Gammalt bygge, 2x813

SA2CLC

Well-Known Member
Plockade fram ett gammalt slutsteg jag haft stående på en hylla i uthuset ett par år som jag tänkt använda tillsammans med min Central Electronics 20A. 2st gallerdrivna 813, väldigt snyggt komponerat.
Tänkte smyga igång det på låg spänning och hoppas elektrolyterna repar sig efter stilleståndet, samt städa upp tankkretsen litegrann. 16801120302508203958248369570923.jpg

Allt är väldigt välbyggt och "färdigt", utom tankkretsen som verkar sakna någon typ av omkopplare;
de två sektionerna på C1 i pifiltret är åtskilda av vad som liknar ett gnistgap. Gissar att det suttit någon typ av spak eller omkopplare för att koppla isär dessa, då ett ledigt hål i fronten skvallrar om det. I övrigt skulle jag vilja ha 160m, kanske byter jag bandomkopplare till en med 2 sektioner, för att kunna koppla i och ur paddingkondensatorer. Tänkte linda en 160m spole på en toroidkärna enl. PA0FRI.
Notera att åtminstone en BC-375 tuning unit har fått donera delar till detta bygge :)

16801120634679142692307984115468.jpg

16801121329551618326186325375217.jpg
1680112099865440316175059412012.jpg


Mjukstart anordnad med kondensator samt telefonrelä. Just ovanför relät skymtar ett effektmotstånd.

16801121697883990897059160183745.jpg

Ingångskretsen. Pifilter i sändare behövs. Mäter 345 ohm över motstånden.

16801123993745731204169855212181.jpg
 
Last edited:
Det här ser ut som ett G2DAF PA i sin tidigaste inkarnation.
Skärmgallerspänningen ordnas genom att likrikta drivningen i en
spänningsdubblare.

1680114480457.png

Man ska ha i minnet att ett sådant PA blir ganska lättdrivet om man inte använder ett lågt gallermotstånd och kan behöva neutraliseras.

Behöver du nya 813 så har jag ett par Philips QB2/250.
 
Sedär, verkar stämma bra mot det som står på bänken.
Tack för erbjudandet, har redan ett extra par QB2/250 som ska stoppas i.

Lättdrivet låter bra till CE20A.
 
I artikel, R.S.G.B Bulletin april 1963, där schemat kommer ifrån omnämns även dina dioder EY81.
I en senare artikel som anknyter till den tidigare, talar man om 813 i samma koppling.
 
Inte speciellt bra.

Beam-tetroder som 813 ska helst anod-skärmgallermoduleras
för att få "hyfsad" linjäritet hos modulationsenveloppen.

När man genererar skärmgallerspänningen från drivningen blir detta besvärligt.
 
Har experimenterat litegrann under helgen. 80m gav bra uteffekt, medans 20 och 40 var betydligt sämre. På 20m verkade inte riktigt drivningen räcka till, och jag kunde endast få ut ca 80-90w.
Testade PA0FRI's variant av ingångskrets (se nedan) och det gjorde hela skillnaden. På 20m ökade effekten till nära 300w med knappt 10w in.
Screenshot_20230402-182048~2.png

Tankkretsen behöver dock lite omsorg. 40m är 'off', och 160-15-10 saknas.

Ingångskretsen är smart, men det vore smidigare att inte behöva montera en vridkondensator med lång axel som ska nå genom frontpanelen.
En nackdel med kompakta byggen är ju att det inte finns så mycket plats för ändringar.
 
OK, låter intressant.
Det kliar i mina fingrar att få använda mina QE08/200.
Troligtvis inte lika "vassa" som 813 men dom ligger ju bara där.
Har en referensdesign med dom rören i G2DAF-koppling men jag kan inte riktigt förstå hur PI-filtret är dimensionerat.
Hur jag än räknar ser det ut som en kraftig överträdelse av rör-data.
Typiskt radioamatörer :)
 

Attachments

  • QE08_200 HFamp.GIF
    QE08_200 HFamp.GIF
    5,7 KB · Views: 43
Last edited:
QE08/200 drar mycket ström så en stor C1 blir nödvändig. Minst 600 pF för ett rör på 3,5 MHz. L1 blir motsvarande mindre.

Med de angivna värdena så.fungerar det inte alls på.80.och 40m.
 
Med de angivna värdena så.fungerar det inte alls på.80.och 40m.
DC-block kondingen bör nog vara större också.
Värdena är beräknade för RL= 3300 ohm men det ligger högt tycker jag.
Här lite mer data.
Tyvärr är hemsidan inte aktiv längre.
 

