GEC MT-601

SM3ZBB

Grumpy ol´man
En välkänd mil. radio i bordslåda.
Efter att ha surfat lite så verkar ett rimligt pris vara 850 kr.

Får hämtas på plats i Härnösand då det är en tung pjäs.
Hämtningen brådskar inte, transport kan säkert ordnas med någon som färdas förbi. Jag bor intill E4.
 

Attachments

  • MT-601.JPG
    MT-601.JPG
    1,7 MB · Views: 27
En sådan hade vi i racket i verkstaden på SK7HW i Växjö under 80-talet. Jag noterar att den är heltäckande från 150kHz till 33MHz, med undantag av ett band från 350kHz till 550kHz. Det kanske finns någon teknisk orsak till detta, men man kan ju undra vad som finns/fanns på de frekvenserna. Någon som vet?
SM5OCI Per
 
Det är väldigt svårt att göra en superheterodynmottagare som kan avstämmas genom sin mellanfrekvens i det här fallet 455 kHz. Sedan vill man ha ett visst skyddsavstånd runt mellanfrekvensen för att inte få genomslag ifall någon stark signal skulle finnas på MF. Därför slutade långvågsområdet på 380 kc/s och mellanvågsområdet började på 510 kc/s.

Om man vill täcka det utelämnade frekvensområdet, 380-510 kc/s, får man antingen lägga MF över eller under området. I National HRO-derivatet RAS vilken var avsedd att kunna användas för maritim långvåg 410-512 kc/s lades MF på 175 kc/s. Andra mottagare, som RCA AR-88LF och Philips BX-925, använde 735 kc/s, men då förlorar man mellanvågsområdet.
 
Ah, där har vi den tekniska orsaken. Mellanfrekvens på 455 kHz, det borde jag fattat!

Men då till ursprungsfrågan: Vad finns/fanns där?
Eftersom så många mottagare har 455kHz som mellanfrekvens, då kan man ju tänka sig att det är ganska ödsligt där runtomkring.

SM5OCI Per
 
I området 410-512 kHz fanns tidigare "maritim långvågstelegrafi", och i dag NAVTEX.
455 kHz valdes som MF i början av 30-talet därför att relativt få rundradiolyssnare fanns ute på haven,
och de som bodde i närheten av en kustradiostation ansågs få skylla sig själva.

Dessutom började superheterodynutvecklingen med MF-ar runt 100 kHz, vilket räckte ganska utmärkt
för långvågsmottagning, och för stora delar av mellanvågsområdet. Man var inte så kräsen på den tiden.
 
Puffar lite för mina annonser under "Säljes"

En MT-601.
En National NC 2-40 D.
En BC 224.
Se separata annonser för varje radio.
Nån kanske åker förbi här på väg till Eskilstuna?
 
I moderna apparater med hög första MF kommer man undan problemet.
Men det kan uppträda lite underliga pheno men, ta IC-735 som var och är en populär HF radio.
Den täcker hela området , men prova att lyssna på 909 kHz dvs BBC. Där kan man höra en interferenston ibland.
Inte så stark men dock. 455 kHz MF x 2 blir 910 kHz dvs en kHz från BBC.
Den hör sin egen andra MF:s överton.
Har aldrig varit med om att någon undrat över detta, ett svagt fenomen men ändå, och förklaringen är detta.

SM4FPD
 
I moderna apparater med hög första MF kommer man undan problemet.
Men det kan uppträda lite underliga pheno men, ta IC-735 som var och är en populär HF radio.
Den täcker hela området , men prova att lyssna på 909 kHz dvs BBC. Där kan man höra en interferenston ibland.
Inte så stark men dock. 455 kHz MF x 2 blir 910 kHz dvs en kHz från BBC.
Den hör sin egen andra MF:s överton.
Har aldrig varit med om att någon undrat över detta, ett svagt fenomen men ändå, och förklaringen är detta.

SM4FPD
Exakt detta skedde i min Yaesu FRG-7. Irriterande pip hela tiden på BBCs frekvens.
 
Back
Top