Fynd på nätet och TRADERA

Ja konservburken med konstlast och olja var en klassiker på sin tid.
En tid som funkar än i dag.
Även MFJ sålde samma burk, med lite annan text på bara.
Observera att den måste var oljefylld för att tåla effekt.
Transformatorolja är nog inte så lätt att få tag på idag, och den var förr inte så miljövänlog, PCB etc.
Men det står ju tydligt att det går med mineralolja. Så ett besök på BILTEMA och köp av en pyts motorolja duger.
Visst har man hört hostorier om att den spricker och olja sprutar ut, men frågan är om inte det är lite överdrivet......

En pryl som borde finnas i fler radiorum, om man lyssnar på banden och hör hur ofta det stäms av mitt på andra radiokontakter.

SM4FPD
"På min tid" skaffade jag en sådan samt byggde en i en theburk med ett antal motstånd. Man råddes att använda automatväxellådsolja, vilken skulle vara lätt att få tag i och i huvudsak var avsedd att kyla. Nåja, det blev aldrig någon värme.

SM0GCU
 
Ser ut som en amatörradio konstruktion så man kan ju misstänka att den är avstämd för något amatörradio band som användes på den tiden.
 
Skulle tro att det tar månader av aktivitet innan PTS reagerar. Banden är ju ändå fulla av störsändningar, från alla möjliga utstyr.
Men man får nog ha ett eget språk om skall sända med den.....

Här har vi ett nytt fynd på TRADERA: https://www.tradera.com/item/302069/574156730/2-fm-tranciever-sandar-amator-radio-helt-ny-
En helt ny FM station, minns att vi på SRS fick hem en rejäl hög med sådana. kan ha varit i slutet av 80 talet, möjligen en bit in på 90 talet.
De sålde inte, så hela partiet såldes till en annan amatörradiofirma, och kanske styckpriset var c:a EN tusenlapp, (en!)
Den har varken smal FM, 12,5 kHz steg eller CTCSS men någon i glesbygderna kanske behöver en snabbtelefon....
Priset, ja kanske kommat har hamnat ett steg för långt till höger.

SM4FPD
 
Detta är en väldigt ovanlig radio, en KDK 144SX-10 från mitten av
70-talet. Har bara sett en sådan på bild.

1670782346855.png

Ingen av de stora handlarna förde KDK, utan det var en "småhandlare" i Upplands Väsby som sålde märket.

Kostade nära $400 1975, motsvarande 2100 kr c:a i SM.
Det här var före "priskriget" på 144 MHz FM-apparater.

Med inflationen inräknad så får man en ganska fin plastradio som även täcker HF och 70 cm för vad en sådan betingade.
 
"Den säljaren" har diskuterats på detta forum tidigare.
Sök på forumet...

Osökt erinrar jag mig följande historia:

En man besöker en torghandel.
Han går fram till ett stånd där det säljs grönsaker
och frågar Handlaren: "Vad kostar tomaterna?".

Handlaren, med en ansträngd min: "465:70 kilot"

Kunden: "465 kronor kilot. E Du från vettet?
Dom kan Du stoppa upp i r---n!

Handlaren, fortfarande med den ansträngda minen:

"Det går inte för där har jag gurka för 672:50"
 
Så den är så gammal, KA.
Ja jag vet att det köptes in ett parti sådana på SRS, troligen någon form av restparti. Vi sålde inga utan hela partiet gick vidare, med förmodad förlust. Jag vet ine att jag ens provkörde någon. Tyckte nog att det var ett dumt köp....
Apparaten kan till och med vara så gammal att den har 50 kHz steg. och +-15 kHz dev.

Lite speciellt ändå att det finns riggar kvar i kartonger och plasten efter så lång tid.
Tydligen är det en del radioamatörer som köper på sig saker de aldrig hinner använda.

Auktionen har varit ute i många år, kommer med jämna mellanrum, upp på Tradera.

Frågan är vad det är för fel på eleketronikåtervinningen, kanske långt att köra dit?

PÅ den här tiden var det inte alla FM stationer som hade någon bra FM detektor.
Hade själv en KENWOOD TR200, den var mer AM än FM, och tändstörningarna hördes mycket starkare än en FM signal trots bra signalstyrka. Innehavet var dock lärorikt, om man fördjupade sig i radiotekniken.
När Quadrakturdetektorn kom med IC-280 som första, och IC-2E blev FM något helt nytt.
Något som tyvärr är tillbaka till historien bland dagens "billigast möjliga" radiogrejer

SM4FPD
 
Den som köper boken "Parametric Amplifiers" för 499 kronor och tror sig få kunskap om hur man bygger slutsteg som skrivs i texten lär bli ganska besviken...
 