Attachments

  • QE08-200 PA.jpg
    QE08-200 PA.jpg
    270,4 KB · Views: 19
Värdet på DC-blocket är rätt ointressant så länge som reaktansen är mindre än anodimpedansen med lite marginal.
Däremot gör för lite C i pi-filtret att lastat Q vid utstyrningstopparna blir för lågt, vilket påverkar både distorsion
och verkningsgrad negativt.
 
Har en fundering. Byggt och monterat en ingångskrets som i post #7 men förstår inte riktigt hur den fungerar. Fungerar gör den mellan 3,5-28MHz men inte på 1,8.

Har monterat en extra brytare på panelen för 160m som påverkar ett litet vacuumrelä till C1, samt som jag även tänkt manövrera ett relä till ingångskretsen med.

Kan jag montera en till spole i serie med befintlig spole som jag kortsluter med relä, eller bör jag montera en (eller två?) extra kondensator(er)?
 
Det som multibandkretsen i galleranslutningen gör är att kompensera för
rörens ingångskapacitans genom att reflektera en negativ parallel-kapacitans, alltså en induktans,
till anslutningspunkten för gallren. För att detta ska fungera på alla band så blir det nödvändigt att avstämningsområdet är stort nog att induktansen finns även på det lägsta bandet, annars verkar kretsen som en kortslutning.

Dock är frågan om man verkligen behöver den kompensationen på 160 m.
Eftersom det verkar finnas tillräckligt med drivning så borde det fungera med att helt enkelt koppla
bort multibandkretsen på 160 m, förutsatt att det finns tillräckligt många varv i transformatorn T1.
 
Dock är frågan om man verkligen behöver den kompensationen på 160 m.
Eftersom det verkar finnas tillräckligt med drivning så borde det fungera med att helt enkelt koppla
bort multibandkretsen på 160 m, förutsatt att det finns tillräckligt många varv i transformatorn T1.

Ja precis, varför gå över ån efter vatten. Tänkte inte så långt. Provar koppla bort den på 160m. Någon transformator, T1, som är avbildad på schemat i post 7 har jag inte i detta steg, utan är kopplat enl G2DAF schemat du postade längre upp, med skillnad EY81 och 813 istället för 6U4 och QY3-125.

Återkommer efter prov.
 
I mitt 4 x 813 gallerjordade PA har jag Pi-filter på ingången. Två fasta kondensatorer och en spole för varje band. Filtren kopplas in med små reläer. För att initialt finna rätt komponentvärden använde jag ett temporärt externt Pi-filter med vridkondensatorer och en spole med uttag som justerades in för SVF 1:1 mätt på drivsändarens utgång. Sen mättes värdena upp och ersattes med fasta komponenter. Reläerna styrs från ett omkopplardäck som sitter på axeln för bandomkopplaren.

Jag var först inne på en mer traditionell lösning med avstämbar ingångskrets med vridkondensator och omkopplare för spolen men det fanns helt enkelt inte plats i PA-steget för det.

Serie/parallellkretsen som FRI använder finns beskriven i nån QST på 50 eller 60-talet och passar fint i DAF-PA.

Att koppla in instrumentet för anodström på plusledningen för högspänningen så som G2DAF schema visar är personfarligt och bör undvikas. Vissa panelinstrument har en uppbyggnad med mycket små isolationsavstånd och några typer av gamla instrument har en nollställningsskruv av metall som är i galvanisk kontakt med instrumentets innanmäte. Säkrare att mäta över ett litet motstånd i katodkretsen.
 
Last edited:
Det kan vara livsfarligt att ha ett instrument i anodspänningsmatningen så det ska undvikas.
Instrumentens isolationsavstånd är inte avsedda att klara dessa spänningsnivåer.

Nu ser det dock ut som om SM7DQH var så ordentlig att han undvek detta, i och med att
en instrumentomkopplare finns på panelen. Man kopplar inte gärna om med en Yaxley-omkopplare
på vid sådana spänningsnivåer.

Sedan är separata, reläswitchade, ingångskretsar överlägsna avstämda kretsar med vridkondensatorer som
ingångskretsar i GG-steg. Man kan välja lastat Q, transformationsförhållande och bandbredd optimalt för varje band, medan om man använder inställbara kretselement blir det kompromisser som har att göra med hur stort variationsområde som de har.
Ett specialfall som är en inte alltför bra kompromiss är när en multibandkrets används. LC-förhållandet i en sådan
blir sällan optimalt annat än på något enstaka band.
 
Last edited:
Pi-filter på ingången. Två fasta kondensatorer och en spole för varje band. Filtren kopplas in med små reläer.
Det låter som en bra lösning.
Var det problem att få till bandbredden på respektive band?
 
Back
Top