Gallerström

SA2CLC

Well-Known Member
Hej på er.
Har byggt mig ett slutsteg, aningens inspirerad av SM7FCU, bestående av 2st gallerjordade 813.
Har precis torrkört ekipaget utan högspänning, men dock med glöden igång och blir lite brydd över att när jag nycklar steget, så får jag utslag på ca 4ma gallerström på mätaren. Utan rör i socklarna så får jag inget utslag.
Kan detta tyda på något galet, eller kan man anta att det kan flyta lite ström mellan galler och katod, utan högspänning?
//Tommy, SA2CLC
 
Lite ström kan flyta, p.g.a. "kontaktpotentialen" mellan galler och katod.
Hur stor den är beror på rörets interna geometri.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tackar, då kopplar jag vidare, ska dock testa mitt andra par 813 och se om det är någon skillnad på gallerström, återkommer med resultat om det kan vara av intresse?
//Tommy, SA2CLC
 
testade som sagt ett annat par 813, med samma resultat, ca 4ma utslag på gallerströmsmätaren, så jag testkörde med högspänning på för att kolla viloströmmen. Antar att jag har något galet med min bias iallafall, då anodström och gallerström går i botten.
Har knyckt mycket från den här sidan, blandannat biaskrets, dock med modifiering så att reläet som växlar rx och tx inte ligger "öppen" vid växling.
813 Linear Amplifier

//Tommy, SA2CLC

oops. hittade felet iallafall. hade etsat konstant 0 bias på kretskortet :p Nu funkar det som tänkt efter lite dremelmotion.
 
Last edited:
Efter förra kvällens "succé" så riggades ikväll konstlast, bird och den gamle icom 735:an för test.
Det går väl sådär för mitt lag, dvs inte alls..
Först lite info om hur grejorna ser ut för tillfället:
Steget är endast intrimmat för 80m, då jag har problem med bandomkopplaren. Vill testa grejorna så det funkar innan jag börjar bygga om. (rullspole).
Under utprovningsfasen likriktar jag och dubblar från 800v. Har 900 och 1000v kvar på trafon tills senare.
Alla galler är jordade till chassie samt sammanbundna med kopparband med chassie, C1 och C2.
Viloströmmen i nycklat läge med 5.1v zener ligger på ca 20ma, visserligen för lågt men det borde väl fungera för ett test. observera ca-värdet då jag gjort shunten själv av järntråd och kalibrerat med min jula-multimeter.
Inga ingångskretsar. Har tänkt använda min lilla ldg autotuner tills jag snickrar ihop ett pi-filter till ingången.
Problemet som jag har, och hoppas att någon här kan svara på (K-A?) är att så fort jag lägger på lite rf på ingången, ca 5watt, så blir det motorstopp :), gallerströmmen slår i bott, och anodström svingar upp en bit över 500ma och birden indikerar ingenting.
Någonstans missar jag någonting. ritade upp ett snabbt schema över kretsen som jag laddar upp. (om det går se vad det föreställer, skratta inte åt min anodchoke:) )
kan det likförbaskat vara zenerbiasen som strular? View attachment 3985
 
Vi testar igen med bilden:
813 schem.jpg

Och efter att jag sovit på saken så gick jag ut en stund i garaget i morse innan samåkarna kom och hämtade upp mig.
Testade 3 grejor som jag drömt mig till inatt.
Jordat ned gallren ännu hårdare mot chassie med korta lödöron direkt i skruvarna som håller socklarna, hade tidigare en gemensam jordpunkt för alla galler till chassie.
Lyfte ena benet på skivkondensatorn som är utritad mellan glödledarna, och satte det på inkommande rf, så att signalen når båda trådarna istället för bara en.
Dubbelkollade att zenern sitter rätt väg.
Och, voila. Vi har förstärkning. Förmodligen låg problemet i dålig jord.

73
Tommy, SA2CLC
 
Last edited:
Det är en prestation att få 813 i GG att självsvänga.

Dock är det möjligt som vi sett här. Om det finns en gemensam strömväg mellan gallren och anodkretsen
kan självsvängningsvillkoret komma att uppfyllas, i synnerhet när det inte finns någon ingångskrets.

På någon frekvens i VHF-området kan då kabellängden mellan drivsändare och katod bli "rätt" för att
ge en hög impedans i serie med katoden till jord och då självsvänger det...

Man lär så länge man lever.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Man lär så länge man lever.

Helt riktigt, och jag lär mig mycket . (tror någon skrev i min gamla tråd om övningsoscillatorn som inte oscillerade, att jag skulle bygga en förstärkare istället så oscillerar den nog:) )
Resterande kvällar denna vecka blir det uppsnyggningar, skärmningar och intrimningar på burken då det blir XYL-fritt

//Tommy, SA2CLC
 
Det finns ett potentiellt problem som man ska känna till ifall man driver en effektförstärkare i GG med
en "plastradio". Om/när det självsvänger kan man mata tillbaka så mycket effekt till drivenheten så att den skadas.

