G5RV

Det som förundrar mig är att det var bättre förr med G5RV då rörsändare med inbyggd antenntuner, (pi filtret) löste alla problem.
Och att dagens oavstämda transistorsändare inte fixar G5RV.
Att det var bättre förr är en sak, men....
En lös antenntuner på en transistorsändare lär vara samma sak som en avstämd rörsändare som ju måste ha en avstämningsenhet, (Pi filter) för att kunna användas.
Vad är då skillnaden?
Förlusten i koaxen blir lika stor oavsett sändartyp, finns en balun utsätt den för samma sak oavsett om sändaren är byggd avstämd med rör och har avstämmare inbygd, eller om sändaren är oavstämd med yttre antennanpassare.

Nå, de gamla grejerna var kanske mer oömma, SWR brygga med dioder fanns inte, och det kunde ju inte gå sönder då.
Att man brände sig på chassit eller telegrafnyckeln bekom inte gårdagens radioamtörer med rörsändare.
TVI, ja nog stod G5RV, oavsett om den matades med en rörsändare eller ej, för en stor del av den TVI som fanns förr, från radioamatörer.

Något jag nämnt förr, många av våra kunder på SRS som ville köpa en färdig antenn kunde vara handikappade, på olik vis och ville komma igång enkelt. Då var en W3DZZ, G5RV, FD4 ett val. Att denna försäljning skulle generera jättevinster är en myt som fortfarande floerar.

SM4FPD
Med en gammeldags rörsändare och Pi-filter med rejäla luftlindade spolar av grov koppartråd kan ett ganska stort impedansområde anpassas med små förluster. I mer moderna transceivers med inbyggd ATU används pyttesmå spolar med tunn tråd och kretsförlusterna kan bli höga utan att användaren märker något onormalt på frontpanelens diplay. Låga SVF under 2:1 kan i regel anpassas utan några större förluster. Kanske någon dB eller så försvinner i värme men det kan man väl leva med?

För några år sedan mätte jag upp den inbyggda ATU i min Elecraft KX3 som kan "stämma av " de flesta trådstumparna uppslängda i ett träd. En bra och bekväm portabelstation. Precis som i de flesta andra moderna apparaterna med inbyggda ATUs så är förlusterna små om impedansen inte avviker allt för mycket från 50 ohm resistivt. Men vid mer komplexa impedanse som ATU automatik faktiskt klarar av mättes 3-4 dB loss jämfört med att använda en extern ATU byggd enligt 1930 års koncept med stora spolar etc.

Så man kan ju då lätt bli av med halva effekten bara i ATU. Sen kanske det försvinner några dB till i matarledningen om SVF som skall anpassas är väldigt högt och kabeln är lång eller tunn.

Då som nu är det de enkla lösningarna som är bäst. Långt före andra världskriget var en dipol matad med öppen 600 ohm stege standard. Man brydde sig inte om SVF överhuvudtaget. Förlusterna i en öppen stege är så små att de knappt låter sig mätas. Väl dimensionerade ATU klarade med god marginal av att anpassa sändaren. SM6POP har koll på läget.

När jag började min bana på 60-talet så var Pi-filter och rör vanligast och det var nog först när de sk "bredbandsavstämda" sändarna med 50 ohm nominell impedans kom som problemen började. För att slippa bygga/köpa/hantera en extern ATU försökte man lösa problemen med allehanda "multibandsantenner" som W3DZZ etc. Jodå, vi hade en sådan på klubben här i Lund och vad jag minns så fungerade den tillsammans med både den kristallstyrda 10 W sändaren för 80, 40 och 20 m och senare med en mer modern 50 ohms station även om SVF var lite väl högt.

Kanske fler än jag noterade att amatörer från öststaterna på 60-talet ofta använde enkla antenner som 84 m LW och VS1AA (originaldesignen från 1937 med enkeltrådmattning) alltid var vrålstarka på 80 och 40 m. Kan tänka mig att i princip all effekt som sändarna lämnade också strålade ut i etern. VS1AA tillsammans med en rörsändare med Pi-filter är ett bra val. Klarar alla band. Dock får man tänka på att det behövs någon form av jordnät för att få stabil avstämning och minska risken för att bränna läpparna från HF i chassiet och mikrofonen.

Den som nöjer sig med ett eller två band har bättre förutsättningar. Då passar resonanta halvvågsdipoler matade med 50 ohm koax perfekt. Inget krångel med SVF och ATU. Men om man tvunget måste köra på alla banden vi har ja då får man kanske välja någon kompromisslösning.
 
