Gammalt

I samma bok beskrivs även det sjukdomstillstånd vi alla på detta forum blifvit drabbade afv.
 

Attachments

  • Radiomani_01.jpg
    Radiomani_01.jpg
    156,8 KB · Views: 56
  • Radiomani_02.jpg
    Radiomani_02.jpg
    174 KB · Views: 56
  • Radiomani_03.jpg
    Radiomani_03.jpg
    167,6 KB · Views: 50
  • Radiomani_04.jpg
    Radiomani_04.jpg
    216,3 KB · Views: 45
  • Radiomani_05.jpg
    Radiomani_05.jpg
    218,3 KB · Views: 43
Stativet är ju fint. Men spana in högtalaren. Ännu härligare tratt. Någon skrev i en tråd häromdagen om en pappskiva som riktade ljudet. Pappskiva säger jag är blahablaha. EN sån tratt borde varje seriös amatör ha för återgifvade af ljudvågor. :)
 
Ja, det finns även fler som uppmärksammat förstärkningen i ett horn.
 

Attachments

  • Tratt.jpg
    Tratt.jpg
    171,3 KB · Views: 32
Det förekommer ibland trattar, dvs exponetialhorn som har varit avsedda till trattgrammofoner, på TRADERA.
Jag har en gång för länge sedan länkat till en sådan under fynd på "blocket eller TRADERA".
Ger god förstärkning och några välbehövliga oljud, (läs resonanser).
Förmodligen kunde en sådan tratt ge den förstärknings som ett LF-rör. Men var betydligt billigare.
Horn, av denna typ förekommer inom Stereo HiFi, för diskanten, eller i stora högtalarsytem för att höras i stora folksamlingar.
Så den akustiska transformatorn, är inte död.
Att göra en själv, är inte så svårt av lite plywood.

Tänk på att tratten även fungerar åt motsatt håll, dvs har du en mikrofon med lite låg utnivå, eller om du är tystlåten, sätt en trat framför micken.
Som på gamla telefonlurar.

Ger kanske 20 dB.

Till dagens mobiltelefoner finns små trattingar, att sätta på de ynkliga högtalarna, ofta av silikongummi i glada färger.
Något för amatörradion även det.
ingången går säkert att böja så att dne kan vinklas åt önskat håll.

Tratten är en exponetialtransformator, och anpassar ett litet membrans höga impedans till luftens specifika impedans, minns inte vad den är nu, men rätt låg. Den hjärncellen har gått hädan, med bättre anpassning oxo bättre uteffekt.
Sista bilden där man blåser i en jättetratt, skall jämföras med hörapparater i form av stora horn, under WWII labbades med jättelika trattningar som skulle förstärka flygvarnarens hörsel.

Som barn lekte vi med vägverkets koner, att ropa i en sådan gav god gain, även att lyssna. Den riktiga exponetialkurvan saknas, men det gick ändå.

Så all förstärknings görs inte med transistorer eller eleketonrör, det finns alternativ för den som inte vill löda, utan hellre snickrar.

SM4FPD
 
För eller senare är det ju ens egna öron, hörselorgan, som fånga ljudet till något för hjärnan tolkbart och redigt.. - Kanske gamla trattgrammofoner blir eftertraktade på DX-radio!?

/Sven.
 
Och trattradioamatören ömsom skriker och lyssnar i sin tratt. Det är ju nästan så man förstår begynnelsen i radiohistorien och hur skeptiska motståndare reagerade..

/Sven.
 
Ja, även ett så litet mikrofonmembran som en trumhinna kan höra ett och annat med trattförstärkning. Exempelvis ett flygplan...
 

Attachments

  • EAepZoqWwAIzNkY.jpg
    EAepZoqWwAIzNkY.jpg
    118,4 KB · Views: 34
Man undrar vari experimentet på bilden består i. En tidig variant av ett Leslie-horn?
 

