleketrinikinstrument.
Även om någon tycker att musikinstrument platsar där. Såg ett elektroniskt truset......
Man ser ofta äldre instrument för TV-service, färggenerator, TV-pattern generator , bilrörsprovare, fältstyrkemätare och liknande.
Piser från 50 kr till lfera tusen.
Att laga och trimma TV, ett jobb som idag är fulltändigt väck.
Men vad kan man ha sådana till numera? Ingen jobbar väl med, eller använder analog TV? de lär göra sig bättre i eleketronikåtervinningen.
Att bara skrota och ta vara på delar kan vara en nytta kanske. Kan vara bra knappar, strömbrytare nättrafo..
Men då skall det ju vara pris därefter....
Panelinstrument är dock trevliga om man bygger något och vill ha en analogvisning.

Instrument som funktionsgernrator är bra, men jag upplever ändå att i slutet av epoken då mätisntriument såldes i större mängder, var instrumentet rätt dåliga , det belv glapp och de var plastiga.

En och annan Grid Dippa förekommer.

SM4FPD
 
En gammal FM-station från ICOM.
IC-22 https://www.tradera.com/item/302069/471830869/icom-ic-22
Kom i slutet av 70 talet, (förra århundradet)
Bilden visar innanmätet nästan full av kristaller, på den tiden en förmögenhet i kristaller.
Ja radion i sig kostade en del den oxo.
Modellen är en föregångare till synstesappraten IC-240, man ser at huvudkreskortete är besläktat.
Både RX och TX med LF på ett stort kort.
Tidigare kristallsyrda versioner hade seprata enheter, med skärmlådor och en massa kontakter.
Dessa apprater kunde ställas om mellan 16k0F3 och 32K0F3. Dvs bndbredd för 25 eller 50 kHz kanalavstånd.
Idag skall vi ju köra 12,5 kHz och det krävs lägre deviation, vilket går att skruva in, om vi vill göra som rekommenderas.....
Att byta filter i mottagaren går ju, men med tanke på den låga aktiiteten lär det inte finna så sävrt mycket grannkanalstrafik, ett filter kan kosta lika mycket som radion.
Säljaren menar att det är en del glappkontakter. Med närmare 55 år på nacken så är det väl förlåtet. (jag menar radion)
Men då det är en radio utan lösa enheter och utan onödiga kontakter mellan enheterna bör glappen vara mest i pottar och strömbrytare, där går ju kontaktspray.
Det kan löna sig att efterdra alla skruvar som håller kortet i radions chassi. Jordpunkter är viktiga.
Radion har, till skillnad mot många moderna lågpris FM-Stationer en riktig modulator, med mirofonförstärkarsteg och preemphasis.
Mottagaren är en vanlig gammaldags FM-detektor, modernare radio har en quadrakturdetektor som är bättre.

Nostalgi, och ett kul objekt att träna radiojobb på.
Och visst blir den snygg med lite tvål o vatten.....

De
SM4FPD
 
@SM4FPD: Ahhh, IC-22! Nostalgi! Jag kan fortfarande i fingrarna känna spelet i kanalinställningen, fastän det är hmmm... ca 40 år sedan. Men jag är inte helt säker på var jag använde den. Jag hade ingen själv, så det var nog repeaterstationen på SK7HW i Växjö. Den satt mellan kortvågsriggarna i kortvågskonsolen, om jag minns rätt.

SM5OCI Per
 
OT: Även jag har ägt en sådan station. Säljaren är ju helt ärlig med vad det handlar om och dess skick. Jag äger en IC-27E (1983-1989 enligt en signatur "Roy" på nätet...) Den drabbades också av rassel i volym och squelch-potentiometrarna och jag lade undan den, tänkt som reservdelsplock. Vid ett tillfälle avsåg jag att beställa saker från DigiKey, och för att komma upp i minimumsumman för att undvika extra avgift kom jag att tänka på den gamla apparaten. Volymvredet med ON/OFF hade jag hittat bland eget junk men inte squelchen. Det visade sig att passande pottar fanns att köpa på eBay. För en kostnad av 20 pix kunde apparaten repareras. Visserligen till priset av att behöva hålla järnkoll på vart alla avbrutna små miniatyrsladdar varit inlödda i efterhand vid tillverkningen... Men lukten av japansk elektronik från den tiden var en obeskrivlig nostalgikick... Ack - dessa tider som aldrig kommer åter...
 
Back
Top