Gjuta fundament

Normalt används alldeles vanlig varmgalvad grov gängstång från närmaste järnaffär.

En reflektion i samband med detta är att de flesta fundament jag sett för amatörmaster förefaller överdimensionerade och överarbetade. Inget masthaveri jag sett har orsaktats av litet/brustet fundament. Vanligtvis är det istället den ostagade eller felstagade masten som viker sig.
Någon som har andra erfarenheter?
 
Jag rekommenderar att du köper från en seriös leverantör.

Hållfasthet 8.8, som kan fås förzinkad. Själv använde jag mig av en meter lång gängstång från SWEBOLT.
http://www.swebolt.se/pris/BYGGLISTA-SWEBOLT.pdf

Risken med "billiga" gängstänger är i regel att de är inte hållfasthetsgaranterade/testade. Det finns högre
klassningar än 8.8, men de är obehandlade, dvs. kommer att rosta. Notera också att du måste ha lite spel
mellan gängstången och hålet som förankrar masten, eftersom metall expanderar och kontraherar med
varierande temperatur. Om det passar precis, så kommer fundamentet att spräckas, eller mastfästet att
försvagas eller deformeras, beroende på vilken som har högre hållfasthet.

Bifogar länk till mitt eget fundamentbygge för en Versatower Heavy Duty 4 sektioners mast. Ostagad.
Och fyra kubikmeter betong i backen.

https://sm0rcl.wordpress.com/2011/10/22/man-ska-skynda-langsamt/

73 de Kai
 
Normalt används alldeles vanlig varmgalvad grov gängstång från närmaste järnaffär.

En reflektion i samband med detta är att de flesta fundament jag sett för amatörmaster förefaller överdimensionerade och överarbetade. Inget masthaveri jag sett har orsaktats av litet/brustet fundament. Vanligtvis är det istället den ostagade eller felstagade masten som viker sig.
Någon som har andra erfarenheter?

Det stämmer nog ganska bra.

Saken har behandlats ganska utförligt på ham.se tidigare.

Vältmotståndet hos en ganska liten betongklump även om den skulle stå ovanpå markytan
är i samma härad som böjmotståndet i fästet hos de flesta master som en radioamatör kan åstadkomma.
Många underskattar däremot de påtagliga vertikala knäckningspåkänningar som uppstår vid branta stagvinklar.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top