Genomföring av antennkabel i vägg

SM0UXX

Well-Known Member
Tänkte höra om det finns nån erfarenhet av bra genomföringar av kablar genom yttervägg?

I mitt fall behöver jag få igenom 2st RG213 och 1st rotorkabel. Väggen i fråga är på ett gammalt trähus, väggen är inte överdrivet tjock.

När jag tidigare tagit genom kablar, har jag bara borrat ett lagom stort hål för en kabel och sedan tätat med silikon.
I detta fall är det ju flera kablar på en gång, och dessutom är det inte omöjligt att det tillkommer nån kabelrackare till inom kort.
 
Gör iordning ett gäng hål med ett par 3 cm mellanrum, ex 3x3 st. hål som inte används pluggas igen med träplugg eller liknande, lätt att banka loss när nytt hål behövs. Måla.

Låt inte kablarna gå rakt upp, låt dom gå ned en bit innan de går uppåt. Bocka till en en huv eller en vinkelkåpa (har inget bättre namn, ser ut som en näsa på husvägg) som skruvas fast på väggen, skyddar mot regn.
 
Aha, tack det var många bra tips!
Dock tror jag nog i mitt fall att man kan borra allt eftersom man behöver fler hål. Huven är definitivt mycket bra, hade inte tänkt så långt. Tackar!
 
Ett annat alternativ, som jag själv troligen kommer att använda mig av, är att göra ett större hål för ett genomföringsrör i storleken 50-70mm och en 90 graders vinkel riktad nedåt på utsidan. Om man vill kan man sätta en 90 graders på insidan också.
Som tätning är det enklaste att fylla med stenull. (Lite trevligare att jobba med än glasull.)
Det är lätt att ta bort om man ska dit med fler kablar senare.

73 de SM3VLC / Tomas
 
Genomföringsrör är praktiskt. Och det skadar inte om det lutar lite neråt, så ev vatten rinner ut i stället för in...
 
Du har faatt ett antal bra tips men jag skriver ett par rader i alla fall.

Skaffa en ordentlig ABS eller metall box med foerskruvningar i botten. Monteras paa utsidan. Goer ett tillraeckligt fyrkantigt haal i vaeggen och saett en motsvarande box ( ABS raecker ) pa insidan. Fyll haalet med ett modernt isolermedel, inte stenull daa detta tenderar till att suga upp och lagra vatten.

Taeta aldrig med silicon mot trae. Det finns moderna medel men anvaend asfalt eller bitument preparat. Dessa taetar bra mot trae.

Varfoer tvaa laador? Du motverkar brytning av kablarna paa detta saett samt underlaettar foer undeerhaall och aendringar.

Dessutom ser det proffsigt ut - vilket minskar ljudnivaan fraan XYL's...

Vill du goera en "permanent" men enkel variant, anvaend bly plaat foer antenn montage samt bitumen foer taetning.

From the Sandbox..

Dan, M0DFI
 
Aha, detta tips med kopplingsboxar är fantastiskt bra!
Nu ska jag bara hitta ett bra ställe att handla på :))

73s
 
Back
Top