G5RV - hur rätt placera?

jang

Member
Hej,
Jag är helt nybörjare och har inte än nån licens men tänkte göra det i sommar.
Då tänkte jag bygga en enkelt antenn som kallas G5RV men är bara lite osäker med hur rätt placera den. hur högt skulle jag placera den och kanske olika höjder på sidorna eller i mitten? :)
Jag tänker lyssna och senare sända på HF bandet (160 - 10 meter)
jag lägger till bild så blir det lättare att förstå vad har jag tänkt och va håller jag på med :D
*Hoppas får jag här proff hjälp eller några bra tips :)
Mvh Jan
antenn_proj_1.png
 

Attachments

  • antenn_proj_1.png
    antenn_proj_1.png
    15,2 KB · Views: 754
Hej! Innan stormen börjar med inlägg om att du absolut inte ska använda en G5RV så kommer här ett som försöker svara på frågan:)

Placera den så högt som och plant som möjligt. I dina bilder ser det ut som att du kan ha nedledaren hängande rakt ned, det är bra (man vill inte att 450-ohmsledningen ska ligga nära något som leder ström).

OM du inte kan placera den på det sättet så är det inte hela världen om ändarna sluttar neråt eller nedledaren lutar, bara så den inte ligger mot marken. Huvudregeln är "så högt som möjligt" framför allt!

Du kommer troligen behöva en antennanpassningsenhet vid radion, eventuellt kan radions inbyggda fungera. För en del lyckas det, för andra lyckas det inte. Med lång koaxialkabel blir förlusterna i ledningen större men samtidigt blir det en enklare last för radion att anpassa.

Lycka till!

/Micke
 
Jang de APQ.
Innan du bygger eller köper en s k G5RV - köp boken Reflections av Walter Maxwell, W2DU. (Finns hos SSA:s försäljningsdetalj) Han har ägnat några mycket tänkvärda sidor om G5RVantennen.
Notera att p g a av G5RVs längd - c:a 30 m - att den blir för kort för 3,5 MHz-bandet och mycket för kort för !,8 MHz.
Jag vill ännu en gång (med risk för att bli tjatig) framhäva att du bör införskaffa och noggrannt läsa ARRLs antennhandbok och den ovan nämnda "Reflections".

KUNSKAP ÄR MAKT.

73
Bengt SM6APQ