Goda nyheter! :-) Mer spektrum i 160-bandet.

Noterade även att:
"PTS ställer tydligare krav på amatörradiocertifieringen"
 
Så från och med 2012-10-01 gäller:
1810 - 1850 kHz med 1000 W
1850 - 2000 kHz med 10 W

Dvs 150,0000000 till 165,7458564 meter

Häftigt!!!!!

Det blir fler tysta frekvenser att hålla passning på..

de
Roy
 
Det blir fler tysta frekvenser att hålla passning på..


Din stackare. Det är inte lätt att vara amatör i dessa tider... Bättre var det när det bara var 5 kortvågsband.

För egen del har jag då och då hört utländska stationer sent på nätterna ropa CQ en bit ovanför 1850 och retat mig på att inte kunna svara dem och prata en stund.
 
Roligt!:)....å lite tråkigt:cool:
Synd att 10W kvarstår.
Ingen hör mig för min antenn är för liten:mad:

Vilken effekt har våra grannländer på den delen av bandet?

/Micke
 
Du får väl räkna med 10W utstrålad effekt ;)

Och du kan väl nästan hänga ut en kvarts våglängt ner från balkongen :D

73 de Kai


Roligt!:)....å lite tråkigt:cool:
Synd att 10W kvarstår.
Ingen hör mig för min antenn är för liten:mad:

Vilken effekt har våra grannländer på den delen av bandet?

/Micke
 
Bra att det man skrev e.r.p. i detta fall, i tidigare handlingar stod det ett tag 1 W uteffekt.

10 § 135,7–137,8 kHz: Radiosändare för amatörradiotrafik.
Högsta effekt: 1 W e.r.p.
 
66 § 50,0–52,0 MHz: Radiosändare för amatörradiotrafik.
Högsta inmatad effekt till antennsystemet: 200 W
 
Någon som vet varför man kallar bandet 1810 - 2000 kHz för " The TOP BAND" ?
Någon direk topp är det ju inte.
Varken räknat i vågutbredning, frekvens eller våglängd.
Att det är ett gammalt sätt att ange bandet på vet jag, då jag har förundratas av detta sedan jag var nybörjare i början av 70 talet.
Kan det komma från begreppet gränsvåg?
Fiskebåtsbandet?
Eller faktumet att det var polisradioband i USA för 100 år sedan?
Kanske krävdes det den högsta kompentensen bland radioamatörer för att få sända där? Dvs tekniska toppkrav, eller toppkompetens?
Eller helt enkelt högsta antenntoppen i antennfarmen?
Men även amerikanarna har ju haft ett lägre band 1750 meter?

Kan man i konsekvensens namn kalla 3750 kHz för Half Top band?
Och 7 MHz för "quarter top band"

Med eller utan versaler är en bra fråga?

de
FPD
 
Roligt!:)....å lite tråkigt:cool:
Synd att 10W kvarstår.
Ingen hör mig för min antenn är för liten:mad:

Vilken effekt har våra grannländer på den delen av bandet?

/Micke

Hej Amatörvänner!


Beträffande uteffekten så motiverar PTS effektbegränsningen med en hänvisning till "ITU-RR art. 5.96", se PTS "Remissammanställning"

PTS har i föreskriften angivit "1850–2000 kHz:...Högsta inmatad effekt till antennsystemet: 10 W "

Emellertid kan vi i ITU RR 5.96 läsa följande; " The mean power of any amateur station shall not exceed 10 W."

Detta kan förefalla aningen svårtolkat, men en "välvillig" tolkning skulle kunna bli: "Medeleffekt max 10 W ERP"

Men så har tydligen inte PTS resonerat.

Möjligen kan det vara så att PTS önskar viss enhetlighet i regleringen, och därför inte vill blanda ERP och inmatad effekt under olika paragrafer...



just my 2 cents..

73 DE Hans, PXG
 
Last edited:
Hej Amatörvänner!


Beträffande uteffekten så motiverar PTS effektbegränsningen med en hänvisning till "ITU-RR art. 5.96", se PTS "Remissammanställning"

PTS har i föreskriften angivit "1850–2000 kHz:...Högsta inmatad effekt till antennsystemet: 10 W "

Emellertid kan vi i ITU RR 5.96 läsa följande; " The mean power of any amateur station shall not exceed 10 W."

