G5RV

SM0YDO

Well-Known Member
G5RV som var populär för några år sedan ämvänds den fortfarande eller ligger den och skrotar i källaren nån som vet ?

mvh Sm0ydo
 
Måtten på G5RV’n passar inte min tomt, så den, jag har ligger i garderoben, den är ersatt av en dipol med öppen stege, eller om i vill en Doublet. Bra antenner båda två.

/SA0PAL
 
Funderade på om det går att göra om antennen G5RV genom att förlänga eller att förkorta dipolbenen
så att antennen blir symmetrisk det borde väll gå tycker jag
 
G5RV är en bra antenn på 20m som den från början är byggd för och duglig på en del andra band också men många kör den på 80m där den inte är bra i 30m versionen. Jag har haft ett par stationer på reparation här där man gett sig !??!%&! på att stämma av den med radion interna tuner vilket resuterat i "the magic smoke" i tunern och trasig swr-brygga.
 
Jo jag har läst vad du har skrivit tidigare om högst swr och sönderkörda swr instrument som visar konstiga
värdena jaha det kanske var fd4 eller vad den hette som var en osymmetrisk antenn
 
För en antal år sedan köpte jag en G5RV som jag hängde upp. Men redan efter några dagar så plockade jag ner den för jag blev inte minsta imponerad. Istället blev det upp med några hemgjorda dipoler och fan-dipoler. Några år senare hittade jag den där G5RVn liggandes i en låda, fick för mig att jag skulle öppna "klumpen". Det man ser i bilden när den är öppnad kan vara en möjlig orsak till varför jag tyckte att den var dålig...
 

Attachments

  • G5RV Balun öppnad.jpg
    G5RV Balun öppnad.jpg
    78,3 KB · Views: 72
Det var inte "för några år sedan" som G5RV var populär, det var på 1960-talet. SSA:s dåvarande tekniske sekretare SM5KV "avrättade" i ett föredrag antennen som multibandantenn eftersom den kräver impedansanpassare och det gör ju vilken tråd som helst. Se tabell 2 och 4 på nedanstående webbsida och du förstår varför den som hängde på RG-58 eller 75 ohms bandkabel, även kallad "skosnöre", i änden av stegen eller bandkabeln inte fick hygglig anpassning på annat än 14 MHz-bandet för vilket antennen ursprungligen konstruerades. http://www.on5au.be/content/a10/wire/g5rv2.html

Lennart
 
Det var ett par år sedan jag för första gången i min amatörradiokarriär provade en lånad G5RV "Köpeantenn"
Ganska så OK på 80 och 40, men helt värdelöst på högre frekvenser. 20 meter gick ej alls även med tuner trots den var designad för detta.. Det kan ju vara kombinationen av antennen och längd på matarledningen som spelar roll tror jag.

Idag hade jag hängt upp provisoriskt en hemtillverkad dipol med 7 MHz hemgjorda koaxtraps för trimning inför JOTA och den fungerade precis som jag har tänkt mig efter viss justering; 80/40/15 MHz. Materialkostnad 0 Kr då allt jag behövde fanns i källaren :)
 
Idag hade jag hängt upp provisoriskt en hemtillverkad dipol med 7 MHz hemgjorda koaxtraps för trimning inför JOTA och den fungerade precis som jag har tänkt mig efter viss justering; 80/40/15 MHz. Materialkostnad 0 Kr då allt jag behövde fanns i källaren :)
Det går tydligen inte att redigera posten? Skall vara: viss justering; 80/40/15 mtr..
 
Jag som håller ett öga vad som händer bland de mer nykläckta amatörerna , och alltid är nyfiken vilka antenner folk kör skulle vilja påstå att G5RV än idag är relativt åtminstone testade av nya amatörer , om de blir populära hos användaren låter jag bli att gissa på, vindom verkar populära med .
Poängen ligger nog att de flesta nykläckta inte riktigt tillfullo förstår de här med resonanta antenner och koaxmatning :)
 
Tror nog mer att det är flerbandsmöjligheterna som lockar mest.
Man vill köra, och tror sig kunna köra alla band på HF med en antenn, och många talar ju gott om de här antennerna, så då gör man som de gamla erfarna gör...

Däremot har jag aldrig, hört eller läst, någon mer välgjord test som visar om det finns en verklig skillnad på läsbarhet, signalstyrka etc mellan en resonant antenn och en flerbandsgrej.

Själv tror jag dock mest på att ha ett par antennenr för bara några band och specillisera sig på de frekvenserna.
Man måste ju nte köra alla amatörbnd.

