Gissa var detta virrvarr finns.

Ser jämförelsevis prydligt ut. Luftledningar lär vara att föredra där jordbävningar är vanligt förekommande. Jag är ganska säker på att det är i Japan.

Last edited:
Eftersom distributionen är trefas är det knappast tredje världen-landet USA, där man ofta distribuerar 7 eller 14 kV enfas högst upp i trästolparna.

1731428769679.png
Däremot är Japan 3-fas elektrifierat till övervägande del även ut till förbrukarna.

1731427518405.png

Därför är Japan högst troligt.

Last edited:
Nja, något "virrvarr" tycker jag väl inte att det är, det ser ju ganska prydligt ut :) men det är såklart ett annorlunda utförande jämfört med nordeuropeisk praxis.

Liknar USA, (men kanske lite för prydligt ;)) så något asiatiskt land med ordning kanske? Japan, Sydkorea, något åt det hållet?

Hemmen må oftast ha 120/240V men industrin har andra behov.

Jag har deltagit i tester av Amerikanska 3-fasprodukter. Det finns ett antal olika
"Standarder" för 3-fas där regionerna kan ha olika system. Internet
listar ett flertal olika varianter och de produkter jag deltog i
var även avsedda för uppåt 500V trefas. För dessa tester användes en vagnsmonterad
motorgenerator med Svensk 400V/50Hz trefas in i ena ändan, diverse växlar
till en generator och ett skåp för att välja olika
konfigurationer Delta/Y samt för att erhålla de olika frekvenser 50/60Hz
samt de spänningar som testobjekten krävde. Varje enhet skulle testas
för samtliga varianter som förekommer i USA. Det tog sin tid.

Någonstans vid en installerad effekt av 50 kVA hos en förbrukare ligger gränsen för att
få en trefasservis i USA. Det finns enskilda enfaslaster med för våra förhållanden groteska dimensioner, som t.ex. luftkonditionering, 10-15 kVA, vilka ger mycket stora påfrestningar på elnäten.

Åtminstone förr fick USA-elkonsumenten räkna med dygnsvariationer av -10/+15 % relativt nominell spänning (115 V) ofta i form av "brown-outs". Detta kan jämföras med svenska förhållanden, där +/- 2% i mer än någon sekund "anses som mycket".

Våra elnät är mycket "styva", förimpedansen hos en villaservis är i häraden 0,2-0,3 ohm så
en lastvariation av 20-25 A ger en spänningsvariation av en dryg procent.
När luftkonditionering slår till och från så blinkar lyset i amerikanska hem.

PFMJI Bjarne, men när jag ser hur ditt fina initiativ "Gissa var detta virrvarr finns" utvecklat sig, känner jag starka På Spåret-vibbar. När nu de tävlande verkar ha enats om gåtans lösning, armbågar jag mig oinbjuden in med ett eget bidrag i tråden. Se bifogade bild, som jag tagit själv.

Ledtråd: Internetinstallationer i huvudstaden. Min egen Internettråd var den 12:e nerifrån (i a f senaste gången frågan var aktuell)

Alltså, vart är vi på väg?

73 & GL,
Rolf

Attachments

• IMG_2183.JPG
    IMG_2183.JPG
    581,7 KB · Views: 45
Last edited:
PFMJI Bjarne, men när jag ser hur ditt fina initiativ "Gissa var detta virrvarr finns" utvecklat sig, känner jag starka På Spåret-vibbar. När nu de tävlande verkar ha enats om gåtans lösning, armbågar jag mig oinbjuden in med ett eget bidrag i tråden. Se bifogade bild, som jag tagit själv.

Ledtråd: Internetinstallationer i huvudstaden. Min egen Internettråd var den 12:e nerifrån (i a f senaste gången frågan var aktuell)

73 & GL,
Rolf
Bangkok?

73 & GL,
Rolf

Mordor? :oops:

Ha ha och jag som trodde att detta var svårt.
Ja det är Tokyo, och tunnelbanorna är så perfekta att våra egna i Sverige bleknar en aning.

Det är åtminstone vårväderrtemperatur här nu.

73 & GL,
Rolf
Någonstans 106 grader öst?

Närmast vinner - grattis Jonas!

Jag var först XV7SW, ganska kämpigt. Jag fick bara köra på fasta frekvenser, och betalade för 2 CW-frekvenser per band, vilket kostade mig ungefär 1 transceiver om året.

Eftersom amatörradio var ett närmast okänt koncept, hade jag fått en licens för transceivern och en för slutsteget - för skilda frekvenser! CQWW:s Contest Mgr. Bob, K3EST hade mycket roligt åt mina försök att köra slutsteget barfota på dess frekvenser.

Den något oklara distriktsindelningen varierade, och plötsligt var jag XV9SW i huvudstaden - här a k a "slutmålet" - och fick t o m vrida på VFO:n i HANOI, Vietnam. Jajamensan!

Killen på bilden löste mitt Internetproblem (den där gången).

73,
Rolf

IMG_2172.JPG

Jag tackar för visat intresse och får återkomma med var är vi om några dagar.
1731547404570.jpeg
Det får bli något i den här stilen: Tokyo Skytree från nästa ställe.

Last edited:
Back