Glapp i W3DZZ

SM7HIA

Active Member
Har en gammal W3DZZ där den mottagna signalen hoppar mellan nornal och svag när det blåser så antenn och kabel rör på sig. Felet märks inte på SWR. Efter en kort knäpp med sändaren så försvinner felet en liten stund. Antar det är oxid någonstans, men var? Är här någon som haft samma problem med dessa antenner?

Kan vara tillfällighet, men efter ommontering av kontakten så fungerade den någon dag ok. När felet kommer tar den in lokala störningar, kanske skärmen som gör dålig kontakt, men mätning med DC visar att det är ok. Eftersom det försvinner vid sändning är kanske mätströmmen också tillräcklig för att påverka ev. oxid.

Har Ni något förslag på hur kontakten skall skyddas för att minska risken för oxid? Nu har jag bara lagt vulktape omkring, inte strukit på något e.dyl.
 
Har du provat med olika stationer, när det bara är mottagningen
som påverkas, du skriver att SWR inte ändras, så låter det mer
som ett S/M problem i stationen.
 
Du måste gå metodiskt tillväga. Byt nedledningen och prova, därefter vet du om det är i den eller antennen felet finns. Är det i antennen så provar du olika frekvensband för att lokalisera felet. Du skrev inte om den är hemgjord eller med köpta spärrkretsar. Fritzel sålde en modell med spole i aluminiumrör, i röret kan det bli problem med oxid vid aluminiumtrådens anslutningar.

Lennart
 
Tycker det låter mer som att du har oxidproblem någon annan stans i antennen. Hur är trådarna i dipolen fästa mot traps och mittisolator? Genom skruvar, eller är alla anslutningar lödda? Har sett många som bygger antenner med "abikoskor" och skruvar ihop, efter ett tag i service så har det förmåga att bli dålig kontakt pga oxid och man får exakt det fenomen du beskriver. Bästa är att alltid löda ihop allt som skall vara utomhus och skydda med vulktejp eller underredsmassa till bil som bildar ett tjockt vattenavvisande lager där man gjort en lödning.

73 de Teemu SM0W
 
Om lokala störningar ökar tycker jag att det tyder på avbrott någonstans på ett ställe som skall vara jordat.
Misstänker koaxkabeln eller kontakten. Klipp av en bit och löd på en ny kontakt.
Idag är det ju "antennväder" :cool: ;)
 
Last edited:
Antennen 'r f'rdigk;pt och v'ldigt gammal. Har legat i en l[da ett bra tag.Det 'r v'ldigt kraftiga traps i r;d plast och de 'r anslutna med kraftiga krimpkopplingar. Uppe vid balunen 'r det krimpade kabelskor som sedan 'r skruvade. Har kontrollerat och rengjort dessa. Kabeln 'r h;gst sannolikt OK. Kontakterna i b[da 'ndar 'r utbytta.
Har provat med tv[ olika mottagare och felet kvarst[r p[ b[da.
Misst'nker allt mera det 'r sk'rmen som sl'pper uppe vid balunen. F[r fram felet genom att skaka p[ kabeln upp. Det egendomliga 'r att det 'r perfekt kontakt genom balunen, men jag vetinget om hur denna 'r uppbyggd. D'r finns kanske tv[ separata lindningar s[ DC/f;rbindelsen kvarst[r 'ven om en lossnar, men tycker SWR skulle stiga d[, eller [tminstone s'ndningen p[verkas. Har lyssnat p[ 40m via SK4KO med ungef'r 10W och hade stabil men svag ton hela den minut testet gjordes.
(Beklagar de felaktiga krumelurerna i texten)
 
De "väldigt kraftiga" röda spärrkretsarna var Fritzels första variant och är specificerade för max 150 W på 7 MHz.

Lennart
 
Tack! Då vet jag vad det är för tillverake och version.
Har hittat glappet nu. Dessvärre inne i balunen. En träpinne mellan kontakten och "brunnen" denna sitter i löser det för stunden. Det lär helt säkert komma tillbaka och balunen är ingjuten så det är dags för en ny.
Antagligen blir det en helt ny antenn. Valet står mellan en stegmatad dipol och en Windom. Stegen är svår att få ner där jag helst har radion, men fördelen att fungera på alla band är ett starkt argument för denna. Sedan kanske stegen lättare tar upp störningar än en koaxmatad antenn.
En Windom har ena sidan kort och det passar mina uppsättningsmöjligheter, förutsatt att den blir kort nog. Har även sett liknande antenner med ändar som hänger ned. Svårt att välja.
Var är det mest kostnadseffektivt att köpa kärna till en balun lagom för sådär ungefär 100W? Skippar 160m, det blir för långt och då blir väl kärnan även lite mindre.
 
Jag gjorde nyss en kostnadsfri balun, ett mantelströmsfilter av fyra 5 cm långa ferritrör som sitter på skrotade dataskärmars VGA-kabel. En stump teflonisolerad koaxkabel av typ RG-188 med 2,7 mm diameter hanterar med råge den effekt som de röda spärrkretsarna tål. Två intilliggande kärnor (AL 750) med fyra varv ger 25 µH och två seriekopplade par ger 100 µH, vilket motsvarar 2 kohm på 3,5 MHz.

Lennart

 

Attachments

  • koaxbalun.jpg
    koaxbalun.jpg
    134,7 KB · Views: 32
Back
Top