Glättningskondensator efter 5Z4 likriktarrör

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag har plundrat en rostig Advance signalgenerator på nätdelen och det sitter ett 5Z4 likriktar rör efter trafon
och på drosseln sitter det en dubbel kondensator på 16+16 uF 350 V.Jag tänkte använda nätdelen till ett annat
projekt istället.Jag har några andra ellyter som jag funderar på att använda istället men jag hittar inte min Muider Kring
rörhandbok där det finns schemor på max värden för ellytar för rörspänning innan det blir överslag i röret.

Jag har att välja på en ny FT 33-33uF 450V eller två st radiella ellytar på vardera 22uF 400V går någon
av dom att använda eller?

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej och tack för pdf jag har läst men jag vet inte om jag förstår allt.Det står någonting om om man använder större ellytar än 40uF
så måste man öka på spänningen på anoderna på 5Z4 och öka på impedansen på trafons sekundärlindningar till plate.

Drosseln som satt i signalgeneratorn över ellyten måste vara den minsta drossel som jag har sett men det borde luftgap på den
det är svårt att se. Jag har en annan drossel istället som inte har kommit till användning som tål lite mer ström
en Hammond 157J 10H 85mA DC.

mvh Lasse sm0ydo
 
likriktarrör har den egenheten att de går sönder om man har för stor silkondensator efter röret, maximal kapacitans brukar alltid stå specat i databladen, du har ju hittat 40µF och det låter som ett rimligt värde,
har du sen en rejäl drossel så kan du lugnt fortsätta med mer kondensatorer efter den, ett vanligt CLC alltså.
om du behöver dämpa den skadliga strömrusningen ytterligare kan du nyttja ytterligare en drossel i serie direkt efter röret, innan det vanliga pi-filtret.




edit: letade upp en bild för att förklara min röriga (!) text :)

5R4.jpg
 
Last edited:
Back
Top