Fyrhelg - när då? Olika datum.

sm7tvz

Member
Efter att ha kollat på International Lighthouse Lightship Weekend Organization om information om årets fyrhelg blir jag konfunderad!
För det första är aktiviteten en hel vecka.... OK, men datumet för fyrhelgen är annorlunda mot tidigare. Usas kongress har beslutat att nationella fyrdagen är den 7 augusti. Tidigare så har den varit 3 söndagen i augusti och är väl fortfarande det - men inte i USA.
Frågan är, vilken helg skall man aktivera sin fyr, 7 eller 16 augusti?
Hur kommer ni andra att göra?
SM7TVZ - SK7L Segerstads Fyr.
 
Det där är en soppa... Om jag fattat rätt har den ursprungliga Lighthouse eventen (illw.net) kidnappats av ägaren till domänen (illw.org). Det är en del ståhej om det tilltaget. Jag vet inte hur resten av världen tänker men för min del kör jag på originalkonceptet dvs tredje helgen. Och så kommer en hel del andra att göra också (det finns "anmälningslista" på illw.net).

Tredje helgen i augusti är ständigt bokad i min kalender och SK6MA åker till Visingsö traditionsenligt varje år. (SK6MA, Hjo, har förresten field-day och loppis nu på lördag 15 maj)

/Micke
 
Jag ser att illw.org använder som keywords sådant som illw.net m.m. för att komma högt på söksidorna vilket gör att man lätt kommer på fel site om man söker via google m fl söktjänster. Ganska fult knep.

Designen av sidan är nog bland de sämsta jag sett och inger ingen som helst förtroende.

Låt dom hållas med sina dagar, jag tror mera på 16/8 för vår del. Den rätta hemsidan borde vara illw.net då den känns mer hemma.

Det bästa vore att kontakta SM6KAT Solveig som är SSA:s kontaktperson mot Svenska Fyrsällskapet det är ju oftast de som med hjälp av lokala fyrföreningar och sjöfartsverket ansvarar för att svenska fyrar har "öppet hus" den helgen, hon kanske har bättre info? - Jag kan skriva ett mail till henne.
 
Last edited:
Ok, nu gick det upp ett liljeholmens för mig... Tänkte inte på att jag gick till illw.org och inte illw.net!
Då kommer vi att köra som vanligt, dvs SK7L är aktiv 14-16/8.
Jag tackar för klargörandet, så hörs vi 3e helgen i augusti om inte förr :)

/Peter sm7tvz
 
Last edited:
Enligt ett mail från .org-snubbarna påstår de att det är .net som snott deras koncept, se citat:

"Thank you so very much for your interest in the ILLW Organization's
August week, and for your concerns about the conflicts.

So sorry that you have been misled and misinformed by the bogus "NET" group.

The truth is that we did not change the date. Nor did we "hijack"
the event. On the contrary, it was copied from us, and we have
adequate e-mails and documents to prove this is so, dating back
as far as 1993. "

Men personligen tror jag att de flesta kommer att köra på den "riktiga" helgen, d.v.s. 14-16/8
 
Hej Alla

Besked till mig från SM6KAT Solveig som har haft kontakt med fyrsällskapet:

Internationella fyrdagen är alltid den tredje söndagen i augusti. I år 16/8 och fyrhelgen är då 15-16 augusti.

Vad vi radioamtörer hittar på är en annan sak.

Vill vi vara med och visa upp oss den dagen fyrarna är öppna för allmänheten, så är det 16 aug. som gäller.
 
Back
Top