Hmmm!
QQE06/40 är ett mycket lättdrivet rör men med 1100V anodspänning lär det dra betydligt mer än 220 mA som ger en hemtrevlig röd färg som lyser upp hela rummet.
Max anodspänning enligt databladet är 600 V men i amatördrift det går så klart att öka spänningen en aning för att kräma ur de sista wattarna om man bara är försiktig vid avstämning och inte håller nere nyckeln för många sekunder. Men inte över 800 volt.
För SSB kan man inte räkna med mer än 30-40 W uteffekt om det skall låta någorlunda linjärt. För telegrafi uppemot 100 W eller något mer beroende på hur robust man vill ha sitt PA-steg.
De flesta PA-steg (inte så många) jag byggt har jag designat för att passera min "24 timmar key down" test med sned avstämning. Det finns ju massor av fina rör på surplusmarknaden idag och det kostar inte mer att välja ett snäpp kraftigare rör/nätdel och köra det på sparlåga.
Mitt allra första "stora PA-steg" som fanns beskrivet i QTC på 70-talet byggdes med fyra EL34 och det fungerade utmärkt i c:a 10 sekunder. Så länge som det tog att stämma av Pi-filtret och konstatera att uteffekten var runt 300 W på 3,5 MHz. Toppenbra! Därefter sjönk effekten till 100 W. Två av rören antog röd färg och mer roligt blev det inte. Rören var splitter nya och inte helt billiga. Inte ett enda QSO kördes på det PA-steget. Man lär sig av misstagen...
PA nummer två byggdes med två 813 i Grounded Grid koppling och kördes med c:a 1300 V anodspänning. Lämnade ut c:a 400-500 W och var i princip oförstörbart. Det var i aktiv tjänst under c:a 15 år tills 1987.
Mitt allra senaste PA-steg byggdes med fyra 813 i Grounded Grid och är sedan 1987 fortfarande i aktiv tjänst. Det lämnar drygt 1 kW key down med c:a 2500 V anodspänning och klarar av att gå kontinuerligt med nedtryckt nyckel även snedavstämt. Grafitanoderna blir då svagt röda men det är ju normalt på dessa rör. Nackdelen med fyra 813 är den höga anodkapacitansen som gör att det blir svårt att få till utgångskretsarna för de högre banden. Men i mitt fall var det endast lågbanden 1,8 - 7 MHz som skulle användas och där fungerade det utmärkt.
Om jag skulle bygga ett fjärde PA-steg någon gång i framtiden så hade jag nog valt ett eller kanske två QBL5/3500 som finns i junkboxen. Det skulle kunna ge 1 kW ut med stor råge och klara av 24-timmarstesten utan problem. Dessutom lätt att få att fungera även på de högre banden. G2DAF-kopplingen tycker jag är en intressant lösning som förenklar nätdelen avsevärt och bevisligen fungerar tillräckligt bra för både SSB och telegrafi.