...parametriska förstärkare ligger liksom i andra änden av det dynamiska området.

Jag misstänker att en sådan bokköpare skulle bli ungefär lika besviken som den amatör som ringde till mig för snart 20 år sedan och undrade varför den "SWR-mätare" han köpt i Eskilstuna bara hade en koaxialanslutning.
När jag frågade om den hade någon typbeteckning så svarade han "HP 415"...

Annars undrar jag hur många läsare av ham.se som vet vad en "parametrisk förstärkare" är.

Den riktigt minnesgode har läst dessa visdomsord om sådana för snart 60 år sedan:

1671056253183.png

1671056052795.png

1671056185292.png

1671056112011.png
 
..

Jag misstänker att en sådan bokköpare skulle bli ungefär lika besviken som den amatör som ringde till mig för snart 20 år sedan och undrade varför den "SWR-mätare" han köpt i Eskilstuna bara hade en koaxialanslutning.
När jag frågade om den hade någon typbeteckning så svarade han "HP 415"...
Eftersom det bara fanns en koaxanslutning så saknades väl "slotted line"-delen som hör ihop med indikatorenheten. Annars är det väl trevliga apparater för en experimentglad amatör. Minns någon lab på 4-årig teknisk där en enklare slotted line än HP:s matad från en liten klystron (typ 2K25 eller liknande) sedan matade en hornantenn för pedagogiska experiment. HP-varianterna har jag bara sett på bild, såg ut att vara mekaniska underverk som säkert kostade hur mycket som helst.
 
En HP415 SWR-meter är en väldigt listig tillämpning, men det krävs
att man vet vad man gör.

1671085240643.png
Den är en avstämd förstärkare, där en kristalldetektor eller bolometer vilken arbetar i det kvadratiska området åstadkommer demoduleringen.
Man kan mäta mycket stora nivåskillnader, mikrovolt till volt genom att en kalibrerad stegdämpare ingår i signalvägen.

1671087375756.png
Det går att använda en slotted-line för att avläsa stående-våg mönstret direkt, eller en reflektionsfaktorbrygga så att spänningsreflektionsfaktorn i decibel visas. I båda fallen måste signalkällan vara 100% AM-modulerad med 1000 Hz.

1671085857812.png

1671087792607.png

"Sena tiders barn" anar inte hur bortskämda de har blivit med automatiska vektornätverksanalysatorer och liknande saker...
 

Attachments

  • ELEC 453_6391 Microwave Engineering. Experiment #1. Impedance Measurement Using a TEM Slotted ...pdf
    261,2 KB · Views: 5
Nätverksanalysatorer har förändrats en del med tiden. Från att ha varit en svepgenerator, någon form av detektor, fasmätare och en massa kablar och kontakter och eget arbete med räknesticka och hjälpmedel som HP:s reflektometerkalkylator.
När det började med nätverksanalysatorer så var det ändå en skaplig trave med apparater som skulle kopplas ihop.
8409b_full.jpg 8745s.jpg

Första gången jag kom i kontakt med en nätverksanalysator var HP 4396A. Kanske ingen höjdare jämfört med modernare och mer avancerade saker men i alla fall allt i en apparatlåda och det gick snabbt att få fram resultat. För en experimentglad radioamatör öppnar sig enorma möjligheter med sådana instrument även om det går att göra en hel del med en spektrumanalysator som har trackinggenerator. Eller varför inte en svepgenerator med detektor och log-omvandlare som får mata ett X-Y-kopplat oscilloskop.

Nu kan man köpa en Siglent VNA som täcker 10 MHz - 1,5 GHz för lite över 18 000 kr inkl moms från Electrokit. Som vanligt krävs ändå lite extra mättillbehör för att komma igång. T ex kalibreringskit för 4 500 kr. Annars kanske man kommer långt med en MiniVNA som radioamatör.

Bilderna har jag snott från HP memory project - rekommenderas för den som gillar mätinstrument och historien om ett ganska känt företag.
R&S Polyskop SWOB kanske kan vara något? Eller Z-G-Diagraph. Wunderschöhnes geräte! :cool:
 
VNA-er blev ett oerhört genombrott i början av 70-talet.

