Gamla digitala moder är roligt

SM0GLD

Vänsterhänt
Hade tråkigt häromdagen och började jaga upp RTTY på kortvågen.
Det finns lite RTTY både här och där.
Försökte lyssna på väderrapporter men allt blev bara obegripligt trots att jag hade rätt skift.
Hittade trafik på 40m och då funkade det bra.

En gång för längesedan körde jag med en CREED 7B och det var fantastiskt och väldigt ljudligt.
Kommer inte ihåg vilken typ av modem jag använde då men nu använde jag FLDIGI.
Det enda som påminner om gamla tider är ljudet av tonerna. Skrammlet har uteblivit.

Är det någon som kör med en riktig teleprinter i dag?
 
Är det någon som kör med en riktig teleprinter i dag?
Inte i dag, men i den grå forntiden gjorde jag det yrkesmässigt. På Associated Press' stockholmskontor hade vi tre printrar (Siemens) och en separat remsstans i slutet av 50-talet. Det slamrade duktigt i det lilla printerrummet.
 
Mina grannar gillade inte att jag körde RTTY på kvällar och nätter och det var ganska lyhört där jag bodde då.
I dag kan man "sampla" telex-slamret och lägga ut det i högtalarna för att få den rätta känslan.
Sen får man fixa något som ger en doft av varm olja, det hör till:)
 
Hej!

Jag har aldrig kört RY på kortvågsbanden, men däremot DX:at utility-stationer med gamla grejor ibörjan av 90-talet. Allt hade sin början med att jag började hänga på SL2ZC, dvs Boden FRO-avd där jag fick ett F1-mottagarstativ med F1 demodulator och MT600 mottagare. Skrivaren som jag använde var en Siemens, men jag minns inte vad den hade för modelnamn. Det blev åtskilliga "meter" utskrift från nyhetsbyråer, främst TANJUG i Beograd (brinnande krig i F.D Jugoslavien) och MAP i Rabat.

Det var väl inte så värst populärt hos morsan/farsan när gossrummet fylldes med knatter från teleprintern, för att inte tala om hur varmt det blev där inne.. Kul var det ialllafall- dessutom har jag kvar grejorna :)

73ś de Sm2vki
 
Hittade ett obestyckat Superline MKIII pcb i lådan.
Ska nog löda ihop den så jag kan få en lysdiod att blinka i takt med Baudot.
 
Vet inte om det platsar här, men lite kuriosa.
För länge sen när jag jobbade på Televerket var det en leverantör i "Silicon Valley", som hade levererat utrustning, som anslöts till telenätet Den behövde då och då modifieras efterhand som buggar uppdagades. Då behövdes uppdaterad kod att bränna in i EPROMen. Det som fanns till hands var TELEX. Tyvärr blev det överföringsfel ibland så koden sändes tre gånger och kollades manuellt och knappades in. Två lika tecken = rätt.
 
I väntan på Baudot...

1632599897966.png

Telex och Baudot-koder ingick som en inte ringa del av både kustradio och fast-radioverksamheterna inom Televerket.
Radiotelegramhanteringen var i princip helt telex-baserad, och centraldatorn vid ATESTO på Skeppsbron hade
direktanslutning till telexväxeln i Hammarbyberget.

Bland mina "ungdomssynder" (mitten 80-talet) finns att ha gjort en interfacelösning i både hårdvara och programvara mellan minidatorn PDP-11/70 och telexnätet, primärt för hantering av avgående telegram och fiskerapporter samt AFTN/SITA meddelanden.

Detta var tiderna innan e-post och web-adresser fanns på visitkorten, utan istället telex-nummer och AFTN/SITA adresser. Dessutom behövde man inte skämmas över att vara radioamatör...

index.php
 
Det var mycket spännande att börja med fjärrskrift och baudot, med en CREED 7 B för lääänge sen.
Man byggde allt själv och fick modds sändaren, då en TRIO TX599 så den sände ren CW med FSK. Dvs ej AFSK som ansågs fult då.
Första modemet var en ST5 enligt beskrivning i Radio & Television.
Funkade riktigt bra med alla 88 mH spolarna.
Med oscilloskop med ett 3 tums rör kunde man ställa in mkt noga.
Ett antal modem snickrades ihop.
Men SUPERLINE MKIII var outstanding.
Man lärde sig hur selektiv fadingen var, med 170 HZ mellan tonernan kunde det snbbbt växla åtskilligt mellan de två frekvenserna.
Sen blev det en OLIVETTI teleprinter, och sista SIEMENS T000, hade nog en PHILIPS PACT 2000 oxo....

