Glimlampa ifrån en Xelex förstärkare

Då bör strömmen bli (0.00079 A) c:a 0,8 mA och lampans livslängd avsevärt förkortas.... eller?

Nja.
Här ovan har angetts riktvärden för brinnspänningar och strömmar, dessa värden kan variera men ger en uppfattning om vad som är rimligt.

Det finns glimlampor som ska ha större ström än 0,5mA som till exempel:

Glimlampa med telefonlampsockel
Brinnspänning 85-110 V
Ström 1,5mA
Förkopplingsmotstånd för 110V 33kOhm
Förkopplingsmotstånd för 220 V 80kOhm
Ur ELFA katalog 56 2008

Det finns glimlampor som har glimmat kontinuerlig i mer än 40år och de håller nog några år till.

Jag förstår att det kan vara förvirrande med komponenter vars värden varierar men det är därför man behöver mäta upp dem för att sedan räkna på dem.

Nog tjafsat om detta, jag tror att det finns tillräckligt med information i tråden för att trådskaparen ska lyckas mäta och beräkna lämpliga förkopplingsmotstånd till sin glimlampa.

/ SM7NTJ Lorentz
 
TJURSTUBBE!! Här är ditt tankefel! :D

Det är inte min tanke utan den info jag har hämtat från en gammal teknikbok, från 50-talet:

"När glimlampan har tänts sjunker dess resistans till ett mycket lågt värde, och för att begränsa strömmen och skydda lampan används en resistor, skyddsmotstånd, seriekopplad med lampan".

Att kalla 85-90 KILO-ohm för ett 'mycket lågt värde' stämmer inte i mitt huvud:p
 
Nja.
Här ovan har angetts riktvärden för brinnspänningar och strömmar, dessa värden kan variera men ger en uppfattning om vad som är rimligt.

Det finns glimlampor som ska ha större ström än 0,5mA som till exempel:

Glimlampa med telefonlampsockel
Brinnspänning 85-110 V
Ström 1,5mA
Förkopplingsmotstånd för 110V 33kOhm
Förkopplingsmotstånd för 220 V 80kOhm
Ur ELFA katalog 56 2008

Det finns glimlampor som har glimmat kontinuerlig i mer än 40år och de håller nog några år till.

Jag förstår att det kan vara förvirrande med komponenter vars värden varierar men det är därför man behöver mäta upp dem för att sedan räkna på dem.

Nog tjafsat om detta, jag tror att det finns tillräckligt med information i tråden för att trådskaparen ska lyckas mäta och beräkna lämpliga förkopplingsmotstånd till sin glimlampa.

/ SM7NTJ Lorentz

Absolut så kan han det nu, men,,,ärligt talat, lägga ner så mycket jobb på en 'sketen' glimlampa är inte vad jag brukar göra :)

Jag tillämpar begreppet KISS:)
 
Last edited:
>"När glimlampan har tänts sjunker dess resistans till ett mycket lågt värde [...]"

Ri=dU/dI blir mycket litet för konstantspänningsenheter. Jämför med dioder av olika slag.
 
En fråga typ denna, kanske skulle finnas med på certifikatprovet...

Visst skulle frågan kunna ingå som ett exempel på hur man använder Ohms lag, och frågan belyser ett klassiskt problem inom komponentelektroniken - komponenter som skiftar värde beroende på arbetspunkt.
Samma sak händer med lysdioder, de går från att vara ett "avbrott" då matningsspänningen är lägre än framspänningsfallet för att växla till "kortslutning" när matningsspänningen är högre än framspänningsfallet och vid spänningen där växlingen sker uppträder inom några tiondels volt spänningsvariation motståndsvärden mellan Mohm till några få ohm.

(Därför är det inte intressant att spänningsstyra lysdioden utan man väljer att strömstyra dioden).

Vi får testa och ta med frågeexemplet som en fråga jämte liknande frågeställningar som PTS har föreslagit som typexempel. Det faktum att frågan dyker upp på Sveriges ledande amatörradioforum är bevis nog för dess relevans... ;)
 
Hej!

Glimlampsexemplet är ju ett ypperligt exempel på en tillämpning an Ohms lag.
Har använd det och ett expemel för beräkning av förkopplingsresistor för en LED under min tid inom gymnasieskolan. Givetvis kombinerat med en mätövning, det brukar bli många aha-upplevelser!