Frekvenssvepta mätningar som tagit många timmar eller dagar tidigare med slotted-line och riktkopplare gick nu att klara av på en kvart eller så.

Skalära nätverkare som t.ex. Wiltron 640 (en stapelvara hos Televerket) var ett något tidigare genombrott, men gav endast beloppen av reflektionsfaktorn och transmissionsfaktorn.

När jag var "labassistent" i Mikrovågsteknik 1980 så var en av labuppgifterna att mäta upp S11 och S21 hos ett filter på en handfull frekvenser med slotted-line, inklusive korrektioner för kabeldämpning och längd, och sedan göra om samma sak i ett svept frekvensområde med SOLT-kalibrering.

Elektronfysik 2 hade nyligen investerat i en HP85 bordsdator och skrivit programvara för att automatisera både kalibrering och mätningar.

Teknologen kunde då jämföra hur jobbigt det var att mäta manuellt jämfört med att mäta med VNA. Detta hade klart uppfostrande inverkan.

Snabbspolning framåt c:a 40 år. I samband med handledning av ett examensarbete besökte jag Ångströmlaboratoriet i Uppsala, och noterade ett HP8410-system stående i ett hörn vilket såg lätt bekant ut. Mycket riktigt, en CTH Elektronfysik inventariemärkning fanns.

Sedan går ett par år till, och en gemensam bekant kontaktar mig om att man avser att "hiva" systemet. Eftersom det smärtar mig att låta HP-prylar gå i återvinningen så erbjöd jag mig att ge det ett "gott hem".

En annan kollega gav apparaterna, HP8410C, HP8411B, HP8743A, HP8414 samt HP8418 lift till elektroniklabbet (eller "elefantkyrkogården") å Stureby Radio.

Vid närmare undersökning så fann jag att det mycket riktigt var det system som jag en gång i tiden hade "labbat" på, och som hade kostat Chalmers ett par-tre hundratusen på 70-talet. Cirkeln hade alltså slutits.

Dock hade den tillhörande svepgeneratorn, en HP8620C med multi-oktavpluggen HP86290A "förskingrats". Men sådana går att uppbringa.

Nu kan man jämföra "State-of-the-art" när det gäller t.ex. portabilitet och pris/prestanda hos modernare Gerät.

Man kan t.ex. ta R&S ZNH18, vilken enligt leverantören har 100 dB dynamik på skärmen, är frekvensstabiliserad och som dessutom är bärbar och batteridriven. Dock kommer sådant till ett pris, den som har c:a 350 oplacerade "papp" vilka inte gått åt till hyra, mat och värme i dessa förkrigs- och inflationstider skulle kunna vara en spekulant.


1671195717242.png

Den stackare som oförhappandes gjort så att en sådan "inte går att nolla" kan sannolikt räkna med löneavdrag...
 
Last edited:
En IC-740, https://www.tradera.com/item/302069/577223457/icom-transciever-
Var en höjdare när den kom, c:a 1983 till 1984 enligt mina anteckningar
Möjlighet till fina filter, FL-44 FL-52 etc.
RF speechprocessor i TX SSB.
Möjlighet till FM med extra kort.
Synd bara att säljaren inte nämner om det finns optionsfilter monterade eller om FM kortet är i.
Även elbugg var nog ett tillbehör.
Man kunde även mixtra in ett nätagg, PS-740. Men bilden av baksidan visar ingen AC jack så den är för bara 13,8 V.
Ingen heltäckande RX dock därmed ej 5,3 MHz bandet.
Det var sällan några fel på den här klimparna, rejält bygge.
Det mesta inom garanti på den tiden var handhavande fel.... hundratals telefontimmar gick åt då.
Möjligen skulle man kunna tänka sig displayen med sin DC omvandlare där det kan behövs nya kondingar.
Samt kanske lite knaster i pottar.
Men har det trimmats och lagats sönder saker så blir det ju okul.
Mikrofonen skall vara HM-7 HM-8 eller HM10, bordsmik IC-SM5. Alla med den höga nivån.
Faktiskt sällan man ser iIC-740 till salu ändå.

Jag har en servicehandbok som fil i min dator om någon köpare behöver den sen.

Kul att se om någon köper den och till vilket pris.

SM4FPD
 
Back
Top