G5RV

G5RV skriver också att han mellan 1946 och 1955 använt antennen i England men att han 1955 åkte till Venezuela, det står inget skrivit om Indien i artikeln.

BUX de APQ
Det är säkerligen riktigt att den gode Louis var i flera länder på femtiotalet, men det var i Indien jag hade QSO med honom. Visste inte att han hade använt sina 31 m dipol (G5RV) i England innan han vistades "utomlands". Hade bara enstaka QSO med honom på telegrafi när han opererade i VU.

Att man på ett tidigt stadium kallar "G5RV" för en multibandantenn förvånar mig inte. Det har ju gått inflation i benämningen. Vilken trådstump som helst ute i fria luften kan ju benämnas "multiband" eftersom den kan med hjälp av en tuner bringas att acceptera effekt från sändaren och därmed radiera,

Jag tror att vi, vid det här laget klargjort, analyserat, stött och blött, fenomenet G5RV. Diskussionen har haft den positiva sidan att vi alla tycks vara överens om vad en G5RV kan och icke kan i
sitt orginalskick
73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Att man på ett tidigt stadium kallar "G5RV" för en multibandantenn förvånar mig inte. Det har ju gått inflation i benämningen. Vilken trådstump som helst ute i fria luften kan ju benämnas "multiband" eftersom den kan med hjälp av en tuner bringas att acceptera effekt från sändaren och därmed radiera,

73
Bengt
SM6APQ


Här har vi pudelns kärna... Om än litet Off-Topic i nedanstående kommentar.

Då jag 1980 på vårkanten började skönja mitt C-certifikat vid horisonten efter höstens och vinterns telegrafiövningar på lokala radioklubben, satt jag med en Sverbrykatalog i handen och funderade på vilken antenn jag kunde skaffa som hanterade flest band och som passade min juniorplånbok.

18AVQ med 10-80 meter
14AVQ för 10-40 meter
12AVQ för 10-20 meter

Visst lät det lockande att få en antenn som kunde köra ALLA band.... men beslutet blev 12AVQ och den sattes up med 2 radialer per band. Funkade litet si och så...

Om det hade varit bättre klös i introduktionen i den lokala klubben hade nog detta multibandsprojekt stoppats och i stället hade en monobandsvertikal föreslagits.

Det ligger i sakens natur att nya amatörer invaggas i tron (antingen av sin egen tro, eller kompisarnas) att ordet "multi" är något magiskt.

Om vi i stället fastslår att antenner med få undantag funkar bäst på den frekvens som de fysiskt resonerar på, bör fokus kunna flyttas från att försöka köra "på så många band som möjligt" hjäpligt, till att köra "ett band" utmärkt.

Vem blir glad av att bara hjälpligt komma utanför Europas gränser? För de flesta nya amatörer (åtminstone var det så för mig) var utmaningen att komma så långt bort som möjligt med enkla medel.

Dags med mer "Elmers" inom amatörradion så att våra nya amatörer inte ska behöva repetera våra egna misstag. Mitt bidrag som "Elmer" blir i så fall att skrota multibandshysterin... och i stället med enkla medel tillverka en monobandsantenn (vertikal, dipol, loop) och försöka få upp den så fritt och högt som möjligt.

Om man dessutom lyckas göra den för 40 meter har man nästan alltid per automatik ett annat band på köpet - 15 meter, utan behov av matchbox.

73 de LRR, Mats
 
Last edited:
När jag tänker efter så har även jag suttit med en katalog i handen, i detta fall Elfa, och tittat på 18AVQ.
Den såg tilltalande ut, kunde få plats på det platta garagetaket men priset var väl lite utanför de ramar som ges av veckopengen.

Vid något ÖSA-möte våren 1970 kom jag att nämna saken för min "Elmer" som efter att ha tänt sin pipa och blåst ett blått rökmoln i min riktning citerade den gamla sanningen om att "vertikaler strålar lika dåligt i alla riktningar" och berättade även om hur mycket jordplanstrådar det går åt för att få någorlunda anständiga prestanda i synnerhet på 80m.

Efter att ha begrundat detta kom jag att inse att dessa trådar nog gjorde betydligt större nytta i luften i form av en 2x21 m dipol än på marken.

Mitt fokus inom amatörradion vid den här tiden låg på "låga delen" VHF och UHF, så en HF-antenn var något som mest användes för att
träffa bekanta på 80/40m CW och något enstaka DX på 15 m.

