Gör SSA något åt 70MHZ

sm7nnj

Member
:confused:

Borde vi inte ha fått något ordentligt svar från -KUX ,hurruvida han har haft någon mer kontakt med PTS angående 70MHz tilldelning som på 50MHz? Eller är det viktigare att vi får in cept 2 amatörerna på KV ?
SSA verkar jobba stenhårt med detta,nya regler utan CW.

73 de NENNE
 
Hej,

SSA hade ett möte med PTS på försommaren (det fanns ett referat i QTC) och bland annat diskuterades möjligheten till 70MHz. I princip är bandet ganska fullt men PTS har uppmanat SSA att komma med förslag på ett par frekvenser och lämnat öppet för fortsatta diskussioner kring en eventuell tilldelning av några kanaler om det visar sig att det finns några som är lediga. Det är Anders/SM2ECL (sektionsledare VHF) som har hand om detta.

Sigge/SM5KUX
 
Man nämner ordet "kanaler" och då kan man undra om det finns några tankar på trafiksätt tilllåtna för ev. provtrafik på 70MHz,
kanal är mer eller mindre synonymt med "FM" trafik?.

Nya band har väl i första hand befolkats av SSB/CW stationer.

73 NCL
 
Last edited:
220 Mc kan vi nog glömma tills vidare eftersom det finns en hel del spektrum upptaget av tv sändiningar där. Det räcker väl med de befintliga, det är rätt tyst på låga delen när man ropar !
 
sm7nnj said:
:confused:

Borde vi inte ha fått något ordentligt svar från -KUX ,hurruvida han har haft någon mer kontakt med PTS angående 70MHz tilldelning som på 50MHz? Eller är det viktigare att vi får in cept 2 amatörerna på KV ?
SSA verkar jobba stenhårt med detta,nya regler utan CW.

73 de NENNE

Vore ju jätteintressant för oss i dagen läge när "blåljus" är i färd att byta system helt, vill minnas att upphandlingen med nytt system skulle vara klar vid årsskiftet, har dock inte sett i media hur det gått. Kanske finns det chans att hänga på här som när NMT "gick bort", och radio-mtrl kom amatörer till godo. Heja SSA !
 
SMØWKA said:
220 Mc kan vi nog glömma tills vidare eftersom det finns en hel del spektrum upptaget av tv sändiningar där. Det räcker väl med de befintliga, det är rätt tyst på låga delen när man ropar !

Kanske vi ska inrikta oss pa att behålla de frekvenser vi har?
Med den dåliga aktivitet som är både på "låga delen" 2m och 70cm så
kan vi väl primärt försöka att inte tappa något/några av de band vi redan
har?
Kommersiella krafterna vill ju åt våra band som ni vet, aktivera det vi har, först..!
Jezz, jätte kul att testa på nya frekv. osv....
Men det funkar ju så himla bra med SSB/CW på korta vågor även mellan Tisdagstesterna....

"Friskt kopplat, hälften brunnit..."

de SM6VKC //ses väl i Eskilstua kan jag tro???//ds.


Peter
 
SM6WET/8S6T said:
220MHz då? Det har ju funnits i staterna jättelänge


Hej igen.
Kan vi inte försöka att jobba på att få 50MHz som ett amatörradio band?
Jag menar inte att vi ska ha primär status, men inte som det är nu!
Innom vår IARU-reg är ju fortfarande 50MHz (6-m) fortfarande ett BC-band, det kan vi ju inte ändra eller...!)
70MHz, 220MHz i all ära, men det är nog dessdå fler som vill komma ut på 50MHz.
Speciellt som många HF-riggar numera innehåller 6-m bandet.
I Sverige har ju PTS den inställingen att man ska vara preventiv, dvs. att man inte ger tillstånd till 50MHz om man bor för nära en TV sändare som använder det VHF-spektrat. ( Kanal upp till TV-VHF 5 tror jag...)
Så vitt jag förstår, har våra grannlländer vänt på det hela, dvs. att alla med lägst Klass 2 (det är ju snart avskaffat..) får köra 50MHz men OM man stör någon får man ett åläggande att vidtaga åtgärder för att inte störa.
Det låter väl logiskt...? Eller...
Och stör man någon eller något ändå så får man sändnings förbud.
Klart och enkelt.
Mitt tyckande är i detta:
Ge SM-amatörerna samma vilkor för sändning på 50 MHz som våra grannländer.
Vad hjälper det om vi har bestämmelser om ERP och specialtillstånd när OZ och LA kör för det vilda...
Radiosignalerna har inga gränser.....
Mig veterligen får OZ köra 1 kW på 50MHz, LA 350w.
Och jag har 5 mil till LA och får köra 50W...

73,s från Peter på nattskiftet... Slit och släp...
Jag har väl för lite att göra på jobbet när jag har tid och skriva här...
God Morgon??

//Peter i Dalsland
 
Håller med dig Peter!
Men det kan ju vara för att enligt min logbok så är 98,82% av mina QSOn på 6m. HI HI
73 Magnus
 
Back
Top