Fynd på nätet och TRADERA

@SM4FPD: Av en tillmötesgående amatör fick jag ett helixfilter med tre sektioner. Han hade även vänligheten att trimma om det till 400-406MHz, vilket blev ett utmärkt filter framför en preamp till en radiosondsmottagare. Filtret förhindrade överstyrning av preampen och/eller RTL-SDR-mottagaren.

Så även om ett sådant filter inte fungerar som duplexfilter i ett relärstationsbygge kan det göra utmäkt tjänst i andra sammanhang.

(Nu gäller det för mig att hitta ytterligare ett sådant filter till min tredje mottagare...)

SM5OCI Per
Antennfördelare?
 
@SM5KYH: Näe. Denna mottagare skall vara på annan ort. Men tack för det första filtret! Nååååågon gång skall jag sammanställa informationen jag samlat på mig när jag byggde mottagarna och publicera.

SM5OCI Per
 
Hej är det här ett duplex filter som är på bilden
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Views: 43
  • image.jpg
    image.jpg
    1,5 MB · Views: 48
Jag skrev på näs sista raden att man kan modifiera, trimma om, banpassfitler, som förseleketion vid IMD problem.
En duplexer som oftast säls, är svårare att använda som förseleketion, dels för at det har tre kontkter, dels för att de även har en notch, samt ganska begränsat frekbnområde, de är mer skräddarsydda.

SM0YDP bilder visar en grej som bara har två kontakter, så vitt jag ser vid de yttersta filtren.
Så det bör var ett bandpassfilter. Men svårt att bedöma storlken.
Vi ser heller inga semirigidkablar mellan burkarna, så kopplingen mellans sektionerna sker nog med hål mellan dem.
Längden på enheterna, burkarna, kan säga en del om vilket frekvensområde den är avsedd för.
Men för att få det kompakt kan det vara ett helixfilter, dvs de avstämda sakerna invändigt är spolar, då kan det vara för VHF.
Är innanmätet rör eller stänger med en skruv som går in som kapacistans i ändarna, för trimning, är det kvartsvåg, och därmed UHF.
Sektionerna kan då vara kortare än en kvartsvåg, exvis 100 - 150 mm.

Duplexarna som jag nämnde som finns på TRADERA är väldigt vanliga i skortsammanhang, då de satt i många bilar för NMT.
de har då tre koaxkontakter, och väldigt ihopknycklde semirigidkablar, ser ut som kopparrör. Där då två sådana är hopsatta till den mittersta koaxkontakten, oftast BNC.

SM4FPD
 
Eftersom jag arbetar på firman som tillverkat filtret (eller i alla fall satt dit klisterlappen) så borde jag kunna ta reda på vad det är. Jag skall leta, men håll inte andan...
 
Tips till mätare av lågnivå signaler i LF-området:


Priset är kanske "optimistiskt" satt ty 7704 är en tung klump som kräver stor labbänk men behållningen är pluggen 7A22
som med möjligheter till olika filter och hög känslighet är mycket användbar för LF-entusiasten...

Litet TLC behövs då en ratt har en spricka i sig.
 
Litet halv-OT...

Jag räddade ett 7704A från skrotbingen för några år sedan eftersom CRT'et var trött och då några av dom kontakter som möter pluggarna var trasiga. Lagade kontakterna och gjorde en "ReCap" av flertalet kondingar. Kondingsbytet resulterade bättre ljus i röret men 30kg instrument för att få 200 MHz analog bandbredd är inget att hetsa upp sig för idag.

Problemet med runt 40 år gamla instrument är att det sitter tillräckligt många kolmassamotstånd i dom på okritiska ställen som åldrats såpass att dom till slut blivit kritiska. Ett kolmassamotstånd med angiven tolerans på 5% kan utan vidare ha drivit upp och över 10% av sitt angivna värde vilket till slut resulterar i en del konstiga problem. Tektronix gödslade med "Dropp"tantaler i sina produkter. När sådana går sönder blir det oftast sten-kortis i dom. Även vanliga lytar torkar med åren vilket kan ge många konstiga fenomen. Ett annat problem är att laga det switchade nätagget som kräver en provlast för att kunna felsöka. Kretslösningen är dessutom inte direkt "intiutiv". Tidiga varianter av 7000 hade linjära nätdelar. Senare kom switchade versioner. Om ett loppisfynd är dött vid provstart kan man få leta en bra stund för att komma i närheten av vad felet kan bero på. Ergonomin inne i instrumenten är heller inte den bästa med härvor av kablage vars anslutningspunkter man måste hålla reda på när man river i inandömet.

Det finns i alla fall i USA många som skulle betala 2000:- för ett fräscht 7704A. Ett väl fungerande CRT brukar kosta motsvarande runt 1000-lappen men det skrivs också om "glaskross" när något köp anlänt. Den som budar på Traderaobjektet rekommenderas överväga avhämtning.
 
