Fynd på nätet och TRADERA

Någon som har koll på om de går o köra radio på den här eller om risken är överhängande för störningar ?
Principen är väl samma som en ångmaskin på metatabletter, så det är nog lugnt med radiostörningarna. Men den joniserande strålningen ska man nog se upp med... :)
 
Ja de där skalorna fanns hos Clas Olsson förr, då det var bättre.....
Lite konstigt ställe att lägga in dem på TRADERA , hemelelektronik / övrigt.
det lär vara 97 % radioamaörer som kan vara intresserade.
Men några har lagt in dem i sitt minne så det lär bli bud ändå.

de
SM4FPD
 
Ja över 4000 saker.....
Inte kul at kolla igenom allt det.
Vad mätarna har för Vintage (årgångsvin) är en bra fråga.
Gamla vore väl ett bättre ord.

Men när det gäller Voltmätare, ampmätare, överhuvudtaget, så verkar de vara ute numera.
Klart färre bygger stora saker numera, och bygger man något så vill man nog ha lite mindre mätare.
Dessa tar ju plats på exvis ett lågeffektsbygge så den blir helt dominerande.
Men man ser även modernare Japanska panelinsrument som är trögsålda.

Dessutom behöver man ju inte ha kolla på flera spänningar och strömmar på ett modernt amatörradiobygge.

Men förr när veckoppengen skulle räcka till mätae till exvis närggregatsbyggen , ja då var det hårdvaluta.


SM4FPD
 
Ja en sån här Kyoritsu S mätare kan ju vara lite klurig att få tag i
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,5 MB · Views: 10
Lämplig som låda för slutstegsbygge.
https://www.tradera.com/item/2939/5...t-typ-element-vintage-antik-retro-inrednings-
En gammal strålkamin.
Minns att jag var hemma hos någon radioperson, en gång för länge sen, innan jag blev radioamatör. Han hade byggt ett rörslutsteg i en sådan kamin. Kaminen i fråga var i grön krymplack, som gällde förr.
Kaminen på TRADERA är "retro" och "vintage" , vilket lär betyda att den är nygjord för att se ut som en gammal sak.
Men en äkta gammal sådan i grönt skall det vara, vilken effekt slutstegt var på minns jag inte, ej heller om nätgget var inbyggt.
Så man tar vad man har när apparatlådor är dyra och svåra att tillverka på köksbordet.
Nog bör man få in två 577:eek:r med utanpåliggande nätdel, och överliggande Pi-filter, för ett band... Högspänningskontakt finns ju redan.

SM4FPD
 
Last edited:
Strålkamin heter det väll har en sån undanstoppad ute i en bod i skogen istället för att slänga den på återvinningn i bland elarticklarna
 
Visst är dom snygga, nostalgin flödar.
JAg tänker på äldre tiderns analoga mätinstrument, ett exempel: https://www.tradera.com/item/340198/538009706/aldre-voltmatare-vintage-voltmeter-12v-240v-
I format som ett fickur.
Men dagen siffervisande universalintrument är ju överlägsna på alla vis förstås, FLUKEN.
Denna typ av fickursliknande mätare förekommer då och då på TRADERA.
Man ser på skalorna att de är tänkta för radioervice, med mätområde för glödspänning och anodspänningsbatteri.
Det är väl vad forna radiotekniker och "riktiga radioamatörer" behövde.... (kunna)
Mätaren i auktionen mäter både likspänning och växelspänning, och man ser den olinjära skaalan.
Mätverket är därmed ett vridjärnsinstrument, Robust, men kanske lite onoggrant.
Ja visst är de en prydnad för radiorummet.
Förekommer även med skalor för bilservice, dvs så att man kan se om det är kräm i bilbatteriet, man kan se 6, 12 och 24 V ungefär.

SM4FotPeDahl
 
Strålkaminer var som sagt väldigt populära förr, men farliga. I början på 50-talet brann ett grannhus ned. Man hade ställt en strålkamin för nära en gardin.
 
Idag heter de ju IR värmare.
Och används för att skapa värme utomhus.
Består av ett glödande element och en reflektor för det långvågiga infraröda lyset som värmer skönt.
Skulle säkert få eld på något som är för nära.
De är däremot inte så lämpade att bygga slutsteg i.

