G5RV-ZS6BKW problem.

SM5YRA

New Member
I veckan höll jag + en annan amatör på att tillverka en ZS6BKW antenn som är en förbättrad version av den klassiska G5RV. Har använd en liknande antenn vid mina /P aktiviteter och det har fungerat bra.

Finns en hel del att hitta om denna antenn på nätet men jag använde mig av ”Rothammels antenn bibeln”

450 Ohm bandkabel med 23 mm avstånd mellan varje tråd + 2,5 mm2 wire till varje ben.

Man utgår från följande: totala längd (L1+L2) = bandkabel + 1 ben som ska vara mellan 25,5 – 27 meter. Vi började med 12 mtr bandkabel och försökte att klippa varje dipol sida till rätt längd, mäta-klippa-mäta osv. Men fick aldrig till det. Några dippar fanns dock oftast utan för amatörbanderna.

Vi har även provat med en Dannex 1:1 balun, men hjälpte inte mycket heller. SWR på flesta band ligger över 4 som en IC7300 har svårt att tuna upptäckte vi… Antennen hänger ganska fritt i en 12 mtr flaggstång och som en inv.V

Till slut plockade jag fram min portabel antenn, samma här 12 mtr. 450 Ohm bandkabel + 2x 13,9 mtr. När jag tillverkade den för några år sedan var den bra på de flesta band. Men nu lika dålig som den andra antennen! Efter lite funderingar klippte vi bort en del av bandkabeln + förlängde dipol ändarna. Men hur vi nu än gjorde det gick inte att få dippar på 80-40-20-10 mtr.

Kontrollerade om kabelbrott fanns, bytte till olika längder koaxkabel osv. osv. men ingenting hjälpte.

Om man tittar på några kommersiella produkter som Hari eller MFJ säljer är det mer eller mindre samma mått man använder. 9 mtr. bandkabel + 2x16 mtr dipol, eller +/- 10 mtr bandkabel + 2x 15,5 mtr dipol.

Jag har ju tillverkat en hel del (tråd)antenner genom åren och vet att G5RV (+varianter) är inte världens bästa antenn men det här ger mig huvudbry…

Några tips eller förslag till detta mysterium?
 
’ganska fritt’ är ett par ord jag fastnar på i din text.

Omgivningen påverkar jättemkt. Mkt mer än de absoluta längderna på trådarna.
Testa att rigga den nord-syd om den hänger väst-öst nu. Se vad som händer ifall den får hänga i rät vinkel, t.ex nord-väst.
Mekaniskt kanske det inte är ngn hit men man kunde testat snabbt att hissa ena änden i flaggstången ist för matningspunkten och låta hela skapelsen sloopa ner i gräset.

Jag märker själv här hur 40m på min Fan-dipol har lallat iväg nedåt i frekvens från 7150 till 7080kHz ca…men så har också poppelhäcken jag har under växt en halvmeter sista 2 månaderna. Det + övrig grönska som växer till sej nu påverkar såpass vilket det även gör varje år tills jag runt midsommar går åt hårt med häcksaxen.

Ökad laboration med antennens läge bör ge mer visdom.
 
Last edited:
Mysteriet du vill ha hjälp med är vanligt bland fler som har den antennen.
G5RV är inte en multibandsantenn, den är gjord för 20m, och de problem du beskriver är nog vanligare än att man lyckas få den i resonans på många band.
 
Jag antar att du har läst upphovsmannens presentation av antennen men bifogar ändå länken:
Längden på bandkabeldelen ska alltså anpassas till hastighetsfaktorn som bör uppmätas. Ta inte för givet att köpekabel som saluförs som 450 ohm håller den impedansen, i många fall är värdet närmare 400 ohm men i så fall är det ju passande till denna antenn.

Lennart
 
ZS6BKW-antennen är för kort för att ge ett bra resultat på 80m

En "inverted-V" ZS6BKW med mittpunkten 12 m över marken och ändarna 3 m upp
fungerar "hyfsat" på 7, 14, 18, 24 och 28 MHz, men marken samt omgivningarna påverkar mycket.

1717762110285.png

Det är väldigt svårt att modellera antenner noga när man inte vet omgivningens elektriska egenskaper.
 
Tack för alla tips och input! Börjar att mäta hastighetsfaktorn. Omgivning spelar en stor roll det fattar jag. Blev dock konfunderad när ingenting hände med impedansen eller SWR när man kortade in matningskabeln, dipolben eller la en del av antennen på marken! Jag återkommer med resultatet när jag har byggd färdig.
Stephan
 
Blev dock konfunderad när ingenting hände med impedansen eller SWR när man kortade in matningskabeln, dipolben
När man endast tittar på en frekvens eller ett smalt frekvensområde per band är det mycket svårt att
se hur stor verkan en ändring har,
 
Tack för alla tips, men börjar att mäta hastighetsfaktor på bandkabeln!
Vi blev konfererade när ingenting ändrades i impedansen eller SWR när man klippte av en del av bandkabel, kortade in dipolen, la ner den på marken osv. Jag återkommer med resultatet!



