Gör jag fel eller är det dags att köpa en automatisk tuner

SA6BZH

Well-Known Member
Hej - en fråga från en nybörjare som radioamatör - pensionär och en lågbudget radio hobby.

Jag hittade en beskrivning på en förkortad 80 meter antenn och byggde den samt hissade uppe mellan takspetsen och ett par träd. Antennen fungera bra på 3.7 MHZ men den är smal i bandet vilket gör att jag måste trimma den med min manuella antenn anpassnings tuner VC300DLP ( lågbudget). . och det är här jag får problem antingen gör jag fel men jag har svårt att få ner Sv när jag kommer till 6.5 och upp 7.5 MHz- Möjligen är det så att min antenn tuner är till åren och det vore bättre att köpa en automatisk tuner.

Läste någon stans att den antenn tuner jag har skall jobba mot icke balanserad antenn så det är möjligen här som felet är. Då antenn har en ballanserad balu på 1/1 i matningen – passa den till min VC300DLP. Min transiver är en Kenwood TS50

Gör jag fel eller är det dags att köpa en ny automatisk antenn tuner – tacksam för hjäp.
 
Varför köpa en? Det är roligare att bygga själv. S-matchen har ju diskuterats här i forumet flera ggr. Jag är själv på gång med en. Tog bort isoleringen på några meter kabel i helgen. Ett litet steg taget... Det finns en artikel i en ganska så ny QTC.

Eric
 
Last edited:
Det är en närmast omöjlig uppgift för den antenntuner du har att anpassa en förkortad antenn avsedd för 3,7 MHz till att arbeta på 7 MHz, i synnerhet om antennen matas med koaxialkabel via en balun.

Utan att veta mer om antennens placering och längden av matarledningen så går det inte att ge några konkreta råd. Dock har automatiska "tuners" i princip samma begränsningár som manuella.

Ifall det bara är 80 och 40 m banden som ska användas finns alltid möjligheten att parallellkoppla en ytterligare dipol för 7 MHz med den befintliga i matningspunkten.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Här är ett förslag på en förkortad diplol som fungerar ypperligt för 80m och 40m.
15m och 20m trådarna har jag inte monterat.

VK5AH 4 Bander

/Kenth
 
Last edited:
Till SA6BZH

Har du ont om plats eftersom du gör antenner med förlängningsspolar?
Gör en dipol, så lång som du får plats med. Mata den med balanserad kabel, alltså ej koax.

Bygg (eller köp) en avstämningsenhet, en manuell är nog att föredra framför en automatisk.
Om du en gång för alla märker upp hur kranarna skall stå för respektive frekvenser så kan du sedan köra utan att leta efter bästa inställning varje gång.
"Finlira" kan du ju göra ändå. :)
 
Det kan vara så att "tunerns" anpassningsområde inte räcker till för att anpassa impedanser som ligger i ogynnsamma områden på denna relativt låga frekvens.
Det behövs kondensatorer med ganska stora variationsområden för att klara dessa fall.

En alternativ är att göra eller köpa en "tuner" med större anpassningsområde, annars kan du prova med att förlänga kabeln med runt 10 - 15 m och se efter om det går bättre då. Detta flyttar impedanserna till andra regioner som tunern kan klara bättre.

Det skulle vara intressant att höra vilka SWR som råder på frekvenserna 3,65 3,70 och 3,75 MHz utan "tunern" inkopplad.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
När SWR inte överskrider 3 borde det inte vara några problem.

En mycket trolig orsak är att du råkat använda ett ogynnsamt induktansvärde för just den impedans som antennen visar i änden av kabeln.

Prova med att ändra induktansen uppåt och neråt och se efter om det går att få ner SWR. Det finns ett stort antal av C-L-C kombinationer som ger ett SWR på 1:1 vid rätt avstämning.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top