Detta kan förefalla aningen svårtolkat, men en "välvillig" tolkning skulle kunna bli: "Medeleffekt max 10 W ERP"

Men så har tydligen inte PTS resonerat.

Möjligen kan det vara så att PTS önskar viss enhetlighet i regleringen, och därför inte vill blanda ERP och inmatad effekt under olika paragrafer...



just my 2 cents..

73 DE Hans, PXG

Ja nog är det vettigare att ange effekten på samma sätt oavsett band.

Just nu sänder jag inget på 160m så min medeleffekt över tid ligger garanterat väl under 10W:D

/Micke
 
Hej,

Det är roligt att banden på kortvåg mm blir större men tyvärr så
försvinner 13cm och många flera mikrovågsband är hotade. Så en
annan ser nog senaste informationen från PTS som en stor förlust.
Men vi är ju inte så många där över 1 GHz.

73 och aktivera våra band (alla) de ULF/SM0LCB
 
Ja nog är det vettigare att ange effekten på samma sätt oavsett band.

Just nu sänder jag inget på 160m så min medeleffekt över tid ligger garanterat väl under 10W:D

/Micke

Om man kan begränsa sig till en kväll i månaden så kan man fläska på ordentligt

Kan vi få samma regler när det gäller hastighetsbegränsningarna på våra vägar?
 
Hej Amatörvänner!


Beträffande uteffekten så motiverar PTS effektbegränsningen med en hänvisning till "ITU-RR art. 5.96", se PTS "Remissammanställning"

PTS har i föreskriften angivit "1850–2000 kHz:...Högsta inmatad effekt till antennsystemet: 10 W "

Emellertid kan vi i ITU RR 5.96 läsa följande; " The mean power of any amateur station shall not exceed 10 W."

Detta kan förefalla aningen svårtolkat, men en "välvillig" tolkning skulle kunna bli: "Medeleffekt max 10 W ERP"

Men så har tydligen inte PTS resonerat.

Möjligen kan det vara så att PTS önskar viss enhetlighet i regleringen, och därför inte vill blanda ERP och inmatad effekt under olika paragrafer...



just my 2 cents..

73 DE Hans, PXG

Min åsikt är att detta har att göra med PTS allmänna ovilja att "ta" i effektgränserna.

Fortfarande uttrycks dessa i det odefinierade uttrycket "maxeffekt",
som ingen vet vad det egentligen betyder.

Fotnoten 5.96 till Art 5 har mycket gamla anor, den är ursprungligen antingen från Atlantic City-konferensen 1947, när Region I förlorade 160 m, eller från någon av WRC under 50-talet. Då gällde telegrafi eller AM som primära modulationssätt hos radioamatörer, vilket gjorde "medeleffekt", vilket finns definierat i RR Art 1.158 relevant.

"1.158 mean power (of a radio transmitter): The average power supplied to the
antenna transmission line by a transmitter during an interval of time sufficiently long compared
with the lowest frequency encountered in the modulation taken under normal operating
conditions.
"

Dessutom möjliggjorde användandet av medeleffekt störningsuppskattningar gentemot de primära användarna av frekvensområdet som var kustradio och LORAN, vars pulsade emission var definierad som toppeffekt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Någon som vet varför man kallar bandet 1810 - 2000 kHz för " The TOP BAND" ?
Någon direk topp är det ju inte.
Varken räknat i vågutbredning, frekvens eller våglängd.
Att det är ett gammalt sätt att ange bandet på vet jag, då jag har förundratas av detta sedan jag var nybörjare i början av 70 talet.
Kan det komma från begreppet gränsvåg?
Fiskebåtsbandet?
Eller faktumet att det var polisradioband i USA för 100 år sedan?
Kanske krävdes det den högsta kompentensen bland radioamatörer för att få sända där? Dvs tekniska toppkrav, eller toppkompetens?
Eller helt enkelt högsta antenntoppen i antennfarmen?
Men även amerikanarna har ju haft ett lägre band 1750 meter?

Kan man i konsekvensens namn kalla 3750 kHz för Half Top band?
Och 7 MHz för "quarter top band"

Med eller utan versaler är en bra fråga?

de
FPD

"Top Band" har brittiskt ursprung och kom till under 1930-talet. Beteckningen beror helt enkelt på att det på den tiden var det "högsta" bandet i termer av våglängd.

