Glödande anod

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
När mitt SB-200 körs med 400W så börjar efter ett par minuter anoden att lysa med härligt svag rosa färg.....i ENA röret. Vad beror det på? Jag hade 2 svetlana rör när det en dog och köpte två nya taylor från USA. Men kör de under nära max belastning så färgas bara det ena rörets anod.

Har läst någonstans att det beror på att belastningen på något sätt är ojämn, vet inte säkert. Vad säger kunniga här på forumet? AOM/APQ/EQL/BDZ/ZBB....mfl?
 
Jag får tacka för felskrivningen, jag tillhör nog snarare de okunnigas skara...
Men om du bytte från Svetlana till Taylor, har du också ändrat bias?
 
Nja, biasen är den samma (90mA). När jag har ett svetlana och ett taylor så är det svetlanaröret som glöder, byter jag det till det andra taylor röret så glöder det inte utan det "första" taylor-röret....ja det låter lite rörigt (ursäkta det omenade skämtet) men de glöder aldrig lika.
 
Last edited:
Ok, tills någon kunnig person kan ge dig råd vill jag i alla fall dela med mig av vad jag inhämtat om mitt Yaesu FL-2100B. Det är också uppbyggt med två 572B. På FoxTango säger man att byter man originalrören Cetron mot Taylor ska bias sänkas till 30mA från 90mA som anges i manualen. RF-parts som säljer (sålde) Taylor kräver en modifiering av bias i 2100B där man tillför ett par motstånd och dioder i kretsen samt sänker strömmen till 30mA. Gör man detta lämnar de 1 års garanti för rören, annars garanterar man ingenting. Modifieringen är enligt Yaesus egen servicebulletin. Men kanske är 30mA lite för blygt ändå?

Svetlana direkt varnar man för eftersom röret har en lite annorlunda uppbyggnad, bl.a. är anoden betydligt mindre än de två först nämnda. Många har annars köpt ett par Svetlana som ersättningsrör men även där måste nog bias justeras, till vilket värde har jag däremot ingen koll på. Så det kanske inte är en bra idé att köra ett Taylor och ett Svetlana ihop.

Ska bli intressant att höra gubbsen reda ut det här. :)
 
Rören ska ju vara matchade med hänsyn till strömmen. Mät vad de drar i tomgång genom att lägga 100 ohm i serie med varje anod så att du kan mäta spänningsfallen över motstånden. 45 mA på ett rör ger drygt 100 W förlust och det ska det klara, men i Orr´s Radio Handbook anges viloström till 20 mA.

Lennart
 
r
Rören ska ju vara matchade med hänsyn till strömmen. Mät vad de drar i tomgång genom att lägga 100 ohm i serie med varje anod så att du kan mäta spänningsfallen över motstånden. 45 mA på ett rör ger drygt 100 W förlust och det ska det klara, men i Orr´s Radio Handbook anges viloström till 20 mA.

Lennart

Sånt här är svårt att peka på, men skulle rekommendera ett lite mindre farligt sätt att kontrollera att rören är
någorlunda lika. Det gör man genom att sätta i ett rör i taget och kontrollera hur mycket anodviloström de drar, helst genom
att mäta spänningsfallet över shunten R12 på 1 ohm till jord med en digitalmultimeter.

Rören har ingen katodbias eller motkoppling, utan får sin förspänning i vila via spänningsfallet över R16 på 33 ohm.
Om skillnaden hos viloströmmarna mellan rören överskrider 20 - 30 % så kanske ett av rören inte är helt just.
Dock brukar sådant ändå sällan ha några stora betydelser i gallerjordade PA-steg, p.g.a HF-motkopplingen.

Så länge som uteffekten är OK och rören inte visar tecken på gas mellan elektroderna (blått sken inuti elektrodsystemet) eller blir mer än orangeröda är det inget att bekymra sig om.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack Lennart och Karl-Arne, jag får återkomma när jag kollat upp saken.
 
Efter att gjort mätningen på R12 1ohm, så visar det ena röret 36mV (36mA) och det andra 41mA. Röret med lite högre ström har ett blått svagt sken i viloläget (när reläet är draget utan effekt in) och är det rör som inte får anoden till att glöda vid normal drift.

I övrigt så får man lätt ut över 500W på 80-40m och över 400W på resten utom 10m där det ligger strax under 400W. Steget verkar ju annars fungera som det ska.
 
Jag brydde mig inte om att söka efter schemat, så jag visste inte att det finns ett ofarligt sätt att mäta anodström. Bra att -AOM håller ett öga på inläggen här!
Det finns en förklaring till att röret med lägst viloström rodnar först, sambandet är att det har högre förstärkningsfaktor och tar större del av effekten. Eftersom båda Taylor är samtidigt inköpta kan det inte bero på att det ena är nedgånget. Om det blå skenet ligger vid glaskroppen istället för inuti elektrodsystemet är det inget att bekymra sig om.

Lennart
 
OK Lennart, jag tackar för din input. Jag kan se båda rören och deras innanmäte och ha koll på de när jag kör.
 
Om det blå skenet ligger vid glaskroppen istället för inuti elektrodsystemet är det inget att bekymra sig om.

Lennart

SM5DFF gjorde ett viktigt påpekande här,
eftersom fluoresencerande färgat sken kan betyda två helt olika saker.

Ligger skenet som en dimma utanpå, mellan plate och glaskropp,
så är det helt ofarligt och är mer vanligt i några rörtyper än andra.
Är färgen rosa/lila och ser ut att finnas inne i elektrodsystemet och under platen är det luft som läcker in i röret och där joniseras syremolekylerna, då är det fara och färde och röret bör skyndsamt bytas ut.
 
Last edited:
Det intressanta är att Taylor-rören är matchade allt enligt RF-parts där de är inköpta, precis som föregångarna av Svetlana modellen
 
Back
Top