Glasfiberrör för antennbygge

Axel

Member
Hej,
jag är på gång att byggar ett satantennsystem. Jag behöver ett 40mm glasfiberrör på 2meter. Tyvärr är det omöjligt för mig att få tag på röret. Vet någon en inköpskälla?
Det finns beskrivningar på att användar ett avloppsrör, där man plastar in en rundstav av trä. Det fungerade säkert när standartmåttet var 38mm. I dag är det 33mm.
Har någon ett glasfiberrör till salu, köper jag det gärna.
73 de Axel, SM4XIO
 
Last edited:
Axel said:
Hej,
jag är på gång att byggar ett satantennsystem. Jag behöver ett 40mm glasfiberrör på 2meter. Tyvärr är det omöjligt för mig att få tag på röret. Vet någon en inköpskälla?
Det finns beskrivningar på att användar ett avloppsrör, där man plastar in en rundstav av trä. Det fungerade säkert när standartmåttet var 38mm. I dag är det 33mm.
Har någon ett glasfiberrör till salu, köper jag det gärna.
73 de Axel, SM4XIO
Hejsan! är det bara ett rör så kanske du kan hitta någon gammal mast från vindsurfing mm, Själv så var jag så illa tvungen att beställa från UKW Berichte för att bygga min 4 x 14X yagi då det var omöjligt att hitta liknade material i tillräcklig mängd inom SM.

73 Håkan SM7WSJ
 
Glasfiber rör

Axel,

Jag har hittat 2" glasfiberrör i 6 meters längder. Det är vanliga förankrings-"pinnar" för fisknät.
Här kostar de ca 50 kronor styck.

Du borde kunna hitta denna typ av glasfiberrör även i Sverige om du går till en "riktig" fiskeredskapsbutik för yrkesfiskare. Det hjälper naturligtvis att bo nära kusten!

Här används glasfiberrören till att förankra fisknät för "tidvatten fiske".

Om glasfiberrören är av s.k. tunnvägg så stabiliserar du rören genom att fylla dem med klibbigt expanderande byggskum av den typ som expanderar 40 ggr.
Genom att fylla dem med byggskum eller isoleringsskum, ökar brottstyrkan mer än 20 ggr och du kan använda lättviktsrör även för krävande antenn konstruktioner.
Du klarar knappt att bryta av ett 50mm tunnväggsrör som har blivit skumfyllt.


Cheers

Dan / M0DFI
 
Fiberrör

Kolla med
IMEX Fiber AB
Hantverkarg. 41
782 34 MALUNG

Dom har kanske vad du behöver. Jag har köpt 6 meters glasfiberrör därifrån till olika antennprojekt

Göran SM7DLK
 
Fiberrör

Tack för svaren.
Ja det är inte enkelt att införskaffar glasfiberrör.
Interessant inlägg att använda tunnväggigt rör och fyller det med byggskumm.
Frågan är bara hur man förstärker röret på den delen där man montera type en antenn.
Sedan är det Yrkesfiskeredskap. 50 kr för ett sexmeterrör låtar som en saga för mig. Kann du stå till tjänst med mer upplysning var någonstans du har hittat rören?
Det byggs många antenner i Sverige. Hör av er angående material ni använder!
Men jag är rädd för att det slutar som för Håkan d.v.s. jag är tvungen att skickar efter från Tyskland. Jag skall även ringa IMEX. Tack för adressen Håkan
73 de Axel SM4XIO
 
Jag har fått tag i glasfiberrör via elverket. De används som manöverstänger för manövrering av frånskiljare och dyl. Om du har tur kan du hitta sådana stänger som har blivit utdömda och inte får användas i högspänningssammanhang längre.
 
Glasfiberrör

Jag hade med svårt att finna rör i SM jag beställde 40mm rör 2m från wimo. http://www.wimo.com lycka till.

Ett annat sätt att slippa dessa rör med liten kopromiss är att montera antennerna i 45 graders lutning vardera. För du skall väl köra cirkulärt?

Fredrik SM5XJX
 
Axel said:
Hej,
jag är på gång att byggar ett satantennsystem. Jag behöver ett 40mm glasfiberrör på 2meter. Tyvärr är det omöjligt för mig att få tag på röret. Vet någon en inköpskälla?
Det finns beskrivningar på att användar ett avloppsrör, där man plastar in en rundstav av trä. Det fungerade säkert när standartmåttet var 38mm. I dag är det 33mm.
Har någon ett glasfiberrör till salu, köper jag det gärna.
73 de Axel, SM4XIO

Gör en bom med annan diameter då ;) eller finns det nåt tvingande med 40mm. ?
t.ex gör en bom av den längsta typen av glasfibermetspö, dom är ju drygt2-3 cm diam. i handtaget, för att få drygt 2m lång bit använder man de två första taperade glasfiberrören och fixerar dom i varann med t.ex självgängande r/f skruv.
Metspön är ju billiga på allt-i-allo-varuhusen.
 
Byggskum!

Om glasfiberrören är av s.k. tunnvägg så stabiliserar du rören genom att fylla dem med klibbigt expanderande byggskum av den typ som expanderar 40 ggr.
Genom att fylla dem med byggskum eller isoleringsskum, ökar brottstyrkan mer än 20 ggr och du kan använda lättviktsrör även för krävande antenn konstruktioner.
Du klarar knappt att bryta av ett 50mm tunnväggsrör som har blivit skumfyllt.

