Geomagnetisk störning eller fina tropokonditioner?

SM0BRF

Well-Known Member
Flygradarstationerna i södra Sverige slogs ut idag pga en geomagnetisk störning enligt myndigheterna. Hur skulle det ha gått till? Visst var det en magnetisk störning klockan 15 svensk tid, men inte speciellt kraftig. Var det inte i stället fina tropokonditioner som slog ut flygradarstationerna? Hur var det på VHF/UHF/SHF-banden. Någon som var igång?

/Roland
 
Min tanke också. På FM-bandet var det fina konditioner långt in i Småland och även mot Danmark under sena eftermiddagen. Nässjö P4 hörs fortfarande fint här i Falkenberg med teleskopantenn på köksradion.
 
Håller ocksä på tropo eller ledskikt/ducting som orsakat s.k. dubbelkoder vilket kan ge falska radarsvar.
 
Kan det inte vara så att det är enklare att förklara för vanligt folk att det "varit en solstorm" (Rapport 19:30) eller "atmosfäriska störningar" (Aktuellt 18:00) ?
Det är ju inte nån allmän hobby att hålla koll på "rymdvädret" och dess effekter här hos oss, utan det krävs nog lite mer tossiga typer som oss :)

Tillägg: fina konds på 2m också, såg på klustret att kontakter på avstånd runt 2000km och mer loggats ymnigt
Nä, nu måste rotorn upp ! Skall det vara på det här viset vill jag vara med och leka också nästa vända :D
 
Last edited:
Jotack,
det har varit fina tropokonditioner till/från i drygt en vecka. Även en del norrsken. Förra lördagen körde man Spanien på 70 cm från Växjötrakten, uj uj. Det lär vara nåt rekord.

Under NAC-144 (månadstesten på 2 m) igår kväll var det lilla julafton för många av oss som var med. För egen del är det nog mer än tjugo år sedan jag fick vara med om liknande tropo och aktivitet på 2 m.

För en liten stund sedan kördes OK2BFH i JN99 på SSB med fina signaler från vår lokala klubb. Den stationen, som jag tror hålls högt uppe i Karpaterna, har varit körbar på CW mest hela dagen. Detta trots att vi i Vingåker befinner oss i utkanten av duktbildningarna. Vi har ganska simpel antenn, sex element typ Chen/Cheng på endast fem meters höjd och skapligt med effekt samt anständigt bra mottagare. Det som inte är så bra är den temporära feedern, 10-12 meter RG-58 ( som blir ljummen). Törs inte hålla ner nyckeln nån längre stund.

"Utslagna radar" tror jag skall tolkas, som nämnts ovan, som att det pga tropokondsen var överräckvidder med tillhörande "spökbilder" på flygeriets skärmar. Inget speciellt ovanligt denna tid på året, när höstkonditioner är något normalt.

/Janne
 
Last edited:
Ursäkta en rookie på VHF då, men tropo har väl inget med solaktiviteten att göra, utan är väl mer ett väderfenomen eller har jag fattat fel ?
 
Hejsan Christian.

Visst har du fattat, men säg nåt som inte har med solen och dess aktiviteter att göra!

Tropokonditioner hänger ihop med vanligt väder och meteorologiska förutsättningar, sånt som händer i tropo-sfären. Sen torde väl solens hyss vara det som triggar även det som händer där, varm och kall luft i lagar på varandra och luftmassornas rörelser. Nyfiken/intresserad hittar massor av info i molnet.
 
SM5AKU skriftade:"
"Utslagna radar" tror jag skall tolkas, som nämnts ovan, som att det pga tropokondsen var överräckvidder med tillhörande "spökbilder" på flygeriets skärmar. Inget speciellt ovanligt denna tid på året, när höstkonditioner är något normalt."

Nja. Det senaste kända tillfället var 1999. Den radar som avses är SSR s.k. sekundärradar på 1030/1090 MHz och det får nog anses ännu ovanligare på de frekvenserna än på 432.
 
De verkar ganska långsökt att en "solstorm" skulle påverka SSR och PSR.

Att det kan uppstå konstiga fenomen vid tropo-conds på PSR, i synnerhet L-band är ganska känt, men
båda dessa system arbetar i troposfären så jonosfäriska fenomen som t.ex. aurora skulle inte kunna påverka dem.
Ett röntgenutbrott eller ett partikelbombardemang starkt nog att ge en jonisation som påverkar troposfären skulle vara direkt livsfarligt.

