G5RV - hur rätt placera?

jang

Member
Hej,
Jag är helt nybörjare och har inte än nån licens men tänkte göra det i sommar.
Då tänkte jag bygga en enkelt antenn som kallas G5RV men är bara lite osäker med hur rätt placera den. hur högt skulle jag placera den och kanske olika höjder på sidorna eller i mitten? :)
Jag tänker lyssna och senare sända på HF bandet (160 - 10 meter)
jag lägger till bild så blir det lättare att förstå vad har jag tänkt och va håller jag på med :D
*Hoppas får jag här proff hjälp eller några bra tips :)
Mvh Jan
antenn_proj_1.png
 

Attachments

  • antenn_proj_1.png
    antenn_proj_1.png
    15,2 KB · Views: 754
Hej! Innan stormen börjar med inlägg om att du absolut inte ska använda en G5RV så kommer här ett som försöker svara på frågan:)

Placera den så högt som och plant som möjligt. I dina bilder ser det ut som att du kan ha nedledaren hängande rakt ned, det är bra (man vill inte att 450-ohmsledningen ska ligga nära något som leder ström).

OM du inte kan placera den på det sättet så är det inte hela världen om ändarna sluttar neråt eller nedledaren lutar, bara så den inte ligger mot marken. Huvudregeln är "så högt som möjligt" framför allt!

Du kommer troligen behöva en antennanpassningsenhet vid radion, eventuellt kan radions inbyggda fungera. För en del lyckas det, för andra lyckas det inte. Med lång koaxialkabel blir förlusterna i ledningen större men samtidigt blir det en enklare last för radion att anpassa.

Lycka till!

/Micke
 
Jang de APQ.
Innan du bygger eller köper en s k G5RV - köp boken Reflections av Walter Maxwell, W2DU. (Finns hos SSA:s försäljningsdetalj) Han har ägnat några mycket tänkvärda sidor om G5RVantennen.
Notera att p g a av G5RVs längd - c:a 30 m - att den blir för kort för 3,5 MHz-bandet och mycket för kort för !,8 MHz.
Jag vill ännu en gång (med risk för att bli tjatig) framhäva att du bör införskaffa och noggrannt läsa ARRLs antennhandbok och den ovan nämnda "Reflections".

KUNSKAP ÄR MAKT.

73
Bengt SM6APQ
 
Hej! Innan stormen börjar med inlägg om att du absolut inte ska använda en G5RV så kommer här ett som försöker svara på frågan:)

Placera den så högt som och plant som möjligt. I dina bilder ser det ut som att du kan ha nedledaren hängande rakt ned, det är bra (man vill inte att 450-ohmsledningen ska ligga nära något som leder ström).

OM du inte kan placera den på det sättet så är det inte hela världen om ändarna sluttar neråt eller nedledaren lutar, bara så den inte ligger mot marken. Huvudregeln är "så högt som möjligt" framför allt!

Du kommer troligen behöva en antennanpassningsenhet vid radion, eventuellt kan radions inbyggda fungera. För en del lyckas det, för andra lyckas det inte. Med lång koaxialkabel blir förlusterna i ledningen större men samtidigt blir det en enklare last för radion att anpassa.

Lycka till!

/Micke

Okej, då fick jag några tips, Tack så jätte mycket.
antennanpassningsenhet har jag faktiskt tänk att köpa det har jag lite läst om :)
*Tänkte bara fråga, Är det nån annan typ antenn som du skulle rekomendera för bandet 160-10? eller 80-10?
 
Jang de APQ.
Innan du bygger eller köper en s k G5RV - köp boken Reflections av Walter Maxwell, W2DU. (Finns hos SSA:s försäljningsdetalj) Han har ägnat några mycket tänkvärda sidor om G5RVantennen.
Notera att p g a av G5RVs längd - c:a 30 m - att den blir för kort för 3,5 MHz-bandet och mycket för kort för !,8 MHz.
Jag vill ännu en gång (med risk för att bli tjatig) framhäva att du bör införskaffa och noggrannt läsa ARRLs antennhandbok och den ovan nämnda "Reflections".

KUNSKAP ÄR MAKT.

73
Bengt SM6APQ

Tack för tips har faktiskt tänkt köpa några böcker om antenner, då blir det kankse enklare att förstå och kunna pyssla nåt ihop :D annars jag tycker att det är jätte bra att vara lite tjatig iaf jag tycker det :) Tack så mycket
Mvh Jang
 
..., Är det nån annan typ antenn som du skulle rekomendera för bandet 160-10? eller 80-10?

En generell antenn med god verkningsgrad är den "klassiska" 135-fots dipolen. Den kräver nedledare i form av stege och därför också balanserad matning och anpassning i nederänden. ser för övrigt ut som G5RV:n, det är bara måtten som skiljer.

Skaffar du en antennanpassare med balanserad utgång (den är liiiite dyrare) så kan du i fortsättningen ha mycket roligt/roligare med den än en enkel autotuner med koaxialutgång.

Det är problem att göra en antenn som passar hela kortvågen om man inte vill använda en anpassningsenhet. Lösningen är en antenn per band men det är ju förstås mer jobb i slutänden.

En annan antenntyp är den s.k. skyloop:en (exvis Home  |  About Us  |  KD4HXT |) som flera verkar gilla. Återigen en enkelbandare om man inte matar med stege och balanserad antennanpassare.

Oavsett antenn så gäller "så högt som möjligt", vilken tråd som helst funkar (mer eller mindre i alla fall:) om den kommer högt upp.

/Micke
 
Den antenn som är uppkallad efter G5RV är tre halvvågor lång på 20 m-bandet och har en halv våglängds (10 m) stege som övergår i 75 ohms matarkabel. Om man vill sätta upp en sådan bör man veta varför man vill ha just den. En bättre lösning om du kan ha stegkabel ända till huset och en balanserad anpassningskrets där är 2x17 m som gör att du slipper extrema impedansskillnader mellan banden. Avståndet till trädet kanske räcker till?

Lennart
 
Om du är intresserad att läsa om olika antenner kan jag rekommendera siten Introduction. Man måste registrera sig (gratis) först. Där finns mycket skrivet (även om G5RV).

/Arne
 
Back
Top