Dagens Traderatips: Mätriktkopplare


Dessa har två utgångar per riktning. Inte bredbandiga men justerbara.

Om två av dom (Fram och Back) kopplas till dioddetektorer och sedan via omkopplare + trimpotentiometrar kan man pyssla ihop
en effektmeter med bandomkoppling för VHF/UHF och dessutom få snifferutgångar för en spektrumanalysator
eller frekvensräknare.

Etiketten kan avlägsnas och varje kopplande sträcka justeras genom att lossa små skruvar och skjuta dom i önskad riktning.
 
Här har vi en smått magisk sak.
QRM eliminator.
QRM betyder ju störningar från andra stationer, därmed tolkar jag QRM som störninagr från andra radiosändare som råkar vara på samma eller nästan samma frekvens.
Apparaten skulle då kunna ta bort andra stationer som man inte vill höra.
Kanske går det att välja vilket språk QRM:et har och därmed välja vilka QRM den tar bort?
QRN betyder ju atmosfäriska störningar, vilket jag menar betyder fading, Aurora backskatter, sttiska urladdningar åska, och andra fenomen som atmosfären orsakar.
Någon Q förkortning för lokala eleketriska störningar finns inte vad jag vet. Sådana störningar fanns nog inte då Q-förkortningarna uppfanns.
Nå kanske inget att bry sig om språket förändras ju med tiden, brukar det heta om man kalagr på hur det utrycks, så lär väl även Q-förkortningar gör, dvs få nya betydelser.

SM4FPD
 
Nice idé!
Det finns ju AD-.blockers för nätet. Call-blockers för HF vore inte fel....
 
Här har vi en IC-211 , den såldes för drygt 40 år sen.
Den lär fungera enligt säljaren.
https://www.tradera.com/item/302069/532315914/icom-ic-211e-
Min efarenhet är att de saker som åldras är trimpottar, det bästa är att inte röra dessa helt enkelt. Men visst man vill väl trimma en så gammal radio. Men jag är inte säker på att det behövs eller är en så bra ide. IC-211 såldes i många ex på den tiden, då var ju låga delen 144 MHz något stort. Det modifierades en del på den tiden. Men det har vi talat om i annan tråd.
Är den oskruvad och har stått inomhus så finns stor chans att den går många år.
Säkert många sådana radio som står oanvända hemma hos radioamtörer.
Det som imponerade mig på den tiden, var att ICOM lyckades bygga ett enda stor kretskort med llt från SSB gen MF filter och slutsteg på ett kort som dessutom inte var dubbelsidigt. Utan att självsvänga.
Och man lyckades få bra känsliget, med färre steg än andra fabrikat.
Väldigt få fabriksmofiieringar emd en massa kondingar överallt.
Inga kortkontakter som var ett vanligt fel i annan elelektronik.
PLL däremmot var på dubbelsidigt kort med genomföringr som kunde bli dåliga lödningar.
Sällan man ser en IC-211 till salgs, blir kul att se vad det kan bli för pris..

Mikrofonen och DC sladden samt handboken är det som "försvinner" först. Miken skall vara lågohmig dyn eller bordsmik SM-2.

de
SM4FPD
 
man lyckades få bra känsliget, med färre steg än andra fabrikat.
Håller jag inte med om! Men med antennrelä plus luftlindad och fast ingångskrets med t ex BF981 blir känsligheten anständig.

Håller med om huvudkortet som har allt utom nätdel och lokaloscillator, och är snarlikt det i IC251. Nycklingen kan bli bättre. Signalen filtreras innan nycklingssteget men den är ca 4 gånger för stark så den klipps, och nycklingen knäpper. Med tillägg av ett par pottar kan man justera så det blir utomordentligt bra nyckling där sibandsbruset dränker knäpparna, även med BSZ:s mod i PLL.

/Jan
 
Fann den här på DX-radio: https://www.dx-radio.se/enskild.php?annonsid=88950
QRMfilterboostern XLS-50dB från Heavy DX Bro
Kul grej, intrressant oxo att det numera finns DSP konstruktioner som kan användas på sändaren, dvs digitalt processar nivåer i 100 W klassen.
Det står dock inget om strömförsörjning, men allt går ju jumera på,12 volt så det får vi väl förutsätta.
Visst liknar den ett filter, och den är ju oxo ett filter, en form av filter i alla fall, men mer dynamiskt.
Intressant att man helt har utelämnat knappar, pottar, reglage, strömbrytare etc och all intällning sker med en app i mobilen.
Det är ju många som inte gillar knappar pottar och stömbrytre.
Det finns även de som vill ha en knapp, en pott en strömbrytare till varje funktion.
Kul att den funkar på AM, men FM då?

SM4FPD
 
Back
Top