En tanke skulle kunna vara att transmissionen från radarstationerna skulle ha påverkats, antingen genom att radiolänkstråk drabbats av svår "ducting" eller att inducerade jordströmmar påverkat hela transmissionssystem.
Men då tycker man att flera andra system även skulle ha påverkats påtagligt.
Dessutom går numera den absoluta merparten av transmissionen i fiber som inte påverkas av sådant märkbart.

Vi får väl se vad utredningen kommer fram till.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Kan det inte vara så att det är enklare att förklara för vanligt folk att det "varit en solstorm
I slutet av 90-talet skyllde en elleverantör på solstorm när de hade störningar i sina elleveranser. Vilket genast vederlades. Då hade ju tillgång till internet blivit vanligt, och som bekant finns det många siter där man kolla solaktiviteten.
 
Jag kollade nyss på Kiruna magnetogram. Den solstörning som kom igår eftermiddag, var inte exceptionellt kraftig. Det har uppträtt solstörningar med den magnituden många gånger utan att störningar i flygtrafiken har uppstått.
 
För länge sedan när jag höll på lite med grönmålad sattellitkommunikation så förekom det något tillfälle på vår och höst då man såg hur nyttosignalen plötsligt drunknade då brusgolvet sköt i höjden, detta var när man sköt lågt och vid den tiden på dygnet när solen råkade stå nära.

Min högst okvalificerade gissning blir därför "solbrus" eftersom det är höst, det var eftermiddag och solen hade sura uppstötningar :)
 
För länge sedan när jag höll på lite med grönmålad sattellitkommunikation så förekom det något tillfälle på vår och höst då man såg hur nyttosignalen plötsligt drunknade då brusgolvet sköt i höjden, detta var när man sköt lågt och vid den tiden på dygnet när solen råkade stå nära.

Min högst okvalificerade gissning blir därför "solbrus" eftersom det är höst, det var eftermiddag och solen hade sura uppstötningar :)

Det gäller för geostationära satelliter vid vår- och höstdagjämningarna att riktningen mot dem kan peka rakt emot solen.

Är då solen aktiv och antennen stor samt länkbudgeten marginell så kan det tidvis sluta fungera. Har själv kunnat observera detta i samband med maritim VSAT (Ku-band, 2 m diameter antenn).

Har dock aldrig hört talas om att solbrus kunnat påverka terrestra fasta radiolänkar eller radar.
Antennerna är för små och länkbudgetarna för bra.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Solvinden var ju uppe i höga hastigheter på dryga 800 km/s som mest såg jag på Solarham.com igår.
Intressant sida, kan rekommenderas för snabb samlad information. För djupare info får man dock
söka sig till andra sidor, typ NOOA eller dylikt.

Fråga, i samband med den radioburst typII som kom sig igår, kan inte någon/några GPS-satelliter påverkats ?
Har dessutom för mig att en del geostationära satelliter stänger ned en stund vid vissa händelser för att skydda sig ?
Gårdagens "solvind" var ju väntad sedan ett par dygn tidigare.

Edit: rättat uttryck
 
Last edited:
Solstorm! Omöjligt. Precis som påpekats av flera är det tropokondsen som spökat. Såg på DX Summit att det körts runt 1000 km på 10 GHz. Synd att kondsen inte räckt upp i norr. 73/Kjell, SM2FOB i Boden.
 
@FOB

Jaja, jag bara frågar. Har en gång i världen skrivit en hel uppsats i astrofysik vid
Mittuniversitetet på ämnet rödförskjutning och tycker ämnet som sådant är fruktansvärt
intressant. Men erkänner villigt att jag kan alldeles för lite om denna del av det hela, därav
mina ibland kanske något dumma frågor. Dessutom börjar det, som allting annat (*usch*)
vara länge sedan.....

Vidare OT kanske, har jag inte varit aktiv på VHF/UHF tidigare på något seriöst sätt utan
bara hållit till på kortvågen i princip. Efter byggandet av en transverter till 2m och köpet
av en liten Yagi för både 2 & 70 har även det intresset väckts. Transverter för 70cm pågår
i verkstan (och alla andra projekt man drar på sig, Hi!)

:)
 
Back
Top