Jag började min bana 1973. Hade en hembyggd kristallstyrd rörsändare (som klarade de effekter en C-certare fick köra) och en z-match. Antennen var en 2x20m dipol med hemgjord ca 600 ohms stege. Antennen hängde sloopande från toppen av en 18 meter hög flaggstång av metall, i riktning öst. Fick ett QSL från en lyssnaramatör i Australien som hade hört mig på 80m CW, då jag pratade med en ryss på andra sidan sjön. Körde på 80, 40 och 15 mb, och det gick hur bra som helst. Sedan trodde jag som nybörjare att en W3DZZ skulle vara bättre och köpte en sådan. Det blev en stor besvikelse, när jag insåg att den hemmagjorda dipolen med stege hade funkat mycket bättre. Men just det här att satsa på bra antennsystem för ett eller två band har varit min melodi. Under en period en 5 el yagi för 10mb. Ibland helt tyst band, bara brus, men ibland körde jag VK/ZL långa vägen och strax väster om nordpolen framåt midnatt. Provade ett tag 2 el deltaloop för 40m, hängande på en wire högt upp mellan två träd. Kunde koppla om det parasitiska elementet för riktning USA eller mot VK/ZL. Min bästa "allbandsantenn" var då jag hade en 100m tråd FK 1,5 i ungefärlig kvadrat och horisontellt ca 17-20m upp. Gjorde en lagom lång stege av rozen clips och byggde en s-match. Funkade bra på alla KV-band. Grannen tog ner ett av mina antennträd, som stod på hans tomt. Men den där ska upp igen. Kanske mer i en triangel. Vi får se. Jag har också haft en G5RV, men det var väl ungefär samma upplevelse som W3DZZ. (Har för övrigt kört G5RV/OX och har QSL-kortet någonstans i gömmorna.) /SM5DXV Sture
 
Precis FPD, en bra avstämmare då det kan bli stora missanpassningar men väldigt små förluster bara man fixar att stämma av. Konstigt att inte fler kör så men det är kanske besvärligt för många att komma till shacket med stegen på ett bra sätt. En koax kan man ju dra efter golvlister genom rum tills man hamnar rätt. En stege tvärs igenom tv-rummet kanske inte är populärt men går ju att använda som klädstreck i så fall.
 
Närhelst jag haft behov av en genomföring har jag genomfört detta genom att installera en ventil. Försvinner behovet finns ventilen kvar och kan ändå göra nytta. Antennen är en GP (7 meter aluminiumrör) och jordplanet den metallstruktur som delvis utgör vinterträdgårdens tak. Antennen syns på en av mina bilder i tråden "Ny mast"

AH4.JPG
 
Att få in en stege är enklare än en koax.
Själv borrade jag två 3 mm hål i fönstrkarmen och trädde in flertrådiga kopplingstrådar, på utsidan skaravde med stegen och på insidan en bit av samma stege fram till avstämmaren.
En RG-58 må vara enkel att få in med ett 6 mm hål, men en RG213 då blir det stora fula hål...
Att så få kör emd balanserad antennavstämmare beror nog på att det inte är så nekelt rent fysiskt att bygga en. Diskbänken och aluminiumplåt borrmaskiner filar etc blir iten riktigt rumsrent. Att bygga något appasr inte alla helt enkelt.
Även om många med mig har en rejälv verkstad som gör de enkelt. Något som för oss är en sor fördel men vi måste ändå vara ödmjuka (Läs: inte skryta och briiljera med i avsikt att förödmjuka de som inte har verkstad) och inse att inte alla har den möjligheten.
Ja det finns färdiga avstämmare MFJ etc. Men många ser det som en onödigt utgift att köpa något så ointressant som en antennavstämmare. Andra fall är att den har gått sönder och blir stående...
Särsklti om riggen har en inbyggd, vilken man tror löser alla problem, men ofta skapar fler problem då den inte klarar allt. visst står det i specen Men vem läser en användarhandbok och specen på sista sidan?

AH4 liksom de äldre AH2 AH3 etc fixar mycket. Men även här betraktas en sådan låda som en onödig utgift.
Det är snarare värt om en avstämmare är den mest lönsamma bygge eller köp man kan tänka sig.

SM4FPD
 
Har haft en fundering på samma tema..
Vinner man något på att skarva på parallell koax sista biten genom fönstret och in i rummet till avstämmaren, kortast möjliga väg?
 
