Gammal radio, nostalgitripp FT-75

SM4FPD

Well-Known Member
För hundra år sen, (början 70 talet) fick jag låna en mobil kortvågsradio.
Samt en G-Whip.
Jag har länge fiunderat på vad det var för radio. Minns bara en del av äventyret.
Men jag kom på att det var en YAESU FT-75.
Den var i storlek som senare FT-7.
FT-75 hade rör i driv och slutsteg för att uppnå den respektingivnande effekten på 25 W.
Några radiokontakter fick jag i alla fall från bilen. 3750 kHz. Det var ju bättre konditioner förr, och mindre störningar, så mobila HF stn hördes.
FT-75 hade ingen VFO utan VXO, en kristall gav +- xx kHz.
Det går att se bilder på FT-75 på nätet.

Jag har senare aldrig sett eller hört talas om modellen, så jag tänkte det kunde vara kul att höra om någon har en sån eller sett en?
En fråga var huruvida den hade separat nätdel, dvs likspänningsomvandlare 12 V till anodspänning????

SM4FPD
 
Tror bara att jag såg FT-75 en enda gång, troligen på utställningen vid SSA:s årsmöte 1972 i Örebro.
Väldigt speciell radio, med ett yttre kraftaggregat som kunde vara antingen för 12 V eller 100 V AC.

Det kan inte varit många som såldes i SM.
 
Lite underligt med en VXO graderad 0 - 10 och den skall täcka +-3 till +-10 kHz.
Ja måste ha varit en udda grej, även på sin tid, men vis mobil amatörradio är nog lite nnorlunda i andra lände än vi är vana vid.
Exvis inne i storstäder som Osaka, Tokyo, med störninagr och små utrymmen för antenner.
Där fick man nog vara glad om man fick radiokontakter kvartersvis, istället för landsvis.
Så kör dom nog idag oxo i Tokyo. Många har inte kommit ut i vid världen.
Det blir nån form av komradio lokalt på HF-banden.

Radio är rätt tung nära 4 kg.
Såg någon bild där den är uppbyggd av små kort likande FT-7 och även större YAESU modeller som FT-301.
Klart det var nog praktiskt att bygga kort som kunde provas och trimmas var för sig.

Men observera ingen PLATE och LOAD att skrufva på.
Kanske fast trimmad per band eller oavstämd med rör?

Det var SM4SN, (SK) radioamtöer som fanns i hagfors på den tiden, som lånade ut den till mig, då ja hade fått mitt tillstånd.

Roy
 
Kollade manualen som fanns på rigpix och PLATE och LOAD trimmrar fanns på baksidan för respektive band men
man måste trimma en del annat under locket också.

1659335817231.png
 
Back
Top