Attachments

  • 21890090555_f1d0e1e38e_o.jpg
    21890090555_f1d0e1e38e_o.jpg
    244,9 KB · Views: 45
Jag som är uppväxt nära havet kunde höra mistlurarna, monterade på berghällar, som ljöd ut mot havet vid dimma och dess lågfrekventa ljud som fortplanta sig, båååååååååååp. Förutom ljusfyrar även ljudfyrar. - Skönt ljud att somna till..

/Sven.
 
Man letade ju efter en slogan i QTC för att bli radioamatör... hittade en i en gammal QTC från 80-talet som redan använts...
 

Attachments

  • S15102216410_0001_crs.png
    S15102216410_0001_crs.png
    85,5 KB · Views: 70
Ja, även ett så litet mikrofonmembran som en trumhinna kan höra ett och annat med trattförstärkning. Exempelvis ett flygplan...
Det där... är faktiskt föregångaren till radarn. Inte tekniskt, men praktiskt.
 
Jag förmodar dubbeltrattarna är för att få akustisk stereomottagning och mycket mer noggrann riktningsbestämning. Den våta signalprocessorn mellan öronen är ganska bra på sånt. Både åt vilket håll man ska vrida och när det är mitt i.
Jag har tänkt tanken att bygga nåt liknande för 144, två stackar sida vid sida och två mottagare med gemensamma oscillatorer. Men dit är det långt!
/Jan
 
Ang Jan SM4HFI projekt med två antenner och två mottagare till två öron.
Så minns jag en radioamtör som hadet vå st IC-735, vardera med en aktiv antenn, en vertikal och en horisontell, det var Datongs AD-370, som var en liten dipol.
Båda IC-735:eek:ran drevs av ena PLL:en. dvs de lyssnade i fas.
Dvs man får vertikl antennen i ena örat och horsontella i andra örat.
Effekten lär ha varit häftig, tror han beskrev projektet i QTC.

Själv brukade jag på våren sätta ut en mikrofon utanför huset, för att kunna lyssna på Ugglor i slutet av februari Mars.
Bor på landet så det är tyst och fint.
Och man hör många djur därute, utan att stå ute och frysa.
En vår satt jag upp två mikrofoner, och tänkte lyssna i stereo.
Effekten var inte så bra som jag förväntade mig. Vet inte rikigt varför, kanske jag hade för lånt avstånd mellan mikarna, eller så var de två elktetmikarna inte lika.
Så projektet ligger på is till nästa gång andan faller på.

Men att skapa riktverkan med två VHF mottgare var en kul ide!!!!


De
SM4FPD
 
En vår satt jag upp två mikrofoner, och tänkte lyssna i stereo.
Effekten var inte så bra som jag förväntade mig. Vet inte rikigt varför, kanske jag hade för lånt avstånd mellan mikarna, eller så var de två elktetmikarna inte lika.
Så projektet ligger på is till nästa gång andan faller på.
Du måste montera mikrofonerna på ett s.k. "konsthuvud" för att få rätt avstånd mellan "öronen" och ett huvud som skärmar av ljudet mellan dom två mikrofonerna.
En lagom stor ganska tjock frigolitskiva funkar.
 
Dubbla mottagare med gemensam LO har vi använt på t.ex. 2m sedan länge. Med X-yagi på EME och vertikal polarisation i ena örat och horisontellt i det andra örat. Väldigt effektivt när Farraday sätter in och polarisationsvrider signalerna. Det va lite mer jobb och få ihop sånt där förr men nu kan en hel skock med radios det där ut ur lådan. Jag vill minnas att SM5BSZ kunde välja att sända med polarisationen i 22,5e graders steg med hjälp av fasningskablage och reläer, men jag nöjde med mej med V eller H för TX. Men det där med mottagningen va häftigt som tusan. Jag ska prova det på HF sen när jag får upp lite mer antenner, asså att lyssna på 2 helt olika antenner på samma frekvens.

73 de SM7SJR, Björn
 
Back
Top