Om man bygger anpassare på spånplatta som jag har visat på min webbplats behövs ingen verkstad och oönskade strökapacitanser minimeras. Leta på radioloppis efter surpluskomponenter!

Lennart
 
Vinner man något på att skarva på parallell koax sista biten genom fönstret och in i rummet till avstämmaren
Jag tror man vinner på att skärmen kan jordas innomhus.
Själv har jag skarvat 600ohm stegen med 300ohm bandkabel efter väggenomföringen.
Den smala 300ohmaren är lättare att gömma inne.
 
Obs jag använde inte två koaxar genom hålen i fösterkarmen.
Bara två kopplingstådar med hålen på ungefär samma avstånd som stegen är bred.
Med tunnare ledare, exvis 0,5 mm2 kan hålen vara smalare kanske 1,5 mm bara.
Isoaltionen på trådarna och fönsterkarmens trä är tillräcklig isolation.
Och det handlar ju bara 5 - 10 cm, en väldigt kort väg för ev annan impedans än själva stegen.

SM4FPD
 
Även för koax, åtminstone för kortvåg så funkar det bra med en liten bit parallella ledare, jag har i många år kört med fönstergenomförningar som jag köpt på Kjell ,har inte observerat någon skillnad jämfört med koax hela vägen.
Någon decimeter med en annan ledare spelar nog ingen större roll på lägre frekvenser.
Jag kör uteslutande från tillfälliga QTH och där vill man inte göra någon åverkan på fastigheten.
 
Jag förstår inte vitsen att ens tänka tanken på at skapa nån form av balanserad leare genom att ha två prallella koaxar????
Skulle vara 100 ohm koax då kanske, skrämning? Men öppen stege är ju tät som den är.

Klart att om man skall gräva ner en balanserda matare, då knske två prallella kodar av 75 eller 100 ohms typ kunde funka.

Förr fanns ju skärmad tvåledare som nvändes som stege, men bara en skäm då över två trådar.

SM4FPD
 
Min lågt sittande stegmatade dipol - 2x20m - med 450 ohms bandkabel och en riktig balanserad avstämmare täcker 160-10m.
Den kanske inte är så bra på 80m då den sitter för lågt för att vara effektiv men den duger för "husbehov" där. Bild och schema finns på qrz.com.

Den klarar 400W men då blir krokodilklämmorna och deras kablar heta.
 
Att få in en stege är enklare än en koax.
Själv borrade jag två 3 mm hål i fönstrkarmen och trädde in flertrådiga kopplingstrådar, på utsidan skaravde med stegen och på insidan en bit av samma stege fram till avstämmaren.
En RG-58 må vara enkel att få in med ett 6 mm hål, men en RG213 då blir det stora fula hål...
Att så få kör emd balanserad antennavstämmare beror nog på att det inte är så nekelt rent fysiskt att bygga en. Diskbänken och aluminiumplåt borrmaskiner filar etc blir iten riktigt rumsrent. Att bygga något appasr inte alla helt enkelt.
Även om många med mig har en rejälv verkstad som gör de enkelt. Något som för oss är en sor fördel men vi måste ändå vara ödmjuka (Läs: inte skryta och briiljera med i avsikt att förödmjuka de som inte har verkstad) och inse att inte alla har den möjligheten.
Ja det finns färdiga avstämmare MFJ etc. Men många ser det som en onödigt utgift att köpa något så ointressant som en antennavstämmare. Andra fall är att den har gått sönder och blir stående...
Särsklti om riggen har en inbyggd, vilken man tror löser alla problem, men ofta skapar fler problem då den inte klarar allt. visst står det i specen Men vem läser en användarhandbok och specen på sista sidan?

AH4 liksom de äldre AH2 AH3 etc fixar mycket. Men även här betraktas en sådan låda som en onödig utgift.
Det är snarare värt om en avstämmare är den mest lönsamma bygge eller köp man kan tänka sig.

SM4FPD
Det som kan vara problemet med stege är om man har shacket på en sida huset och antennen på andra sidan, då blir det lättare med koax som man kan klammra efter lister genom flera rum om det är nödvändigt, det går ju inte med stegen.
 
Själv har jag provat att köra med en 4-trådig stege, som lär vara något bättre när det gäller påverkan från/till omgivningen. Skälet var att jag behövde dra feedern runt huset, bl a under en trappa. Utan att ha gjort några vetenskapliga mätningar, kan jag konstatera att det hela fungerade väl.

73,
Rolf, SM5MX

feeder.jpg
 
Back
Top