När jag börjde var det W3DZZ som gällde. Med den gick det ju att få radiokontakter över hela kortvågen. Men det var ju bättre konditioner förr.
Minns att jag testade på 1,8 MHz med W3DZZ:an, genom att ropa på nån engelsk station, han svarade direkt, jag slutade sända, preskriberat kanske......

Som nybörjare lockades jag då av antennens möjlighet att köra på fler band.

SM4FPD
 
Jag har en 80 meters OCF och en 30 meters OCF på samma balun 4:1. Antennerna sitter vinkelrät mot varandra och trådarnas längd är ca 27+13 och 9.5+4.5 meter. Min IC7300 stämmer av antennen på samtliga kortvågsband (Utom 160 meter). Fördelen med denna antenn är att den funkar på alla kortvågsband med den interna tunern. Nackdelen är att den är obalanserad och man får tillbaka endel HF in schacket och man måste sätta ferriter på koaxen i anslutning till matningspunkten.
Jag har kört 170 DXCC-länder på ett år med denna antenn så jag rekommenderar den.
8S9J, SM5TOG
 
Jag läste för länge sedan en berättelse om hur G5RV:s antenn kom till, källan har jag inte sparat och jag går inte i god för att historien är sann men den är trovärdig nog att återberättas.

Varney skulle i slutet av 1940-talet tjänstgöra i Iran där han fick signalen EP2RV och han tog med sin radiostation, antenntråd och en rulle 75 ohms bandkabel (”skosnöre”) som tillverkades i England från den tid då tv började sändas på 40 MHz-bandet. Hans avsikt var att sätta upp en dipol för 14 MHz men fann att tillgängliga fästpunkter skulle placera antennens minima i riktningar som han ville trafikera så han valde 3/2-antenn med fyrklöverlober som passade bättre. Tyvärr räckte inte bandkabeln, sådan fanns inte lokalt och det skulle ta för lång tid att få den från England så han tillverkade raskt en halvvågs-stege som sänkte matningspunkten 10 m och då nådde bandkabeln fram till stationen. När han provade antennen på 3,5 och 7 MHz (21 MHz var inte amatörband då) fann han att det gick att stämma av den rörbestyckade sändaren normalt och han fick tillräckligt många kontakter för att vara nöjd, så han beskrev antennen i den brittiska amatörtidskriften. Någon kanske undrar varför han inte lät stegen gå hela vägen till sändaren, det förtäljer inte historien men det är lätt att förstå att han föredrog den smala kabeln framför en ful och svårhanterlig stege om radion stod en bit in i rummet.
Artikeln inspirerade dem som inte kunde mycket om antenner, matarledningar och impedanser och inte ägde SVF-mätare för parallella ledare och alltså inte behövde bekymra sig i onödan. När Varney skriver att antennen fungerar så gör den det! Att den numera går att köpa fabriksbyggd lockar en del vuxna färska amatörer som inte vet mer än vad tonåriga C-certifikatsamatörer gjorde för 60 år sedan, men transistorsändare är kinkigare än dåtidens rörslutsteg med pifilter. Varney förklarade i senare artiklar att hans antenn inte ska kallas ”multiband”, att den ska användas med ATU och att 75-ohms koax ska vara kort, ha låg förlust och föregås av balun vid anslutningen till stegen. En 1:1-balun med ferritkärna är direkt olämplig där.

Lennart
 
Hejsan på er. Mitt första inlägg här.

Trodde nog det skulle handla om ngt annat än denna antenn vi älskar att hata ^^

Jag kom över en sån för längesedan…på loppis tror jag. Hängde upp den hemma och kroka på den på den FT-920 jag hade då. Minns inte hur den prestera där men den åkte ner dagen efter iaf.

Kompisgänget skulle ut på radiohajk ngt år senare varpå rv’n slängdes med. Ut till en ö med båt i den större av sjöarna i trakten. Hängde upp den så seriöst(?) det gick på den 35x25m stora ön där det växer tät blandskog men mest vindpinad tall. Knöt upp den med vita packsnören jag snott på jobbet, det var runt 2008-09 nångång.
Placerad så bandkabeln går ner precis där tältet brukar stå. Trodde nog den skulle blåsa ner eller bli vandaliserad men den hänger kvar fortfarande

Den funkar inte speciellt bra nånstans tycker jag och trollerilåda(tuner) får släpas med varje gång. Likväl går den bättre där den hänger 6-7 meter upp än andra snabblösningar till antenner vi har haft med o jämföra med.
Mest trastuggande på 80m vilket är trevligt på morgonringarna medans ägg o bacon fräser i pannan på gallret över brasan men även lite 29MHz med lokala stationer.
Av slump sist märkte jag att den gick på 70cm Inte bara som luftkyld konstlast utan strålar lite också så lokale repeatern går att köra bättre än med gummipinnarna på handjagarna iaf.