Stephan
 
Nu har jag labbat flera dagar med antennen, idag med hjälp av SM5KDE. Till slut kunde vi stämma av antennen hyfsat bra. Methoden vi använde var först matcha bandkabeln genom att använda ett 50 Ohms motstånd på ena sidan sedan korta in bandkabeln tills vi låg inom 20 mtr. bandet. Sedan på med 2x 17 mtr. antenntråd och korta in tills vi hade bra resultat på 20 mtr. Tillverkade 2 antenner och trots olika fabrikat av bandkabel hamnade vi på +/- 9,3 mtr. bandkabel + 15,25 mtr längd för varje dipolben.
Innan dess försökte jag att mäta hastighetsfaktorn på bandkabel enligt följande anvisninar som finns på länken här nere.

https://vk2kmi.wordpress.com/2013/09/02/how-to-build-a-zs6bkw-antenna-optimised-g5rv-antenna/
Men tyvärr fick vi konstiga värden hela tiden. Undrar om det verkligen stämmer med 150/WL som hon skriver? Försökte att hitta en kalkulator på nätet om hastigehetsfaktor utan att hitta något lämpligt. Undrar om några har ett bra sätt att mäta eller räkna ut VF (hastighetsfaktorn) ?
 
Det är svårt att mäta hastighetsfaktorn på "twin-lead" eftersom omgivningen påverkar.

Man kan indirekt få reda på hastighetsfaktorn genom att mäta upp på vilka frekvenser
en viss längd som är kortsluten i bortre änden har 1/4 vågsresonans = hög reell impedans i hitre änden, resp. 1/2 vågsresonans = låg impedans i hitre änden.

Förr så kopplade man en grid-dippa löst till en kortsluten ände och fick på det viset reda på resonansfrekvensen.

Man kan även avsluta med 50 ohm och ta reda på vid vilken frekvens inimpedansen i hitre änden blir exakt = 50+j0 ohm. Då är kabelstumpen 1/2 elektrisk våglängd, och man kan få fram hastighetsfaktorn genom att dividera den fysiska längden med den elektriska. Detta förutsätter dock tillgång till en NanoVNA eller liknande.

Dock behöver man mäta på en frekvens som är någorlunda nära den frekvens man tänker använda, eftersom den verkliga hastighetsfaktorn varierar en del med frekvensen.

Även det sätt som en av mina mentorer SM4AWC(SK) beskrev i QTC 2/1969 ger godtagbara resultat.

1718741580292.png

För en mansålder sedan så lärdes sådant ut på de tekniska gymnasierna, men numera finner man att även högskoleutbildade har en ganska diffus uppfattning om saken.

Dock förväntas en radioamatör med HAREC-kompetens behärska transmissionsledningarnas inre förhållanden, eftersom sidorna 204 till 208 i senaste upplagan av KonCEPT-boken innehåller en ganska detaljerad genomgång.

"Kalkylatorer" för sådant är notoriskt opålitliga, eftersom det är svårt att modellera isolationmaterialet tillräcklingt noga i en "stege" eller "twin-lead".
 
Last edited:
Dock förväntas en radioamatör med HAREC-kompetens behärska transmissionsledningarnas inre förhållanden, eftersom sidorna 204 till 208 i senaste upplagan av KonCEPT-boken innehåller en ganska detaljerad genomgång.
Det är möjligt. Men det beror i så fall inte på att saken behandlas på sidorna 204 till 208. KonCEPT-boken definierar inte kraven för HAREC; det är meningen att KonCEPT ska täcka HAREC-kraven och mer därtill.
 
Nu har jag äntligen dipolen på plats och fungerande, dock efter en hel del experimenterande för att få den möjlig att stämma av på 80 m.

Efter många experiment/tester blev lösningen att hänga på en c:a 18 meter lång tråd på högra benet som går ner nästan horisontalt 7m och sedan ligger det 11 m på marken runt växthuset. Då sjönk stående vågen från oändligt på höga delen (>3.625) på 80 m till runt 2. Nämnas kan att övriga band knappt påverkades av denna modifiering.

Finns det någon som kan ge mig en förklaring (teori) om varför det fungerar som det gör?
 

Attachments

Finns det någon som kan ge mig en förklaring (teori) om varför det fungerar som det gör?
Jag gjorde en simulering med Eznec och kunde konstatera att du har tillverkat en ny antenn som är resonant på 80mb där minst halva antennen ligger på marken. Man kan givetvis undra hur det står till med verkningsgraden på denna nya antenn som ligger på marken.
 
Jag gjorde en simulering med Eznec och kunde konstatera att du har tillverkat en ny antenn som är resonant på 80mb där minst halva antennen ligger på marken. Man kan givetvis undra hur det står till med verkningsgraden på denna nya antenn som ligger på marken.
Tack!

Mina partiska prov visar att den fungerar bra.
 
Back
Top