På den tiden sändes SSA bullen med BAUDOT, tog minst en halvtimme och gav 1 - 1,5 meter papper.
Utmaningen vara att få en hel bulle helt felfritt utskriven. Och det gick oftast.

Under helgen verkar det vara någon form av fjärrskrifttest, man hör massor av BAUDOT stationer.
En hufvudskillnad är att man kör snabba kort pass, som vid Morse.
När jag började fick man lov at sända 5 - 10 sekunder RYRYRYRYR efter varje pass för att motstationenn skulle kunna ställa in sin RX rätt.
Men de var ju VFO tider då.

Med min ICOM PROIII kan jag läsa BAUDOT telegrafi, och kunde se test-trafiken igår kväll

Nja det var roligare när man lyckades sända riktiga sändningspass med stationsbeskrivninagr namn, väder och sändningsort.

Med kassettbandspelare kunde man ha färdiginsplade sändningar.

Jag byggde sen en AMTOR grunka att sätta mellan teleprintern och radion. den ligger nog kvar nånstans.

Det egendomliga är ändå att ett så förhistorsikt trafiksätt som fjärrskirft med BAUDOT-kod lever kvar.
Kanske för att det medger snabba korta pass och är effektiv vid test.

SM4FPD
 
Det egendomliga är ändå att ett så förhistorsikt trafiksätt som fjärrskirft med BAUDOT-kod lever kvar.
För mig är det nog så enkelt att jag känner igen RTTY.
Alla andra digitala moder som jag aldrig provat kan jag inte sätta namn på så jag vet inte hur jag ska ställa in dom olika programmen.
 
En ljusgrön Olivetti teleprinter med danskt tangentbord och teckenuppsättning samt remsstans/remsläsare
fanns i det SM4AOM:ska hemmet. Den skramlade förfärligt.

Terminalenheten var en ST-4 som SM5CZD (arbetskamrat med min mor) hade börjat bygga på, men senare hamnat "på hyllan". Jag tyckte det var roligast med att ta in press-sändningar och de tyska fasta stationer vilka "tuggade" väderleksrapporter.

Min "B-cert sändare" med Geloso-VFO "moddades" med en kapacitansdiod och en nycklingstransistor i strömslingan
så att FSK kunde åstadkommas.
För sändningspass understigande 2-3 minuter låg den "tillräckligt" stilla, åtminstone så länge man "körde" 850 Hz skift.

Dock blev det inte många QSO, SM4CMG (SK) ÖSA:s "RTTY-evangelist" var ett av dem.

När jag flyttade i början av 80-talet så åkte alla mekaniska RTTY-prylar och en Lorenz FSK-demodulator med inställbart skift tillsammans med någon ytterligare kubikmeter "hypra prylar" till ETA-auktionen...
 
Jag har haft en Teletype 33 KSR, med remsläsare/-stans. Den var dock under mitt ägande aldrig använd till RTTY. Den användes som skrivare till en ABC80. Vad jag förstått är den maskinen upphov till emuleringen "TTY" i terminalprogram. "Hålen" från remsstansen kom ut genom ett litet rör och det blev fort väldigt skräpigt i pojkrummet om man missade att ta rätt på dem. Tangentbordet hade en säregen, ytterst "mekanisk" känsla.
Teletypen ersattes senare med något annat mekaniskt vidunder som var något mindre omfångsrikt och betydligt tystare. Någon sorts radskrivare där typerna satt monterade i ett brett gummiband som roterade framför 80st små klubbor som på något mirakulöst sätt drämde till vid rätt tidpunkt för att skriva ut rätt tecken på rätt plats på raden. Jag begrep aldrig hur det funkade. Den skrev i alla fall ungefär lika snyggt som en skrivmaskin.
 
Till Data-General time-sharing datorn på min gymnasieskola fanns också en typ 33 KSR.

Det var så dyrt att använda den, debiterades per påbörjad inloggningsminut samt ianspråktaget minne och CPU-tid att jag fick tjata en halv termin på min mattelektor att få mata in och köra QRA-lokatorprogrammet som fanns i RadCom 1971 eller 72.

När jag hade stansat hela programmet "off-line" på hålremsa, kom "sanningens minut", när programmet
skulle läsas in och tolkas. Då visade det sig att BASIC-dialekten som användes inte var kompatibel
med den som de brittiska programmerarna hade skrivit i. Var femte-tionde programrad genererade minst
ett kryptiskt felmeddelande.

"Ridå..."

