Goda nyheter! :-) Mer spektrum i 160-bandet.

Kanske kan du, eller ännu bättre en granne från ett annat land, hävda att rundradio på kort eller mellanvåg störs. Grannen kan ju vara väldigt intresserad att ta del av nyhetssändningar från hemlandet t.ex. På det sättet behöver man inte blanda in amatörradio och antenner.

/Arne
 
Om du känner någon amatör som bor i närheten så kan du ju anlita denne som bulvan. Denne kan ju riskfritt bråka högljutt.
Det går ju till och med att köra med att denna undermåliga anläggning stör amatörens mobiltrafik.
 
Jag har samma problem här, Micke! (Jag vet att det inte är någon tröst).
Ända sen vi fick bredbandsinstallationen här i föreningen har jag haft störningar från den.

Det tog dock lite tid innan jag förstod att bredbandsanläggningen var orsaken till störningarna.
Först när det tidsmässigt stämde överens blev jag klar över orsaken.
Jag har en marklägenhet och en vertikal på 6 meters längd.
Ingen i föreningen har klagat på pinnen, inte ens mina närmaste grannar.

Jag vet inte var den störande anläggningen är belägen, det är låsta utrymmen liksom hos dig -GLD.
Har ingen chans att undersöka något på egen hand.
Jag minns att jag blev så glad när jag flyttat hit och lyssnade över kv-banden utan QRM.
På mitt förra QTH på landet passerade en 400 kv kraftledning som störde ganska kraftigt på de lägre banden.
Skönt att slippa den, men...
Oturen förföljde mig.
Eländes elände...:mad:
 
Last edited:
Störning 160m

Jag minns när vi fick bottenbandet överhvudtaget i SM. Minns inte vilken del, kanske var det 1830 - 1845 kHz . Men vi fick nog bara köra Morse då. Kanske i början eller mitten av 80 talet.
Det var väldigt spännande, och man kunde i QTC efter premiären läsa om vad som hände den ljuva natten.
Spektrumbilder visades i QTC , listor på de som varit aktiva.
Spektrumbilderna visade bandet före kl 00:00 och efter dvs 00:01.
Smäckfullt av stationer som på en signal efter klockslaget.

Idag kommer en sådan här nyhet om nytt amatörband knappast märkbart förbi.

Kanske vi har för stora amatörband? Ingen hittar varandra.
Ingen bryr sig att ropa allmännt anrop.
Det räcker med de gamla anropsfrkvenserna.

Eller är det störningsproblemen som gör att ingen ändå hör något?
Inte värt att prova.

Vilken typ av störningar har ni då?
Hos mig låter bandet som en ljuv viskning av snällt atmosfärsiskt brus.
Jag skulle kunna höra en 1 wattare i hela EU, precis som vid premiären jag berättade om på 80 talet, då det var många 1 Wattare som körde Morse på bandet.

Det verkar finnas dåliga mottagare som gör Imd av mellanvågen, en form av störningar?
Andra har eleketriska störningar som verkligen "sänder" i bandet.

Eller har alla tröttnat på hobbyn?
Kanske är jag en del av detta då jag mest lyssnar och sällan "har tid" att ropa allmänt anrop.

Jag använder 2 x 40 meter stålina matad med 20 m 450 Ohm stege. Allt på 20 meters höjd.

de
Roy

Jag har både vitt brus och brum vid am-lyssning på 160m (s9)men brummet hörs ju ej vid ssb där bruset ligger konstant på s7.
Bruset tror jag är från adsl-utrustning men brummet finns överallt i samhället
och avtar när man åker utanför elektrifierat område.
Pejlar jag så går det ej att riktningsbestämma brummandet och bruset blir för svagt med pejlantennen men hörs med dipolen:mad:
Egentligen fel tråd för störningssnack men ett litet svar till Roy;)
Mvh/SA4BUK Mats
 
OK, vi är tydligen många som är drabbade av "bredband"
Mina värsta störningar från HP-switchen låter så här.http://www.gamlav.se/enewik/Ljud/HF_noise1.wav
Denna typ av störning ligger spridd över hela 160m med mycket små tysta mellanrum. Tittar man på signalen med en spectrumanalysator så hittar man två signaler som ligger nära varandra och pulserar. Jag vet inte vad switchen har för sig.

/Micke
 
Back
Top