SM4FPD
 
Undra om man kan använda en strålkamin till konstlast men dom kanske är induktiva mvh Lasse
 
De är ju lindade med dubbelspiral.
Dvs tråden är först lindad på c:a 4 mm stomme, sen är den i sin tur lindad på en 15 mm stomme.
Så om den fasas rätt tar väl induktanserna ut varandra.
A - B = 0 eller?
Annars lär den väl funka som en konstlast som simulerar en FD4, eller en Windom.
Det fina med sådan motståndstråd är att dess resistans ökar med temperaturen.
Dvs vid överbelastning lyser den, resistansen stiger och dess belastning minskar på sändaren, och man slipper bygga övertemperaturskydd med mikroprocessorer etc.
Dess resistans bör ju i 1 kW läget vara omkring 50 Ohm.
Annars kan man ju använda keramikstommarna för enkeltråd och linda förlängningspolar på.
Tyvärr är väl de flesta av dessa gamla ting sedan länge återvunna, eller kanske bara nedgrävda. Dvs något för framtida arkeologer
Det var dock lådan som jag hade sett användas som apparatskåp för bygge av slutsteg.

SM4FPD
 
Mikrofoner, och särsklit gamla är ibland trevliga fynd.
Dels ser de kul ut, dels kan de låta bra.
Ofta med akustiska saker som ger behövlig preemphsis, dvs diskanthöjning.
Här har vi en kul sak som borde platsa i vaje radiomatörs hem: https://www.tradera.com/item/2939/556945365/en-gammal-mikrofon
Knappast en elelektretkpsel, utan en kolkornare.
Men vad gör det?
Tratten ger ökad känslighet, genom akustik anpassning till luftens speifika impedans, och därmed bättre utstyrning, samt ger en viss resonansn, som ger preemphasis.
Borde vara synnerligen lämpad för SSB, men då endst ena sidbandet....
Lämplig för de (vägrar använda orde dem) som har för vana att tala nära miken.

Försök att väcka tråden fynd på nätet.

SM4FPD
 
Kan inte låta bli att rekommendera denna: https://www.tradera.com/item/302069/569965156/microphone-bords-mick-till-amator-radio-icom
En ICOM bordsmik, med särskirvningar, tekniska felaktigheter och felstavningar, allt som hör till. Men så gammal som från 60 talet är den inte, utan sent 70 tal då ju elektretmikrofoner började komma.
ICOM gjorde tre varianter av denna, det nämner tyvärr inte säljaren, det är dock viktigt då det handlar om utnivån.
4 polig plugg syns så det är en nog IC-SM2, dvs den första som då passande i riggar avsedda för 200 ohms dynamiska mikrofoner, dvs lägst utnivå, omkring 2-5 mV.
Tidigt 80 tal kom IC-SM5 samma utseende men 8 polig plugg, den hade mycket hög utnivå, kallades interkom-nivå, dvs som en kolkornsmikrifon. Handmikrofonerna då hade en dyn 200 ohms mik med förstärkare, därav nivån, ungefär 100 mV.
Sen sen slog elektetmikrofonerna igenom på allvar. Då kom mikrofonen i en sista skepnad, IC-SM6, med en utnivå som passade ingångar för elektret, dvs omkring 10 - 20 mV.
Alla hade samma mikrofonelement, en tryckskillnads kapsel, dvs den får riktverkan. Därav gälarna vid sidan av mikrofonen. Ett ljudvåg 180 grader från mikrofonen får membranet att aktiveras från båda håll, med utfasning som följd. Så funkar riktverkan.
Att tala nära en sådan mikrofon ger oönskad bashöjning, = låter pyton. Att tala högt låter sig väl göras på 10 - 20 cm avstånd.
Att tala 10 - 20 cm från miken låter mycket bra.
I foten finns en förstärkare som ser till att hålla nivån till önskad. Att använda fel version ger ofta dåligt resultat, även om det finns en lite kran under foten. Att modifiera förstärkaren ja det går för den som har lödkolv och kunskap.
I övrigt ger kretskortet en "lagom" förbetoning (preemphis) av ljudet, och "lagom" basavskärning.
ICOM var redan på 70 talet noga med att RF avkoppla, de 8 poliga har egen tråd för PTT så att man inte får likström genom skärmen.
Enligt min åsikt en av de bästa mirofonerna någonsin för amatörradio, men låter som sagt illa om man pratar nära.
Scheman finns på nätet, det verkar finnas 4 olika scheman till tre varianter.

Till ev spekulant, vill jag ge rådet att be säljaren se under foten och avläsa vilken version det är, ombyggnader med olika pluggar förekommer.
Dvs man kan få en SM5 med fyrpolig plugg om det vill sig.

Sen är det inte bra att plugga in i en HW-101, dt krävs phantommatning, dvs överlagrad likspänning på mikrofoningången, det har alla mikrofoningångar idag, sedan 30 år .
Priset, (på Tradera) som hittat, bara man flyttar decimalen ett steg vänster. Men bud upp till 600 kr det bli.

En tid förekom det att man av nån anledning skulle byta ut mikrofonelementet mot en HEIL HC-4.
Många är de SM-2 till SM6 som är sönderskruvade med polygriptång.....
För att få isär den krävs att man värmer toppen så att epoxylimmet i gängorna mjuknar.
INTE att rekommendera sådan mod.

SM4FPD
 
Back
Top