Annars hade jag rent allmänt fått ganska dåliga erfarenheter av vertikalantenner. Den GP för 15 m som en ganska kort period satt på skorstenen tog upp en förfärlig mängd tändstörningar och förorsakade dessutom TVI och HiFiI genom att jordplanstrådarna kopplade till TV-antennen och elnätet.

Den efterträddes av en "fan dipole" som satt ungefär 10 m över marken gjord av perforerad bandkabel (beskriven i QTC:s "Tekniska Notiser av min "Elmer") matad med 60 ohm TV-koax, dock utan balun, som efter lite lirkande ficks att fungera riktigt bra på 10m (OSCAR 6 nedlänk) och 15 m.

Minns att jag sommaren 1972 fick för mig att ett WAC inte skulle skada, och körde på ett par månader ihop alla kontinenter utom Oceanien på 15 m CW med denna. Även en "delta-loop" för 20 m provades lite senare (1974) och fungerade riktigt bra.

Kanske det som räddade mig var att jag aldrig skaffade någon SWR-meter för HF-banden, utan använde en glödlampsslinga vid ATU:n och en improviserad fältstyrkemeter ute i trädgården för att justera anpassningen till maximal utstrålning. För att hitta resonanspunkterna hos både ATU:er och antenner användes grid-dippan och en resistiv impedansbrygga.
Den Bird "line section" med en 100W plugg för 200-500 MHz som var min ögonsten användes inte till något så "simpelt" som att justera HF-antenner.

Dessvärre försvann mina antennmöjligheter när vi 1975 flyttade ifrån Björkdalsvägen 18.

"Those were the days..."

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Håller med om att G5RV-antennen diskuterats till leda på många forum även de utländska. Diskussionerna lär nog fortsätta 50 år till...minst. Men i varje sådan diskussion kommer ju samtidigt fram nya vinklingar, funderingar och kanske också användbara tips och fakta som i bästa fall kan leda till att våra antenner som vi använder till vardags kan förbättras?

Det bör ligga i allas vårt intresse att utnyttja de möjligheter som villaträdgården eller hustaket kan erbjuda i form av fästpunkter för att få till en så effektiv antenn som möjligt. Problemet är sällan antennen i sig utan snarare gäller det att finna ett lämpligt sätt att transportera effekten från sändaren till antennen på ett sätt som gör att huvuddelen når fram och strålas ut.

Jag funderar på hur det ser ut i praktiken hos oss radioamatörer. Själv har jag som tidigare nämnts enbart använt mig av koaxialkabelmatade antenner som justerats in för lägsta SVF på de frekvensband som för tillfället intresserat mig. Favoritband 80 och 40 m. I mitt fall har jag nöjt mig med vetskapen att de nuvarande c:a 60 m koaxialkabel som krävs mellan antenn och sändare dämpar c:a 1 dB på 7 MHz. Kabel har under årens lopp varit RG213 eller H-100. Räknar man på worst case 60 m RG213 vid SVF 2:1 så ger det c:a 1,2 dB total loss. SVF har dock alltid varit bättre än så.

Om man simulerar ett antal olika scenarion med G5RV-liknande antennsystem med en stump bandkabel och där koaxialkabeln är förhållandevis kort, 5-10 m RG213, så verkar det som att förlusterna håller sig inom några dB på de lägre frekvensbanden och sällan mer än 4-6 dB på något enstaka högre frekvensband där missanpassningen kan bli stor. Ökar man kabellängden till 20-30 m och använder RG58 kan det bli ganska dåligt så här finns en viss förbättringspotential bara genom att byta till grövre kabel.

Vi talar kanske om skillnader på i snitt 2-3 dB jämfört med ett "förlustfritt stegmatat antennsystem". Knappt en halv S-enhet. Så förbättringspotentialen är troligen inte särskilt stor i de flesta installationerna? I praktiken betyder det i så fall att 1 förbindelse av 100 (?) ev skulle kunna påverkas så att operatörerna skulle märka det. Man brukar ju säga att det krävs 2-3 dB för att höra tydlig skillnad i en blindtest och det kan nog vara riktigt. Dock ser man skillnad på under 1 dB i de fall signalerna ligger i eller under brusnivån och man låter en dator detektera någon digitalmode eller vanlig CW. Något som de som pysslar med månstuds på högre frekvenser känner till.

Men för vardagsbehov i 80 m SSB-ringarna, SMFF, kommunjakter, blandad contesting för skojs skull och lite DX-jakt in emellan så spelar nog inte förlusten av en handfull dB särskilt stor roll. Det får bli min slutsats.

