Gardena sileno gräsklippare

SA4BUK

Well-Known Member
Är det nån som har Nya Gardena sileno som kan ge info på om den stör er mottagning på kortvågsfrekvenserna.?
Dags att pensionera åkklipparn.
 
Är det nån som har Nya Gardena sileno som kan ge info på om den stör
Detta är ju en mycket intressant fråga.
Dessa maskiner skall ju nuförtiden mätas upp på ett mera riktigt sätt för att få en CE-märkning.
Man kan undra om det har blivit någon skillnad på störandet.
Hoppas någon kan bidra med information.
 
Jag köpte en Husqvarna förra året, men märkte inget över 14 MHz i varje fall. Nu har jag en dipol för 80m och en Beverage (0-10 MHz) så skall kolla lite mer. Jag har bara 120 m2 matta så den går inte så mycket. Och man kan sätta att den stänger av slingan när den laddar. "Miljö-smart". Så förmodligen mer problem från grannar som inte har eller missat den inställningen i menyn. Men jag har en allmänt hög störnivå så ev störningar kanske drunknar i allt annat. Men som sagt skall kolla nu så snart klipparen skall ut. Vilket borde ske till helgen då gräset fått ordentlig fart de senaste dagarna...
 
Numera faller klipparna med slinga in under RED och relevant 3.2 standard är: ETSI EN 303 347. Den är gratis och bara att ladda ner!
 
Jag har en Mcculloch sedan ett par år, den använder samma slingsignal som Gardena och Huskvarna (S600 är till 98% en Husqvarna 105/Gardena 500), med denna har jag inte någonstans på bandet kunnat uppfånga några störningar.
Det finns osckså som det skrivs i tråden ett eco läge där roboten stänger av slingan när den går in för laddning, drar då lite mindre ström och personer med hörapparat (HAC ?) slipper knäppandet i örat, nackdelen är att när den är aktiverad måste man själv ställa ut roboten för klippning, den går alltså inte ut själv om denna funktion är aktiverad.
 
Söker jag på ETSI EN 303 347 får jag en mängd träffar på "Meteorological Radars" (2,7 - 2.9 GHz)...
 
Jag kollade min Husqvarna idag och hör inte ett bip. Ser ingen skillnad i spektrat heller när slingan är på/av. Nu har jag en väldigt liten gräsmatta och 80m dipolen sitter 20m därifrån och Beverageantennen längre än så. Har man antenner på gräsmattan med jord-radialer osv kanske det blir annorlunda. Har dock inte kollat med en "pejlradio" nära slingan än. Men det känns som grejorna är bra mycket bätttre än för några år sen...Det finns ju massor av störningar på diverse frekvenser men om de kommer från robotklippare (grannars) eller annat är ju svårt att veta...
 
Jag har kört en Gardena ett antal år nu. Gardenas slinga går rund gräsmattan där jag har ett större antal trådar nergrävda som jordplan och jag har aldrig noterat någon störning. Banden låter lika vare sig slingan är inkopplad eller ej.
 
Ja det är nog bara att gå åstad och släpa hem en kartong. Bara ack så skönt att varje morgon se den komma larvande och veta att man inte behöver bry sig om gräset. ----Sedan är det intressant att det är så enkelt att börja se klipparen som en familjemedlem och döpa den ;)
;):)
 
Det jag vet om störningar från självgående gräsklippare är att det drabbar mest gitarrister/basister med magnetiska
instrumentmickar och att QRM kommer från slingan, dvs. låga frekvenser.
 
Köpte en 2021 till sommarstugan har inte hört ett ett ljud på HF fungerar desutom väldigt bra
73 SM6OPM
Nu verkar det inte som den är så tyst!!!!
Slingan hörs inte men när den laddar då jädrar!!!!!
Den ström begränsade nätdelen är på 28 volt 1,3 A men vid laddning så sjunker spänning till ca 19 volt då batteri är 18 volt.
Den brusar på rejält på 80-160 meter och går ej att avstöra med ferriter eller lägga i jordad plåtkapsling ej heller extra brusfilter på nätsidan hjälper.
Gardena och Husqvarna visar inget tecken på samarbetsvilja och Elsäkerhetsverket ger en lite luddigt svar.
 
Back
Top