Gissa motståndet.

sm7tkr

Well-Known Member
Ibland är det skönt att ha en multimeter till hands,
eller hade ni varit säkra på vilket motstånd som var vilket.

Bilden är lite suddig men färgerna är enligt följande.

1=Brun,Svart,Svart,Svart,Brun
2=Brun,Svart,Svart,Silver,Brun
3=Brun,Svart,Svart,Guld,Brun

Jag kan ju erkänna att jag gissade fel.

M v h
Emil
 

Attachments

  • IMAG0025.jpg
    IMAG0025.jpg
    40 KB · Views: 57
Visst är multimeter bra, men tog fram min lilla lathund i verktygslådan och med lite snabb huvudräkning:

100 Ω, 1 Ω, 10 Ω. alla ± 1% tolerans.
 
Last edited:
Jag har aldrig lyckats bli vän mig det "nya" systemet. Dessutom kan färgnyanserna vara väldigt svåra att tolka på vissa motståndsfabrikat. Eller är det bara jag som ser dåligt?

Lösningen för min del är därför att alltid, och jag menar alltid, kontrollmäta varje komponent jag löder in. Även kondensatorer. Det är väl investerad tid och man slipper felsökning som när det gäller SMD-monterade komponenter kan vara väldigt tidsödande.

/Bengt
 
Jag har också märkt att det är svårt att se nyansen på färgringarna, belysning och färgtemperatur kan variera m.m. Bl a så jag har små men starka halogenlampor och läsglasögon. Men jag brukar ändå snabbkolla med DMM för säkerhets skull..
 
LED-belysning är ett elände när det gäller att se färger, ofta är det inget kontinuerligt spektrum varvid vissa färger kan vara mycket svåra att se skillnad på. Jag installerade miljöriktig LED-belysning och har haft ett elände att se skillnad på röd - orange - brun... bytte tillbaka till riktiga glödlampor och genast försvann problemet. :(
 
Guldstjärna till SM5KRI med alla rätt :)

Jag kan hålla med om att det kan vara svårt att se skillnad på
brunt rött och orange, även i vanligt glödljus.

På de senaste ferritdrosslarna jag lödde fast hade jag dessutom svårt
att se skillnad mellan guld och silver-randen.
Jag vet inte om färgkvalitén har sjunkit eller om det är åldern som gör sig påmind.

73's de Emil
 
Jag har aldrig lyckats bli vän mig det "nya" systemet. Dessutom kan färgnyanserna vara väldigt svåra att tolka på vissa motståndsfabrikat. Eller är det bara jag som ser dåligt?

Lösningen för min del är därför att alltid, och jag menar alltid, kontrollmäta varje komponent jag löder in. Även kondensatorer. Det är väl investerad tid och man slipper felsökning som när det gäller SMD-monterade komponenter kan vara väldigt tidsödande.

/Bengt

Så kul att jag inte är ensam om just detta, kan bara hålla med!
 
Back
Top