Glapp "spel" i rotor ?

SM6RSE

Member
Hej hur stort glapp(spel) är acceptabelt i en Yaesu G-450C ? Googlar man ser man att glappet är 0.5 grader. Jag antar min rotor har större glapp (har ej mätt) då det syns på håll att antennerna rör sig i vinden.
Ska jag vara rädd för att glappet kommer att öka med tiden och gör att rotorn blir opålitlig i funktionen ?
Är det lätt att plocka isär rotorn och åtgärda detta eller är det "avancerad händig" som gäller ?

73 de RSE
 
Klart att ju mer den glappar fram o tillbaka ju mer slits det.
Vad som händer är at kuggarn smids, eller "bakas", de är oftast av mjukt järn i sådana här maskiner.
Slutväxeln driver mot insidan av höljet som är av någon lättmetallgjutmassa.
En metall som lätt deformeras av tryck.
Renoverving innebär byta av kåpa, kugghjul etc.
Dvs inte lönsamt. Kör den ett par år till och köp sen en ny rotor.

Är det en rotor med broms, gäller i princip samma sak, bromsen är oftast utförd så att en elektromagnet släpper ut kuggar i en kuggbana i höljet. Men oftast blir det stumt och glappar inte, dvs slits då ej.

För övrigt om man vill veta säkert, gäller att plocka isär och kolla upp hur det ser ut.

Det du ser när antennen glappar fram och tillbaka förstärks av att en större Yagi fjädrar lite.
Med en kompass eller annan gradskiva kan du se hur mycket 0,5 grader är.
Använd inte en kompass med nygrader.....
Med en lång ribba rör eller tråd kan du förstpora 0,5 grader några meter och ser då vad det innebär vid ett störe föremål.
Lite klurigt kan man med hjölp av solen, som ett solur mäta upp 0,5 grader, men då måste du räkna om tiden till grader, vilket nån annan får göra hi hi....

SM4FPD
 
0,5° är knappt 1 cm/m.
En annan variant av broms är konisk rotor i en asynkronmotor. Den trillar ner utan magnetfält och går tungt. Med magnetfält så lyfts rotorn och kan snurra. Det kanske kan fungera liknande med en kollektormotor?
/Jan
 
Hej ! tack för era svar ! Det blir väl att låta grejerna sitta uppe tills glappet är så stort (eller att ngt annat händer) att det inte funkar mer. Ska mäta glappet ngn vindstilla dag tänkte jag.
73 på er de RSE /Dean
 
Bild på kugghjul från Yeasu rotorn i VHF-masten på SK6AW, har stått och slagit flera år....
Ny fanns att få i Tyskland och kom på några dagar
 

Attachments

  • C921ACFD-8C4C-430C-87B2-EC0D8BDCECA2.jpeg
    C921ACFD-8C4C-430C-87B2-EC0D8BDCECA2.jpeg
    710,9 KB · Views: 38
Back
Top