Skall vi ut till ngn av öarna och inte orkar rigga antenner så åker vi dit till ön där G5RV’n hänger ist då det ju bara är att jacka i och köra.

/ Lars
 
G5RV-dipolen skapades redan i början av 1946 av den fortfarande inkallade Louis Varney.
Här är historien med hans egna ord från RSGB Bulletin 7/1958:

1632805317024.png

Det var måtten hos den tomt han hade tillgång till som avgjorde. 3/2 våglängder på 20 m, hans favoritband,
var det som fick plats och detta blev utgångspunkten. Att antennen dessutom fungerade med dåtidens sändare
med stora anpassningsområden även på andra band blev "en bonus".
 
Det största problemet med "G5RV-antennen" är väl att den tillskrivs egenskaper den inte har och inte heller designades för av upphovsmannen.

Antennen består i all sin enkelhet av ca 31 m lång mittmatad dipol. Matarledningen består av två ihopkopplade längder bandkabel och koaxialkabel. Antenn och matarledning tillsammans utgör ett antennsystem. Genom att variera måtten på de ingående komponenterna går det att finna kompromisser som ger impedanser som en sändare klarar av att hantera - på flera band.

En sådan kombination användes av G5RV tillsammans med dåtiden rörsändare försedd med Pi-filter som impedansanpassare. Lösningen fungerade med all sannolikhet tillräckligt bra på flera band - men inte alla.

Det finns många som under årens lopp simulerat "G5RV-antennen" i t ex EZNEC. Ur de erhållna värdena på impedansen på olika frekvensband går det att räkna ut hur stora förlusterna i matarkabeln kan förväntas bli. Antennen i sig - själva dipolen - är inte problemet.

Förlusterna i ett antennsystem hamnar med få undantag alltid i matarkabeln och impedansanpassaren. Även antennelementets närhet till marken, träd och objekt i omgivningen påverkar på olika sätt.

Man kan räkna med att förlora någon enstaka dB eller två i matarkabeln och kanske lika mycket i radions inbyggda ATU på de band som systemet går att "stämma av" . Inte hela världen. Genom att använda en tunn lång koaxialkabel så kan man säkerställa att missanpassningsförlusterna blir höga samtidigt som SVF @ 50 ohm blir bättre. Men har man ingen referens att jämföra med så är det svårt för att inte säga omöjligt att bedöma huruvida "antennen" fungerar bra eller dåligt vid praktiskt bruk.

Jag har förstått att de flesta använder SVF som kvalitetsmåttet på hur "bra" antennen är.

-Min G5RV är superbra, SVF 1:1 på alla band!

Så vill man skaffa sig en "bra antenn" enligt den principen så förser man förslagsvis sin G5RV med 100 m RG174 som matarkabel. Då blir SVF garanterat lågt - på alla band ända upp i GHz-området - och det behövs knappast någon ATU heller.
 
Det som förundrar mig är att det var bättre förr med G5RV då rörsändare med inbyggd antenntuner, (pi filtret) löste alla problem.
Och att dagens oavstämda transistorsändare inte fixar G5RV.
Att det var bättre förr är en sak, men....
En lös antenntuner på en transistorsändare lär vara samma sak som en avstämd rörsändare som ju måste ha en avstämningsenhet, (Pi filter) för att kunna användas.
Vad är då skillnaden?
Förlusten i koaxen blir lika stor oavsett sändartyp, finns en balun utsätt den för samma sak oavsett om sändaren är byggd avstämd med rör och har avstämmare inbygd, eller om sändaren är oavstämd med yttre antennanpassare.

Nå, de gamla grejerna var kanske mer oömma, SWR brygga med dioder fanns inte, och det kunde ju inte gå sönder då.
Att man brände sig på chassit eller telegrafnyckeln bekom inte gårdagens radioamtörer med rörsändare.
TVI, ja nog stod G5RV, oavsett om den matades med en rörsändare eller ej, för en stor del av den TVI som fanns förr, från radioamatörer.

Något jag nämnt förr, många av våra kunder på SRS som ville köpa en färdig antenn kunde vara handikappade, på olik vis och ville komma igång enkelt. Då var en W3DZZ, G5RV, FD4 ett val. Att denna försäljning skulle generera jättevinster är en myt som fortfarande floerar.

SM4FPD
 
En balanserad antenn med stege och lämplig tuner för stegmatning om man vill köra många band, that's the way to go!
 
Ja SM6POP visst jag håller med.
Kör själv 2 x 40 meter med 450 Ohm stege.
Men det krävs dock en balanserad antennavstämmare oavsett om man kör med en rörsändare.

SM4FPD
 
Back
Top