gamma mata ½ vågs dipole

Som sagt finns det nån formel för hur man matar en ½ dipol med en gamma match?Eller nån kalkylator som nån sprungit över på nätet har letat men inte hittat nått finns på yagi och likande men inte på ½ vågs dipoler . eller är det bara att testa sig fram.:confused:

MVH SA7BHQ
 
BHQ de APQ.
Hej. Vilken frekvens avser du och VARFÖR vill du använda gamma-match? 1/2 dipol har ju redan en matningsimpedans 40 - 65 ohm vilket ligger nära koaxkabelns impedans.

73
Bengt SM6APQ
 
BHQ,
visst finns det regler för måtten till en Gamma-matning.
Efter att ha "läst sönder" en ARRL Antenna Book och till hälften
en Rothammel så har jag funnit dessa tumregler stämma:

vågläng =L(ambda)

"Gamma-längd" L/10
"Gamma-bredd" L/100
"Gamma-C" L8i m.) x 7pF

I och med att uppgifterna relateras till L så blir formlerna lätta
att minnas.

Lycka till!
 
Man kan ju undra hur matninsimpedansen för antennen som ska matchas kommer in i den beräkning som Hans anger ovan ... och vad betyder uttrycket "L8i m.) x 7pF" ?

frågar sig JanneG
 
Det har väl blivit en 8 istället för vänsterparantes.
Det skall väl stå: "Gamma-C" L(i m.) x 7pF
 
Så är det säkert men huvudfrågan om matningsimpedans, som JanneG ställer, är likväl intressant då ett dipolelement kan uppvisa stora variationer i impedans beroende på om det är ensamt eller t ex ingår i en Yagiantenn...

Jag har aldrig stött på att man gamma-matchat en ensam dipol. Det finns heller knappast någon anledning till detta, som även -APQ konstaterat.

Så lite förutsättningar kanske kunde räta ut frågetecknen!

73/Lasse
 
MFA --- OK, så är det nog. Men Hans/0ETT kanske kan tala om var antennens matningsimpedans kommer in i beräkningen? 73// JanneG
 
Hej alla anpassade...
Formeln som Hans beskriver i #3 är enl. min uppfattning ofullständig. För att beräkna en gamma-match måste hänsyn tagas till diametern på det drivna elementet, i detta fall dipolen, och gammarörets diameter. Vet ej vad som gäller när drivet element och gamman är gjord av trådar?
Ett omfattande "cut-and-try" måste göras. Inte lätt när matningen på dipolen befinner sig ett antal meter från marken.

För att avvika litet från huvudämnet - i bästa HAM.SE-stil - vill jag gärna tillfoga följande:
Gammamatchen för en monobandbeam har nog spelat ut sin roll. Inga kommersiella tillverkare (t ex Algon) har någonsin använt sig av denna matchningsmetod.
Skälet är troligen:
a) antennen blir smalbandig med hänsyn tagen till SVF.
b) gamma.matchen ger ej fullständig balans.
c) gamma.matchen är ur mekanisk synpunkt "sårbar". Övergångsresistanser kan lätt och med tiden uppstå i alla skarvarna; från kondensatorn räknat till gammaröret, från gammaröret till ett stycke plattprofil, från plattprofilen till det drivna elementet. Vrid- eller trimkondensatorn, som bör placeras i en låda kan med tiden korrodera, och ge
upphov till problem.

Algon Antenn levererade på 70-talet en 3 el Yagi för 22,4 MHz till Televerket Radio. Det drivna elementet utgjordes av en vikt dipol och anpassning och matning skedde med en koaxialkabel som via ett hål i den "jordade" symmetripunkten "kröp" fram till matningen. Den satt uppe i en 45 meters mast, cirka 150 m från havet, i minst 20 år och fungerade tills den togs ner.

Förlåt "utsvävningen!"

Jag vidhåller fortfarande att det är onödigt och ringa vinst att installera gamma-m. för en tråddipol.
Om du ändå vill experimentera eller roa dig; använd då en DELTA-Match. (Se ARRLs kokbok). Tillverka den så att du får 450 ohm i nederändan av "deltat" och anslut en godtycklig längd av 450 ohms bandkabel. Nere vid stationen kan du tillverka en 1:9 balun (50:450 ohm) eller du använder en balanserad tuner.

Good Luck
Bengt SM6APQ

Never ride faster than your angels can fly
 
Last edited:
Tackar för alla svar. Men tanken med gamma matningen är att jag har fått tag på alu rör som e 36cm långa och skall kapas till 33 cm och diameter på 4cm. Tanken med gamma matningen är att slippa dela dom grova alu-stavarna och behöva isolera dom från varandra. För själva kondensatorn blir av en koax som kondning och sen svetsa ett tunt alu rör till en L-profil i gamman och sen ha en fast kondning (det är här coax stumpen kommer in) istället för att ha alla dom där lösa bitarna som skall passa tillsammans och sen kommer det ärj i mellan och som nu skriver en oviss funktion till följd.

EDIT: 70cm skall jag börja med sen har jag lite längre rör som kanske kan passa 2m men 70cm till att börja med som sagt

MVH SA7BHQ
 
Last edited:
Jonathan.
OK då fattar jag vad du vill göra - gammamatchen kan vara en god idé i det här fallet. Att beräkna en gammamatch har alltid varit litet "överkurs" och det är inte lätt att hitta beskrivningar av hur den fingerar.

LB Cebik (W4RNL) har skrivit om gammamatchning på sajten Introduction (fordrar registrering, men är gratis - där finns massor av information om antenner). Gå in där och sök på "gamma match" så hittar du artikeln "Some Preliminary Notes on the Gamma Match" som innehåller en länk till Excelfilen Ant-match.xls. Filen innehåller rutiner för flera olika anpassningsmetoder. Det tar en stund innan man kommer på hur den ska användas, för det är många parametrar som ingår i beräkningen.

73&GL //JanneG SM0AQW
 
Jag har bestämt för mig att det fanns ett program hos G4FGQ som beräknar just Gamma-matningar. Vad programmet heter minns jag inte. Någon????
Här finns i alla fall en liten guldgrufva med små program:
Download from here.

de
ÄffPeDeh
 
Roy,
det är möjligt att du tänker på HAMCALC av VE3ERP - iden programsviten finns också en gammaberäkningsrutin, se
CQ - HAMCALC

73 //JanneG
 
Du bör också tänka på att de vanliga formlerna för "resonant längd" inte håller när elementen är så här grova. Den kapacitans som de slutna ändarna på rören har mot omgivningen kommer att förkorta elementet påtagligt, c:a 8 %.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top