APQ skrev; "Vilken trådstump som helst ute i fria luften kan ju benämnas "multiband" eftersom den kan med hjälp av en tuner bringas att acceptera effekt från sändaren och därmed radiera,"

Just precis, och häng dom högt - antennerna.
 
Har en G5RV idag som jag tycker fungerar tillfredsställande på 40-80 m för att höra främst svenska stationer. Har dock plockat ZL8X på 40 m.

Diskussionen här har gjort att jag nu undrar hur en antenn skall tillverkas för att fungera bättre för DX, främst på 40 m med mina förutsättningar som är

-3 st upphängningspunkter. Mittpunkten och ena benet på 15 m höjd och det andra benet på 9 m höjd över marken.
-horisontella vinkeln mellan antennbenen är ca 105 grader.
-använder automatisk/halvautomatisk antennavstämmare LDG AT-200ProII. 25 cm från radion. Dvs ingen ATU i radion.
-vill mata antennen i mittpunkten.
-40m bandet prioriteras men vill kunna använda den på 10-80 m. (Har beam för 6 - 20m)
-kör endast SSB
-vill ha den så rundstrålande som möjligt

Tacksam för tips om hur denna för mig optimala antenn skall se ut,

/Roger Sjölin SA0AND
 
Last edited:
SA0AND, om du på något sätt kan få upp antennen några meter högre kan det främja DX på 40mb. Den där autotunern... sitter den i antennens matningspunkt? Eller nere vid radion?

När det gäller rundstrålande, även multiband, så har jag aldrig haft möjlighet att optimera för allt och alla band samtidigt. Oftast valt att satsa på något band med en bra antenn, och tycker det ger mer och är roligare. När jag bodde i högsta huset i Kallhäll nordväst om Stockholm, körde jag bara 2m med en 15 el Que Dee. Ett tag körde jag mest med en 5 el för 10m, och hade bara någon tråd för övriga band. Jag har lyssnat på mycket brus. Ett tag hängde jag upp tre element delta loop för 40mb i riktning Japan och körde många stationer under en period. Trianglarna hängde på ett rep ca 20 meter upp mellan två träd. Jag tycker det är mer givande att försöka toppa inom något band, istället för att ha halvrisiga förutsättningar på alla band hela tiden. Jag tror faktiskt RM2D är inne på liknande tankegångar. Jag gjorde en variant på Bobtail Curtain som W4RNL lade ut info om på sin webbsajt. Den hade bra egenskaper som Bobtail Curtain på 40mb, och fungerade som "multibandare" på övriga band. Enda skillnaden mot en vanlig Bobtail var att ersätta den vertikala mittendelen med en högogohmig stege och lägga till en liten omkopplingsmöjlighet.

Tror jag körde G5RV när han var på Grönland någon gång för länge sedan. Men jag kanske minns fel?

Sture
 
Autotunern sitter vid radion, ca 25 cm koaxial emellan.

/Roger Sjölin SA0AND

Int så bra Roger. Skaffa en autotuner för utomhusbruk å låt den stämma av (automatiskt) vid slutet på bandkabeln. Om du har möjlighet att dra in den på vinden kan du köra med tex LDG Z-11 pro II. Mata den med batteri å sätt en choke mot riggen.

/IXY
 
BUX de APQ

Med anledning av din kritik mot T2FD-antennen bemöter jag dig och startar jag en ny tråd med namnet "T2FD".

73
Bengt
SM6APQ
 
Det var ingen kritik utan en fråga eftersom jag har för mig att någon sågade den här för många år sedan, hittar inte den tråden just nu.
Däremot är ju T2FD en konstruktion som används kommersiellt till skillnad mot G5RV.
 
Hmm inte många konkreta tips.
5A:
Tyvärr är höjden inte påverkbar.
IXY:
Tja i mitt fall skulle det innebära ca 3 m mellan radio och autotunern och 0 m mellan autotunern och bandkabel änden istället
för de 0,25 m jag har nu och 3m mellan autotunern och bandkabel änden. Kan det verkligen bli någon väsentlig skillnad?

Kanske är det så att de uteblivna tipsen, om hur en optimal antenn skall se ut med mina förutsättningar, innebär att jag redan hitta den i form av en G5RV!!!!!

/Roger Sjölin SA0AND
 
Kan också vara så att de svar du söker redan finns in absurdum i denna och andra
trådar på forumet och att ingen orkar dra hela valsen en gång till.

Sök lite på forumet och du skola finna svar, sedan får du själv avgöra vad som passar
bäst i din egen trädgård....
 
Back
Top