Något halvår senare beklagade jag mig för någon i Örebroklubben över det inträffade.
Ett ny "körmöjlighet" uppenbarade sig då, på Regionssjukhusets fysiologi-labb, vilket hade
fått låna en HP minidator i samband med något forskningsprojekt. Denna "vilade sig" på helgerna,
varför en kopia på programlistningen lämnades till denna SM4 vars "brorsa" jobbade där,
och det visade sig att den här gången var dialekterna kompatibla. Hålremsan överlämnades vid ett onsdagsmöte, och på måndagskvällen ringde det i familjens telefon, och jag meddelades att det bara var att komma över och hämta utskriften; en listning över avstånd och bäring till alla lokatorer med fyra teckens noggrannhet inom 1000 km radie från HT56d.

Ungefär samtidigt läste jag i QTC eller DUBUS om att man kunde köpa en sådan lista som beräknats
och skrivits ut på "pyjamaspapper" för sin egen lokator för två-tre hundra kr. Rätt mycket pengar på den tiden...

Det har flutit en del "vatten under broarna" sedan dess...


1632681347114.png
 
En kort tid kördes ACHII (felstavat?) med RTTY grejerna.
Dvs bara annan kod, BAUDOT till ASHII.
5 bitar till 7 bitar.
Det funkade bra men dog ut av nån anledning.

OLIVETTI teleprintern ja, som KA kommenterade, förde ett otroligt väsen, men har för mig den var grå eller gråbrun.
Kanske fanns olika modeller.
Jag fann att det mesta oväsendet kom från ett lager, och bussade om lagerfästet med en plastbussning, diameter omkring 25 mm ett stor lager som skapade ett stomljud som ylade hemskt.
Det blev i alla fall lite bättre.

Men Simenet T100 var nog trevligast. Jag sparade den i många år, men för en 10 år sen gick den till metalllåtrvinning.

850 Hz skift provade jag aldrig, mer än att avlyssna kommersiell trafik, nyheter etc.

Har en FREDRICKS proffs-demodulator stående, 19 tum och bara 3 cm hög, vore kul att ta fram och testa.

De nya trafiksätten för fjärrskrift intrresserar inte mig, jag fick vad jag behövde av de gamla experimenten.
Es man "körde av sig" på BAUDOT
Men det är roligt att tekniken utvecklas och att många utvecklar sig.

Att gå tillbaka till det gamla tjänar nog inget syfte, möjligen för att lära sig tekniken.
Nybörjarnan bör slippa den gamla skroten.

SM4FPD
 
Jobbade ett år med Ra630 på S3, radiofjärrskrift, inte riktigt musik men fascinerande.
Måste ta tag i att prova RTTY under vintern.
"I väntan på BAUDOT", Beckett?
 
"I väntan på BAUDOT", Beckett?
Visst är det Beckett, en liten teaterhistorisk "blinkning".

Ursprunget var ett foto, utrivet ur en tidning, av ett antal allvarliga
herrar samlade runt en teleprinter som försetts med denna rubrik och vilket
satt på en anslagstavla vid en av radioexpeditionerna på en tidigare arbetsplats.

"Fyndigt" tyckte den mer bildade delen av arbetsstyrkan.

Ett annat exempel på "Televerkshumor" var den "lätt förbättrade" teckning av
Cecilia Torudd som satt upptejpad vid linjeplinten i korskopplingen.

linjer-jpg.2903
 
Jag köpte en Siemens teleprinter på en auktion nån gång på 80-talet. Men den var i bedrövligt skick och skulle behöva plockas ner i atomer för rengöring. Så den hamnade i garaget där den fick vara tills jag flyttade och blev sedan återvunnen metall.

I samband med Kuwaitkriget avlyssnade jag Reuters (tror jag) på kortvåg med ett multimodem (PK-232 kopia av Packrat 232 Heathkit HK-232 om jag minns rätt). Varje morgon ögnade jag igenom nattens sändningar och senare samma dag fick man höra samma nyheter i SRs nyhetsprogram. Var riktigt kul att veta vad som hänt flera timmar innan det sändes av SR.

Jag hade dessutom i samma veva skaffat mig en paroboltv och vill minnas att den amerikanska "invasionen" av Kuwait var den första som livesändes. När amerikanarna landsteg i Kuwait var CNNs kamerateam redan där :)

Så min RY-period bestod mestadels att avlyssna allt roligt som fanns på kortvåg och mellanvågsbanden.
 
Saxat från MRHS / www.radiomarine.org nyhetsbrev:
MRHS is proud to announce that RTTY is back on the air. Prior to the Covid shutdown there was a shortage of antennas due to needed repairs as ones available were repurposed for CW. Now that the needed antenna repairs have been carried out you can look forward to it as Service starts at 1100 Pacific (1800Z) time with Baudot followed by SITOR FEC. Transmitters are the original KPH Henry HF5000D. Frequencies are: 6324.5, 8427.0 - ( Not yet in full service but test transmissions may be heard ), and 12585.5
 
Back
Top