Glapp i antennanslutning på IC 735.

SM7LQ

New Member
Hej! Jag heter Jan, har en IC 735 sedan 25 år tillbaka och jag är ny på detta forum. Sedan en tid tillbaka har jag märkt ett intermittent glapp vid antenn-anslutningen. RX "dör" om man rör vid koax-pluggen eller antennkabeln.
Efter att ha läst en FAQ på rigpix förIC 735 hänför jag felet till en tråd mellan UHF-hylsan och filterkortet som troligen lossnat eller gått av. Jag kan heller inte notera någon HF ut till antennen vid några "pippar" med buggen.
FRÅGA: Kan ett brott på nämda tråd ha skadat slutsteget eller tål detsamma en öppen utgång och felet kan vara begränsat till en kall-lödning eller ett avbrott på tråden?
Tacksam för om någon har erfarenhet och vill delge detsamma. TACK, 73Jan.

En utgång utan last (antennen, konstlast) kan bli förstörd. I det fall som du beskriver, ett glapp, krävs att man mekaniskt tar isär och säkerställer var problemet sitter i kretsen, slutdel till kontakt. Du ska varken "pippa" eller på annat sätt aktivera sändardelen innan felet lokaliserats. - Kontakta radiodoktor i det fall du ej själv mäktar felsöka..

/Sven.

Jag har reparerat antennglapp i en IC735 en gång.

Den styva tråden mellan antennkontakten och kretskortet hade släppt i lödningen på kretskortet.

Det fixas lätt med en lödkolv.
(Det tog mig totalt en halvtimme i en buss på autobahn i Tyskland under TSAs äventyrsresa. Det svåraste var att hålla lödkolven stilla då skarvarna i betongkörbanan fick allt att vibrera)

Skyddskretsarna borde skydda slutsteget, men du kan ha otur.

73 de SM7NTJ Lorentz

Bara att löda en ny tråd mellan SO-259 och krtskortet. Stela trådar har gått av i alla tider om man vickar på dem.
Sätter du dit en mjuk tråd kommer IC735:an att hålla 40 år tills nästa reparation.

Fråga sen vad den vita komponen mellan filterkortet och So-259 är för något.

Det är ett nollohmsmotstånd och ersätts vid manuell lödning med en trådbit.

Skulle slutsteget går söder av att sända mot olast, så skulle jag ha fått laga alla HF-stationer som sålts av SRS genom tiderna. Och de som säljer sluttransistorer skulle bli fetare.
Alla gör det, dvs sänder mot felaktiga laster, i form av dåligt lödda kontakter, dålig billig koax, felkopplingar etc..

Det svåraste är att håll ordning på alla skruvar, jordgolvet ute hos våra radioamatörer sväljer sådana.

De
FPD

Samma sak hände på min Kenwood TS-440S/AT också,blev till att löda dit en ny tråd.
Tog en lite mjukare och nån millimeter längre tråd,och nu funkar det finfint igen! :)

Senast var det för min del på en IC-290. Ytterligare en svaghet med PL/SO systemet, hanarna har nyss avhandlats i en annan tråd.

Hej igen och tack för alla tips vad gäller "glapp i antennanslutning"IC735.
Jag har nu "öppnat" TRX-en och funnit det s k nollohmmotståndet, som satt helt löst i filterkortet - lödningen hade släppt. Nu är detsamma utbytt mot en mjuk trådstump och lött i båda ändar, men säj den glädje som varar. Fortfarande Ingen HF ut!
RX Ok, TX går över i sändläge, såväl på SSB som på CW men inget instrumentutslag. I en sidomottagare hörs heller inte en ren ton, då båda är inställda på samma QRG utan istället annat orent missljud. Verkar också vara oberoende av band. Finns det något hopp? 73/Jan

Bra att du lyckades med lödningen Jan.

Jag har inte behövt leta efter uteffekt längre in än till lödningarna närmast antennkontakten.

Nu får vi nog höra om Roy har något tips på hur du letar vidare.

73 de SM7NTJ Lorentz

Här gäller nog då klassisk felsökning.
1.. Kolla så att du inte har glömt någon sladd, koax etc. Kolla även så att du inte har ryckt av en liten tråd
2.. Drar radio ström när du försöker sända? Bias npgon extra A, CW ut upp till 20 A om slutsteget försöker.
3.. Det är typsikst med glappkontakter i RF-power skjutreglaget, liksom micgain
4.. Prova olika trafiksätt, CW, FM, AM SSB
5.. Med osc eller en hembyggd RF-probe förljer man signalen

de
Roy

Hej Roy och tack för tips och uppmuntran. Följer dina punkter med kommentarer.
1..Felet med "No TX output" fanns redan innan jag tog isär radion
V g se mitt 1.a inlägg 20 febr.
Jag uppfattar det som en konsekvens "av glappet vid 0-ohmmotståndet".
2.. Radion drar ström i sändläge. SSB-läge 20Amp, CW-läge 15 Amp, AM 3 Amp,
och 20Amp i FM-läge.
Mätningen har gjorts med tångampmeter och röd/svart kabel ansluten till
ett bilbatteri. "Power level" i mittläge. Ingen bias noterbar,nålen rör sig inte
3.. Felet kvarstår oavsett om man ändrar läge på dessa "pottar". Gäller också
oavsell band.
4.. Som ovan, värdena är ungefärliga. Tilläggas kan, att i RX-läge noteras
ca 1 Amp.
5.. Jag har visserligen ett gammalt osc-skåp men entusiasmen försvann då jag
läste Rigpix för IC735, fjärde symptom. Mycket verkar verkar kunna
vara skadat. 73/Jan

Tor inte det är något svårt fel.
Prova:
1.. Får du ingen uteffekt på någon frekvens? Man kan misstänka ett av lågpassfiltren, eller reläna därtill.
2.. Återståratt följa sädnarens uteffkt då sådan med största sannolikhet finns pga av strömförbrukning vid TX. Kanske kan du bygla uteffektten direkt från sädnarekortet till en yttre effektmätare. På så vis kan du isolera felet till LP-filterkortet där även antennreläet finns.

de
FPD

Back