Geminiderna -NU

SM0NCL

Well-Known Member
Geminiderna nästa: Maximum: December 14; 16h45m (+/-2h ?)

Varför "tjöta på" om just Geminiderna då?

Geminiderna skiljer sig från de flesta andra meteoriter, vilket gör att den fungerar bättre för oss hams via meteorscatter (MS):
- Geminiderna har något högre densitet och ger därmed längre "brinntid" i ionosfären.
- Geminiderna har en något lägre hastighet vid anslaget i ionosfären, vilket ger längre "brinntid".
- Geminidernas bana vid passage av jorden gör att meteoriterna träffar ionosfären snett istf rakt på, dvs. meteoritspåren kan då ha en annan längd i ionosfären.
- Geminidernas intensitet har ökat då dess bana ständigt ändrats vilket har gett allt fler meteorspår i ionosfären över åren.
 
Någon som vet hur många dagar före och efter maximum man har delvis nytta av skuren?
 
Någon som vet hur många dagar före och efter maximum man har delvis nytta av skuren?


Hej Magnus (och övriga),

Kolla länken Geminids


Den här skuren ska gå långsammare om man får säga så om 35km/s, och vi får hoppas på lite långa spår med SSB/CW random som är det med MS som jag tycker ger mest i upplevelse.

Annars så är det ju bara att tugga på med FSK441 som ger fantastiskt resultat.


Vad jag märkte i Leoniderna så var det ungefär samma meteor rate dagarna innan som under den tid då själva peaken skulle varit.

73 Håkan SM7WSJ

PS: länk hur stjärnorna står den 14:de Sky Chart
 
Last edited:
på makemooremiles MS forumet anger man att geminidern (och leoniderna) kanske inte ger en förhöjd rate under peaken, varför man skriver så framgår inte, kanske är det baserat på erfarenheter från tidigare år (jag vet inte hur det var i nov/dec 2006) ?

annars fyller meteor kalendern sin funktion som "aktivitetshöjare" ungefär som en testkalender....
 
på makemooremiles MS forumet anger man att geminidern (och leoniderna) kanske inte ger en förhöjd rate under peaken, varför man skriver så framgår inte, kanske är det baserat på erfarenheter från tidigare år (jag vet inte hur det var i nov/dec 2006) ?

annars fyller meteor kalendern sin funktion som "aktivitetshöjare" ungefär som en testkalender....

Hej Christer,

Det stämmer bra med aktivitetshöjare och till råga på allt så går det en contest. BCC - Bavarian Contest Club

73 Håkan SM7WSJ
 
Hej Christer,

Det stämmer bra med aktivitetshöjare och till råga på allt så går det en contest. BCC - Bavarian Contest Club

73 Håkan SM7WSJ

ser bra ut!, en combo CW/WSJT meteorscattertest

såg också testreglerna: "Sked - QSO´s sind nicht zulässig"

så ON-chat, DXsummit m.m är inte aktuellt ens för "selfspotting" ?

BCC - Bavarian Contest Club


skymap för Fre kväll...
http://science.nasa.gov/headlines/y2007/images/asteroidshower/skymap.gif

ED: Bläh...så segt och få goda reflektioner nu på Fredags kväll....
 
Last edited:
Back
Top