Vid den här tiden så var fortfarande termen "200 meters and down" i färskt minne, eftersom den hade använts som beskrivning av radioamatörernas frekvenstilldelningar 1912 i USA.

Bandet hade också, medan det fortfarande fanns "gentlemen" inom amatörradion, epitetet "the gentlemen's band".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Eller faktumet att det var polisradioband i USA för 100 år sedan?

Aha, där därför man ser denna kul antenn på bilen, en t(c)op band antenn ;)
 

Attachments

  • ks.jpg
    ks.jpg
    78,7 KB · Views: 100
Har idag klippt till en förkortad dipol med förlängningsinduktanser för 160m
så nu hoppas jag bara att jag blir av med min plasmastörsändare:)
Försöker aktivera bandet så ofta som möjligt.
På eterhörande från en Dalmas med trädgårn full med DL 1000:p

Mats / SA4BUK
 
Tack Karl Arne för din teori om varför man kallar 1,81 - 2 MHz bandet för Top-band.

Då uppstår ju frågan:
Idag betyder ju inte "top" "längsta", (våglängd) det har det i alla fall inte gjort under mina år i skola och som radioamatör. dvs de sista 50 åren. Ordet "TOP" har sedan 30 talet bytt betydelse.
Ändå fortsätter radioamatörer att säga så.
Why?

Kanske är detta ett exempel på radioamatörers fullständiga oförmåga att förnya sig och lära sig nytt?
Det skall vara som igår, det dög åt farfar och .....
Vad tycker en nybröjare som har fått lära sig att ifrågasätta.
Han måste tycka att radioamatörer är fossiler.


Nå, vi får ett stort band, 1810 - 2000 kHz, hela 190 kHz! på såg låg frekvens. Här ryms 60 SSB QSO:n på en gång
Det betyder att det blir svårt att bygga en antenn som täcker hela bandet.
Vad finns för möjligheter att göra en bredbandig antenn här? Vorde kul om det finns förslag?
Något som jag faktiskt inte har sett exempel på.
Att DX:a är dock en utmaning som varkligen tål att jobba på.

Återigen den gamla Dubbel Zeppen....

Hur hög vertikal är en DX-antenn?

Som jag nämnde om polisradio för 100 år sedan, så måste ju basstationen ha varit en vertikal, på polistationens tak....för att överhvudtaget få en markvåg. Eller var NY så stor att de körde rymdvåg?

de
FPD
 
Tidig polisradio var MF-telegrafi och kort därefter MF-telefoni.

Praktiskt användbara fasta antenner i detta frekvensområde är vertikaler med toppkapacitanser och förlängningsspolar. Sådana antenner ger markvåg.
Det användbara täckningsområdet för MF-telefoni kom att ungefär sammanfalla med ett polisdistrikts utsträckning, mindre i städer med högre störnivå, större på landsbygden.

Redan i mitten av 30-talet kom dock VHF/AM och VHF/FM system för polisbruk.
Tidiga sådana gjordes av General Electric i USA och Philips i Europa.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Jag hade tidigare en halvvågsdipol för 160 mb där benen bestod av 30 trådar monterade i cirklar med drygt två meters diameter. Dipolen såg alltså ut som två "korvar" som hänger i luften. Som ringar hade jag glasfiberspröt som limmades i ringar. Hela antennen var tämligen tung och fick ha åtskilliga stödpunkter.

Först matades dipolen med koaxialkabel, men sedan bytte jag till att använda antennen som dubbel Zepp matad med stege.
Hela antennsystemet var ganska bredbandigt och väldigt lätt att stämma av, men vindarean gjorde att det var även lätt att blåsa ned, varför antennen blev ganska kortlivad. Antenntypen var/är ganska vanlig på de spiontrålare som man ofta observerade vid Ölands ostkust.

Jag övergick senare till rombantenner matade med stege.

Det skall nämnas att det knappast är en antenn jag använder på min nuvarande tomt mitt i ett villakvarter, men tidigare på 80-talet hade jag en gård med närmast obegränsade ytor att dra trådar på utan några grannar att ta hänsyn till.
 
Back
Top