Germanium transistorer

SM0YDO

Well-Known Member
Tänkte försöka att ge mig på att bygga en förstärkare nu som jag misslyckades med när jag var i tonnåren
På 70 talet ur boken Elektronik experiment för nybörjare av Seved Martinsson .

På ett experiment ur boken så ska man bygga en förstärkare med AC. 127 och AC 152 som utgångssteg
Men jag har inte dom transistorerna däremot så har jag några par med matchade AC128 och AC176
Går dom att använda istället dom sitter i någon slaggs kappsling som det går att sätta en skruv igenom
På en kylfläns.

Mvh Lasse sm0ydo
 
Hej
AC127 och AC152 har inbördes inte samma märkspänning och olika märkström.
AC128 och AC176 tål lite mer än det andra paret och har båda samma märkspänning, märkström och ungefär samma HFEborde fungera tillsammans.

Du skriver kapsling. Ofta var det bara ett svep av tunn plåt som gjorde att man kunde skruva fast transistorerna på en kylfläns men det fanns även små kylare.

Tänk på varningarna gällande maxtemperatur när du löder in transistorerna i kretsen, de tål inte hög temperatur.
I många byggböcker för elektronik rekommenderades att man höll fast benen med en spetstång på komponentsidan för att avleda värmen innan den nådde transistorn. Gällde kanske främst nybörjare:)

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Flärparna på transistorerna är det kollektor eller emitter om det nu är npn eller pnp transistor ?

Enligt googlande på nätet så är flärpen på transistorerna emitter

på npn transistorn så är pilen där strömmen går ur transistorn emittern.

men på pnp transistorn där pilen på en av benen som går in i transistorn är det kollektorn
Eller emittern ?
 
Last edited:
Pilen på transistor symbolen på pnp transistorn i schemat är det emitter eller kollektor ?
 
Nästa fråga Termistorn som är ditritad i schemat är det någonting speciellt med den eller
Går det bra med vilken som helst termistor som är på 150 Ohm eller den här
Står det k 151 på i schemat.

Electrokit har en termistor som är på 150 ohm men jag är osäker på om den passar här ?

Sm0ydo
 
Termistorn är parallellkopplad med 47 Ohm så den lär ha väldigt lite inverkan.
Ett NTC motstånd som då får lägre resistans med högre temp.
Ofta blir det ju inte särskilt varmt i en sådan här konstruktion så dess verkan är nog mycket liten.
I nödfall skulle säkert 150 Ohm vanligt motstånd duga, men man får kanske ha en viss koll på strömmen om det blir varmt. En trimmer kanske för att testa fram lämpligt motstånd.
Blir det fel låter den illa och det är då ett mått på om motståndet är rätt.

Ge transistorer var ju lite mer temperaturkänsliga och särskilt kunde strömmen öka och "rusa" därför ser man ibland sådana stabiliserande saker i Ge kretsar.
Med "rusa" menar jag inte dagens betydelse av ordet utan originalbetydelsen: en accelererande effekt. Dvs varmt = högre ström, högre ström gör att det blir varmare och ännu högre ström, och så fortsätter det tills världens ände......

Köp NTC motståndet och testa med en mA mätare och en värmefläkt.
Obs att man måste ju värma hela kretsen, som en "stigande rumstemperatur" och kanske bra med pådrag på ljudet.

Jag var i 15 års åldern när jag började labba med Ge transistorer och alla tänkbara varningar om temperatur och rusning, lödvärmen etc. florerade i alla skrivelser.
Men jag fann att det vara väldigt svårt att överhetta eller förstöra sakerna ändå.
Varningarna var säkert berättigade men kanske överdrivna för de som ända var lite försiktiga av sig.

de
SM4FPD
 
När jag var i tonåren så fanns det bara en lödkolv hemma med en sne spets i koppar som man
Fick fila om då och då eftersom flussmedlet frätte på kopparn och effekten låg oftast på
75 till 100 W och man vart svettig i pannan av att hålla på och löda av värmen ifrån
Lödkolven.

Idag är det annorlunda med små fina lödpennor jag har en fin lödstation på 50 W med reglering
Och en temperatur display som man inte blir svettig i pannan av som är köpt på Elfa för
Flera år sedan ny för typ 600 kr men den är esd säker.

Mvh Lasse sm0ydo
 
Du får passa på och handla på rean i källaren januari februari det finns allt möjligt där i källaren
Och lödstationer
 
Jag. har jobbat på en del ställen och på ett så hade jag en Weller 80 W lödstation med display
Den var ruggigt snabb i uppvärmningen.

På ett annat ställe så hade jag en Weller lödstation och en Pace avlödningsstation med vakuumpump
Jag fick låna hem den och börja att plocka bort komponenter ifrån kretskort och moderkort
Till datorer det var riktigt kul allt gick nästan att plocka bort men det sitter en liten glas
Behållare i spetsen där tennet samlas upp den måste man byta då och då.

Så finns det lödstationer som fungerar med Hf i spetsen men dom är i en annan klass
Metcall är det nån här som har provat en sån

Funderade ett tag på att köpa mig en Pace avlödningsstation men den kostade då på
Nittio talet runt 5000 kr men det var ingen hursomhelst som vanligt så är man dumsnål.

Hittade en gång en trasig cd spelare som det satt dubbla Tda 1541a kretsar som
Jag plockade rätt på och sparade tills jag hamnade på ett värmeverk och i elektronik
Rummet hade en vakuumpump där jag kunde plocka bort dackarna och annat på huvudkortet
Så det kom till användning i mitt dac projekt gratis TDA 1541a värdens mest berömda dac krets.
 
Last edited:
Använder man inte olika slaggs slang i olika färger till benen på transistorerna för bas emitter och kollektor
Eller ?

Mvh Lasse sm0ydo
 
Asken med 30 mm mässingspikarna som jag köpte på Claes Ohlson räckte inte till det fattas
Två spikar så det vart en till runda till till gubbdagiset.Kollade sisst när jag var
På Biltema i ett annat ärende om det fanns mässingspikar där men jag kunde
Inte hitta några förpackningar med sånna bara förmässigade järnplåt till tavelkrokar
Men dom blänker annorlunda än ren mässing
 
Back
Top