Det var en bra tanke! Det kanske gör att vanliga 6 meters fiskespröt också håller mycket mer? Ok, man kan inte fälla ihop dem efteråt, men borde funka bra för quadar och slikt? Måste prova!

/Micke
 
SM5JAB said:
Det var en bra tanke! Det kanske gör att vanliga 6 meters fiskespröt också håller mycket mer? Ok, man kan inte fälla ihop dem efteråt, men borde funka bra för quadar och slikt? Måste prova!

/Micke


Som du gissade Micke, så är rörtypen populär till quad'ar och andra bom antenner där man vill ha isolerade bommar.

Om man skall montera något på röret så kan man förstärka det med extra glasfibermatta och epoxy. Varför inte lägga på en bit stålrör och plasta fast den?!

Tänk bara på att aldrig slipa på glasfiberrör! Använd en invaxad plastpåse till att släta ut eventuella ojämnheter, skär inte med kniv, använd bara sax.

För att erhålla extra slitstyrka kan du lägga väven diagonalt, inte bara "i fyrkant"
Genom att lägga armeringen diagonalt så ökar vridstyvheten.

Rent generellt så är "klibbigt" byggskum bra till många saker. man kan till exempel bygga hållbara paraboler med aluminium ugnsfolie som reflekterande material.

Tänk bara på att skummet är nästintill omöjligt att få bort efteråt!

Jag använder byggskum till att tillverka bärande antenn delar i aluminium plåt.
Tag två 1mm alu plåtar och böj/vinkla dem som du vill ha dem.
Lägg på några bitar kapat suddgummi för att få ett bra avstånd mellan plåtarna, på med byggskummetr och kläm ihop aluminuim plåtarna så att du har 5 - 15 mm tjocklek.

När detta har torkat så är det i huvudsak aluminiumets sträck gräns som säger vad din detalj tål.


Testa med två st alu, 1mm, 10cm * 20cm. Lägg 10mm byggskum emellan och låt torka.

Du kan ofta byta ut alu eller stålbalk med materialet.

Perfekt för lättvikts antenn byggen!


Dan
 
Hur få in det i rören

SM5JAB said:
Det var en bra tanke! Det kanske gör att vanliga 6 meters fiskespröt också håller mycket mer? Ok, man kan inte fälla ihop dem efteråt, men borde funka bra för quadar och slikt? Måste prova!

/Micke

En Dum fråga,

Hur får du in skummet hela vägen in i röret? Sätter det sig inte bara som en propp i änden? Hur snabbt härdar skummet? Blir det någon böjlighet allts eller blir dom helt stela?

Funderar på om man kan göra samma sak med spridare för hex-style beam men dom ska ju vara lite böjda.

73 de Örjan SM7PXS
 
Skummet kommer normalt i sprayflaskor med en smal plastslang som "applicator".

Du måste förlänga plastslangen. Jag hittade plastslang som jag nog hade köpt för sisådär 100 år sedan när jag hade moped(! Hmmm - mer än 30 år sedan, inte undra på at "the XYL" klagar på att jag samlar på mig prylar och aldrig slänger "braoha" saker) Plastslang av typen bensinslang för moped eller till vindrutespolarna för bil. Den var faktiskt fortfarande mjuk...

( Jag tar detta naturligtvis som ett bevis på riktigheten i att spara på diverse junk - utifall att... )

Så fort skummet lämnar slangen så expanderar det kraftigt. Det är möjligt att luften är en katalysator av ngt slag?

Du måste göra allt färdigt/använda allt skum. Du kan inte spara en halvt använd burk.

Om du skall blåsa i skum i 4m rör så räcker det med 2m slang om du applicerar skummet från varsin sida.

Det vore kanske bra om du kollade med din lokala byggmarknad om det finns ett professionellt byggskum i större mängder än sprayburkar. Kanske ett två-komponent skum?
Det viktiga verkar vara att skummet skall vara "klistrigt".

Det finns isolerskum som används till att fylla kaviteten mellan tegel fasad och byggblock av Leca typ eller lättbetong. Eftersom detta går åt i stora mängder så borde det finnas i en professionell förpackning. Skummet används även för isolerings av fritidsbåtar i stål.


Cheers


Dan / M0DFI
 
Tack för tipsen !!

Blev riktigt nyfiken. Frågan är om det tom fungerar så pass bra så att man kan använda billiga VP-rör från elfirmorna för att få till vettiga spridare till mindre quadar.
Får nog bli ett test framöver

73 de Örjan PXS
 
Njaee,

VP rör är ofta tillverkade av PVC.

PVC är inget enhetligt material och kan ibland vara ett rent ut sagt riktigt skit material i RF sammanhang.
Vissa PVC blandningar "svetsas" med 70 - 100 MHz RF exponering.

Speciellt färgade plast material är olämpliga att använda till antenner då färgämnet oftast är kol baserat.

Den ingeniörsmässiga motiveringet till att inte använda PV eller PVC rör är att skumfyllning kräver en hög förmåga att motså drag/tryck belastning samt skjuvning. PV och PVC brukar ha låg dragbelastning då detta helt enkelt inte är någon normal design faktor vid husbyggen. Dessutom är PV och PVC rör gjorda för att kunna uttryckligen böjas!
Glasfiber armerade material är oftast mycket motståndskraftiga mot just drag/tryck-belastning och skjuvning.


Mitt råd angående PV och PVC rör måste därför bli - Låt bli!


Cheers


Dan / M0DFI
 
Back
Top