YDO, jag hoppas att du löser ut detta intressanta "problem" till belåtenhet! ;)
 
Hela den här tråden pekar på hur viktig en grundläggande förståelse för Ohms och Kirchoffs lagar är. Som "överkurs" kommer olinjära komponenters uppträdande in.
De flesta sådana kan beskrivas med styckvis linjära approximationer.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
När en spänning på något tiotal till hundratal volt läggs mellan elektroderna alstras ljus genom glimurladdning, främst vid den negativa elektroden (katoden). Om lampan drivs med växelström ser det för ögat ut som att det lyser vid båda elektroderna.

Blir glimlampans resistans olika om den drivs med DC eller AC?
 
Hej jag har en röd glimlampa ifrån en Xelex förstärkare
på benen till glimlampan sitter det 150 KOhm på varje ben
jag antar att det är för 220V AC nätspänning.

Nu vill jag koppla glimlampan för 117 V AC i stället hur gör man då
kan man köra utan motstånd eller?

mvh Lasse sm0ydo

Det är enklare att få användbara svar med google. En sökning på "neon lamp resistor calculator" gav denna träff:

Neon Lamps — International Light Technologies
 
Blir glimlampans resistans olika om den drivs med DC eller AC?

Medelresistansen räknat över en period eller som |Z|= U^2/S (S = P +jQ) blir ungefär samma, men i växelströmsfallet genomlöps alla resistanser mellan avbrott när den momentana spänningen understiger tändspänningen och R = momentan ström/momentan spänning när lampan är tänd.

Den resulterande impedansen blir påtagligt reaktiv och olinjär p.g.a. att spänningen kommer att ligga före strömmen under den första och tredje kvadranten.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Vi får testa och ta med frågeexemplet som en fråga jämte liknande frågeställningar som PTS har föreslagit som typexempel. Det faktum att frågan dyker upp på Sveriges ledande amatörradioforum är bevis nog för dess relevans... ;)

På detta önskemål måste jag nog säga som en av våra amatörer här i Göteborg: "Vi skall väl inte skrämma bort dom, om man hade krävt grundskolekompetens i matte på min tid, så hade inte jag haft något cert nu!":eek:
 
På detta önskemål måste jag nog säga som en av våra amatörer här i Göteborg: "Vi skall väl inte skrämma bort dom, om man hade krävt grundskolekompetens i matte på min tid, så hade inte jag haft något cert nu!":eek:

Att blivande radioamatörer inte har grundskolekunskaper i matematik är ett ytterligare tungt vägande argument för ett noviscertifikat motsvarande den brittiska "Foundation"-nivån.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Att blivande radioamatörer inte har grundskolekunskaper i matematik är ett ytterligare tungt vägande argument för ett noviscertifikat motsvarande den brittiska "Foundation"-nivån.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Instämmer till 100%, då kanske vi får mer kunniga amatörer i framtiden som kan se till att vi inte tappar våra privilegier som radioamatörer !!

Men med tanke på att vi har ramlat ner från 2:a plats till samma nivå som bulgarien i dom nationelle proven så är det nog bara en dröm :rolleyes:
 
Hej!

Jag måste bara inflika, skönt att det finns fler än jag som gillar glimlampor, nuförtiden verkar det vara blåa LED och displayer som gäller?
Tacka vet jag NIXI-rör! CR302 for ever!
 
Hej!

Jag måste bara inflika, skönt att det finns fler än jag som gillar glimlampor, nuförtiden verkar det vara blåa LED och displayer som gäller?
Tacka vet jag NIXI-rör! CR302 for ever!

HP5245L m.fl. inte heller att förglömma...
8 Nixie-rör att jämföra med CR302 och CTD500 som har bara 6.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för alla svar det blir nog bra det här.

På sjuttio talet praktiserade jag på Trask Datasystem i Stocksund utanför Stockholm
dom hade en Trask dator i ett av rummen Trask=transistoriserad sekvenskalkylator
i 19 tumsskåpen bland korten så fanns det massor av neonrör som indikatorer det
var häftigt att se och det fanns annat där som var intressant också.

mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Back
Top