Gardena sileno gräsklippare

Slingan hörs inte men när den laddar då jädrar!!!!!
Jag misstänker att laddaren genererar CM-störningar som leds ut till slingan.
Kan du göra ett försök med att fysiskt koppla bort slingan vid laddning för att minska risken för cm-strömmar den vägen.
När detta är gjort finns det ju bara en väg för störningarna och det är tillbaka mot elnätet och då bör det fungera med ett ordentligt nätfilter.
 
Sniffat på nätdel och det läcker minimalt på dc-kabeln så det går inte den vägen utan den strålar enormt direkt från klumpen och bakåt i elnätet. Använt extra cm-filter och faradays bur utan framgång.
Nätdel har inga jordbleck.

Ska tilläggas att mina antenner är nära laddstationen,får flytta in nätdel i källare och använda min dubbelkoax för dc-matningen jag har över som går ut till gästhuset där antennväxel och robot finns.
 
Dålig nätdel då. Kan ju bytas kanske. Men då åker väl garantin om batterierna skulle bli dåliga eller nåt annat hända.
 
Den ger 28 v obelastad och ca 19 v vid laddning , är konstruerad som en laddare begränsad till 1,3 A.
Husqvarna har en annan model med samma spec men ser mer påkostad ut som jag ska testa om närmaste åf lånar ut den.
 
Är det jordad eller ojordad nätdel? Finns det några andra kablar förutom slingar och 230 in?
 
ojordad-dc kabel-slinga1654026210881.png
skulle vilja prova denna istället med nätkabel för den som jag har idag som sätts direkt i vu.

1654026448312.png
 
Jag har nåt som liknar den nedre. Var ute med en MW-radio (frekvens okänd då LCD displayen blivit solbränd): Slingan hörs tydligt med knattrandet. Stänger jag av slingan hörs (ett svagt) pulserande brus. Så gissar att den laddar i nån sorts cykler. Det är dock oehört svagt och jag kan inte uppfatta något på mina antenner. Men annat brus är kanske högre. Bor ju inte tyst precis. Kabeln till laddaren är en skärmad nergrävd (2-3 dm) kabel som går till elskåpet i garaget. Vet dock inte om/hur skärmen är ansluten...
 
Det kan jag prova, har en kvar från tv:rep tiden.
Då sitter det en isolationstrafo samt ett emi filter och störningarna sjönk avsevärt till rimlig nivå
Alltså går störning ut på nätsidan och inget på dc-utgången,ska öppna laddare när jag hittar min safety torx15 för att se om de struntat i några komponenter.
Blir att bygga ett annat dubbelt emi filter i plåtskåp få se om jag kan ta bort trafon?
 

Attachments

  • 925EC3B0-E65A-4BEF-83AD-0B3795D68899.jpeg
    925EC3B0-E65A-4BEF-83AD-0B3795D68899.jpeg
    1,5 MB · Views: 13
Flyttade in nätdel i källaren och matar 28 volt i skärmad kabel ut till laddstationen.
Det var det enda att göra för att bli kvitt störningen, mest för att få distans mellan antennerna och nätdelen.
 
Transformatorn på SA4BUK's bild från inlägget lördags 5:41 ser ut som en sådan som finns i mitt schack. I så fall har den en kapacitans mellan lindningarna på bara ett fåtal pF. I mitt fall läckte däremot skyddsjorden ganska duktigt igenom vilket fick åtgärdas mha. en "radda" ferriter på skyddsledaren.

Ser man isolationstransformatorer i form av C-kärnor på loppisar med separata bobiner/lindningar på kärnans båda sidor är det en "indikering" att man bör nypa dom direkt...
 
Back
Top