Gammal rg-213 är bättre...

grebnarg

Active Member
... än ny rg-58 från Kjell och Company!

Japp så är det, köpte en gammal rg-213 kabel märkt west germany på tradera, kabeln är 7 meter och ändå förbättrades mottagningen jämfört med den nya 5 meter långa rg-58 kabeln den ersatte.

Min lyssnar anläggnign består nu av en något stympad discone (endast 9 av 16 spröt), 7 meter rg-213 kabel + ca 4-5 meter äldre rg-58 skarvad med bnc-kontakter, och en rtl-sdr dongle.

Signalstyrka och brusnivå förbättrades mellan 85 och 1090 Mhz.


Blev förvånad att det kunde göra så stor skillnad!
Hoppas fler nybörjare vågar testa att köpa lite bättre begagnade saker. Helst skulle jag ju köpt en ny högkvalitets rg-214 men det blir ju billigare att köpa begagnat ,innan man vet vad skillnaden blir.


på tur står att laga disconen och montera en LNA i skarven mellan antennkablarna.

//David
 
ja den var köpt med FME kontakter monterade. sen användes adaptrar till UHF vid antennen och till BNC vid skarven.

På rg-213 kabeln monterade jag UHF och BNC direkt på kabeln själv.

Blev särskilt förvånad att så mycket störningar försvann, kjell o co kabeln kanske läckte in massa skit från all elektronik i huset. Därför jag funderar på att skaffa rg-214, kanske blir ännu bättre då.
 
grebnarg, ett annat alternativ: Sätt dongeln direkt vid antennen tillsammans med en rpi? Mata sedan nätverkskabel in i huset. Bara en idé som jag ej testat själv. Ska nog gå att spänningsmata även via nätverkskabeln.


Eric SA5BKE
 
grebnarg, ett annat alternativ: Sätt dongeln direkt vid antennen tillsammans med en rpi? Mata sedan nätverkskabel in i huset. Bara en idé som jag ej testat själv. Ska nog gå att spänningsmata även via nätverkskabeln.


Eric SA5BKE

+1

Jag har provat precis det Eric skriver här med en RPi (B+) som server för stickan,
men jag har bara matat spänning genom nätverkskabeln en kort bit, ca.5 m.
RPi tillsammans med dongeln dricker ganska mycket ström så långa kablar är nog inte att tänka på.
 
... än ny rg-58 från Kjell och Company!

Japp så är det, köpte en gammal rg-213 kabel märkt west germany på tradera, kabeln är 7 meter och ändå förbättrades mottagningen jämfört med den nya 5 meter långa rg-58 kabeln den ersatte.

Min lyssnar anläggnign består nu av en något stympad discone (endast 9 av 16 spröt), 7 meter rg-213 kabel + ca 4-5 meter äldre rg-58 skarvad med bnc-kontakter, och en rtl-sdr dongle.

Signalstyrka och brusnivå förbättrades mellan 85 och 1090 Mhz.


Blev förvånad att det kunde göra så stor skillnad!
Hoppas fler nybörjare vågar testa att köpa lite bättre begagnade saker. Helst skulle jag ju köpt en ny högkvalitets rg-214 men det blir ju billigare att köpa begagnat ,innan man vet vad skillnaden blir.


på tur står att laga disconen och montera en LNA i skarven mellan antennkablarna.

//David

Provar du med en aircom plus ska du sett att det blir ännu större skillnad mellan den och RG-213. Bytte från 6m RG-213 till aircom plus på 2m en gång.
 
Grovleken är viktigaste parametern! Dielektrikum, försilvrad eller inte spelar roll, men inte alls så mycket som diametern. Bara att titta på kabeldata i nån lista. Så hellre en grov begagnad än en tunn ny!
/Jan
 
Fick lära mej en gång i tiden att försöka undvika just RG-58 så långt det går! :cool: :D


Det där är nys.....:D
På kortvåg (3-30MHz) kan du lugnt ha RG-58 om den är kortare än 20 m. Den klarar lätt 500W........:cool:
 
Kör med så bra kablar du bara har råd med! -Annars blir det snart lika roligt som att ha ett för litet minneskort i kameran på safari.

En sak är väl för portabelt eller för att testa, Att ha RG58.

Att använda den för fast seriös installation är som att ställa in digitalkameran på bildkvalitet "Basic" för att spara på minneskort inför ett bröllop.
 
Last edited:
Under 30 MHz går det lika bra med 75 ohm. Finns dubbellskärmad för kabel tv installationer.
Garanterat HF tät och mindre dämpning än RG 58.

Har man tur kostar en överbliven rulle en påse kanelbullar hos den lokala elfirman.
 
AKU DE ASX

Vet ej men borde vara högre än hos RG 58 eftersom förlusterna är lägre. Får man en kabel med
skumdielektrika sätter troligen spänningståligheten gränsen. Inte värt att ha för mycket SWR i
sådan kabel.

Hur som helst tål den legal effekt.
 
finns det nån folieskärmad variant av rg-58? Nåt som är liksom bättre och mer påkostat?
Tänker på att det finns både rg-213 och rg-214 som verkar ha en mycket bättre skärm.
Tycker att idag när det finns så mycke källor till störningar i ett hem så borde man ju vinna mycket på att skärmingen funkar bra och inte bara se till kabelns överföringsdämpning.
 
Vanlig skärm räcker väl till för radioanläggningar.
Endast vid känsliga mätningar och vid relästationer, omkring duplexfilten och första biten mot antennen, kan dubbelskärmad vara nödvändig.

Folieskärm använder man i vissa kablar för att göra dem billigare. Knappast för att göra dem bättre.

Det viktiga för att få bort störningar är däremot att terminera kabeln rätt, balansen, balun och symmetri i antennen.
Strömbaluner, etc är viktigare medel.

Tänk på att en öppen stege kan vara lika tät som en koax.
Det handlar inte, eller i alla fall mycket lite om skärmens täthet.

De
SM4FPD
 
finns det nån folieskärmad variant av rg-58?

Aircell-5 är den som jag tycker kommer närmast, den är "amatörvänlig" då de flesta kontakter som passar RG-58 passar även denna, dimensionerna är i stort samma.
0,22dB/m vid 500MHz jämfört med närmare det dubbla för RG-58 (beroende på tillverkare..)

Den är inte så lämplig på ställen där kabeln rör sig konstant eller där den utsätts för drag (men det är ju å andra sidan inte många kablar som är förtjusta i det heller...)

Om du idag har RG-213 så har inte den högre dämpning än Aircell-5, möjligen om den är megagammal och har ett pissgult dielektrika,
således är det ingen idé att byta.

Min favoritkabel hemma är Aircell-7, den har en flertrådig mittledare och är fortfarande smidig att ha som patchkabel bakom riggar och slutsteg, låg dämpning och hög effekttålighet, enda nackdelen är möjligen att man behöver utöka kontaktsortimentet med en dimension till men de är inte så fasligt dyra.
 
Back
Top