I synnerhet om självsvängningen skulle uppstå när antennreläet står i mottagningsläge kan ingångsfilter och preamp/blandare få mer
än vad de tål.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag får väl ta och forsätta att fylla på här. Hade tänkt spara lite på det och visa upp en lyckad avstämmning med fin uteffekt, men den uteblir. Rören lugnade sig ordentligt med annan (bättre) jordning så det blev till att testa uteffekt. Stämde av ingången med ldg autotunern, med en ca 40cm koaxjumper mellan stegets ingång och tuner, och justerar in pi-filtret. får dippar på uteffekt på birden både på c1 och c2, och värdena på c1-2 i avstämt läge stämmer väldigt bra med det beräknade för filtret. Dock observerar jag att gallerströmmen blir otäckt hög, når 80ma redan vid ca 20-25w inmatad effekt. Uteffekten vid den nivån går få till ca 300w enl. bird 43:an, så det har blivit mer studerande. W8JI har en fin sida där det står mycket matnyttigt.
Testade nu efter jobbet att nyckla steget utan ikopplad drivradio, samtidigt som jag vred igenom c1 och c2, och visst finns det ett läge på c1 där steget börjar svänga. Bedrift eller prestation Karl-Arne, traktormekanikern är förbryllad, men tar till mig det du skriver om gemensam strömväg och ingångskretsar :)

Innan jag testar något mer så blir det nu ett par åtgärder, fyll gärna på med tips och synpunkter:
Pi-filter som ingångskrets.
Tankspolen flyttas längre bakåt i slutsteget. Lusläst poster på forumet och kriteriet 1/2 spoldiameter från, i mitt fall, frontpanelen upfyller inte mitt bygge.
C1 har onödigt hög kapacitans, så den ska få lite mindre plattor. samt flyttas bakåt för kortare ledare mellan anoder och kondensator

En annan sak som dyker upp här bakom pannbenet när jag skriver är koppling mellan in och utgångsreläerna?
Har gjort ett kretskort med två SPDT reläer (finder 61) som in och utgångsrelä, men inte haft en tanke på isolationen mellan in och utgång. Möjligt problem?
Ni får stå ut med lite frågor,har massor:)

Laddar iallafall upp en bild på skötebarnet när det börjat ta form

//Tommy, SA2CLC
 

Attachments

  • 813amp.jpg
    813amp.jpg
    237,3 KB · Views: 133
  • 813amp2.jpg
    813amp2.jpg
    941,6 KB · Views: 124
Och igår natt fick jag testa bygget "on air". En rulle kopparfolie, sax och ett par NOS rör botade den nervösa gallerströmmen. Med det kom även uteffekt och mer fjutt i rören som märks tydligt när man nycklar. Hade ordnat en sked med motstationer från sm3 till sm7, och jag fick fina kommentarer på signal och modulation. Kanonskoj :)
Givetvis finns mycket pyssel kvar innan det är klart ( blir sånt här 100% klart någon gång?).
Det innefattar blandannat byte av instrumentet för anodspänning till ett med 1ma fsd. Det jag har är ett med 5ma fsd, med följd att min resistorstege (13st) blir rätt varm.
Eller så skippar man den och monterar ett instrument som visar relativ uteffekt. Någon som har ett 70mm runt instrument, 1ma mätarutslag till övers?
Övrigt på att göra listan:
Ta ut resterande band på spolarna, göra klart ingångskretsarna, har ett fast nu för 80m. Tror att jag gör ett pi-filter med vridkondensatorer. Måste bara hitta en till vridkondensator i lagom storlek, kändes onödigt att montera en 2x500pf när det behövs ca 450pf för 80m.
Montera en annan skyddsdrossel på utgången.
Under testkörningarna så har jag legat på 500w, testade imorse att lägga på mer effekt vid avstämmningen, då jag hör ett litet knäpp i lådan och uteffekten sjunker. Skyddsdrosseln blir väldigt varm, och får den svalna så går det en stund igen med 800w. Jag har gjort den utav en delrinstav,borrat ur den och fört in en ferritstav för att höja induktansen. Möjligtvis att det var den som knäppte till, överslag i lindningar kanske. Hittade inga andra komponenter som tagit sig värme något nämnvärt.
Det blir till att koka mer konstlast för min del istället för ägg :)
Glad påsk.
SA2CLC
 
Med risk för att detta blir en evig följetong om mina försök till QRO ur ett par 813 så fortsätter jag idag här på tråden.
Måste först börja med att ändra mitt påstående i förra posten där jag skrev att jag fått ut 800w. Så är inte fallet, blev nog så uppspelt av att det började hända grejor så jag tolkade mätaren fel. 700w är en rättvisande siffra.
Det jag märkt under förmiddagens tester är att 700w nog är vad jag kan förvänta mig i uteffekt, keydown, med denna transformator. Jag räknar fram en verkningsgrad på ca 53%. Är det en vettig siffra?
Jag kan driva på med ungefär 65-75w utan att överskrida 80ma gallerström, så det känns ju iallafall vettigt med tanke på hur det fungerade för mig i början.
Mer kräm i hsp-trafon vore fint. Jag har en till transformator, identisk med den jag har. Tanken har slagit mig att seriekoppla sekundärerna på dessa två och likrikta från dessa/skippa dubblaren. Det jag har funderat på är ev. spänningsskillnader mellan transformatorerna, då den ena (som sitter i slutsteget) har 230v primär, och den som står på hyllan har 220v primär enligt skyltarna. Vad jag har förstått så går paralellkoppling bort vid spänningsskillnader, hur är det med seriekoppling.

Bjuder även på två bilder
 

Attachments

  • 20150405_002156_resized.jpg
    20150405_002156_resized.jpg
    461,2 KB · Views: 110
  • 20150405_164732_resized_2.jpg
    20150405_164732_resized_2.jpg
    502,6 KB · Views: 110
Last edited:
Nu fungerar det till belåtenhet på de band jag i nuläget använder. Det får räcka just och sparar arbetet med att få de högre banden att fungera till de långa
vintermånaderna. Samt att bygga ett rack. Kika in på länken till sk2au där det finns en liten videosnutt samt lite bilder
http://www.sk2au.org/

//Tommy,SA2CLC
 
Back
Top